Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror  (läst 10787 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Myror
« skrivet: 01 jun-10 kl 17:08 »
Äter höns myror? Eller är det bara vaktlarna som går hårt åt dom små envisa krypen?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Maddie

• Uppland
SV: Myror
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 18:14 »
Haha  :)   det påstod jag i varje fall då jag äntligen skulle få ett hönshus... Sambon gick på det men myrorna har bara ökat i antal så nu har han börjat tro att han blivit lurad ?  o:)   

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-10 kl 19:07 »
Våra tre stora hönsraser äter inte myror :( synd men sånt är livet. några arter måste ju leva i symbios med varan. däremot äter de flygande skalbaggar, flugor och annat roligt de kan jaga runt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 06 jun-10 kl 08:37 »
Jag märkte en avsevärd minskning av fästingarna i trädgården i mitt förra hus när hönsen fick härja fritt. Ett argument för frigående höns som i min värld smäller högt  ;D

I nya huset fanns det inte så många fästinger när vi flyttade hit så här har det gått från lite till ännu mindre :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-10 kl 21:39 »
Mina två lantisblandishönor äter gärna myror. Vi har små myror som kryper på plattorna på uteplatsen, och hönorna går gärna där och pickar i sig.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-10 kl 23:40 »
Mina två lantisblandishönor äter gärna myror. Vi har små myror som kryper på plattorna på uteplatsen, och hönorna går gärna där och pickar i sig.

Är det kanske såna där små svartmyror? Dom är nog inte lika elaka som rödmyror kan jag tro...

För egen del så är det vanliga, röda stackmyror som jag hade hoppats att hönsen äter, eftersom jag har en del såna på baksidan där tanken var att hönsen skulle gå när dom är lösa. Men dom kanske bara blir irriterade av dom istället. Dom bits ju rätt illa om dom blir många. Jag måste nog ta och försöka ta död på den myrstacken istället. Jag har inte ens möjlighet att ha kaninerna där, eftersom det bara kryllar av myror på vissa ställen.  :-\ Huga...

/Sara

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 20:16 »
Exakt.... har precis samma problem.. och i år har de ökat i massor ! Jag var till granngården i lördags och köpte myrr . Efter många funderingar. På den står att man ska hälla vid ingångarna till myr stacken varpå myrorna bär ner det till sina ungar och efter några dagar ska hela boet vara utrotat  :'(  Fy så hemskt. Såg framför mig hur de små myr bäbisarna dog....
Efter mycket vånda så tänkte jag att jag måste prova , kan inte ha kaninerna ute, kan inte gå ut heller utan att det hänger minst en i benet och biter mig, så är de inne också...
Kan tala om att jag inte fick någon effekt på medlet... myrorna är lika många och bits lika mycket som förrut... tur det för myr bäbisarna  :-\  undrar om jag hällde på fel ställe kanske  :-\      :)   

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-10 kl 22:12 »
Exakt.... har precis samma problem.. och i år har de ökat i massor ! Jag var till granngården i lördags och köpte myrr . Efter många funderingar. På den står att man ska hälla vid ingångarna till myr stacken varpå myrorna bär ner det till sina ungar och efter några dagar ska hela boet vara utrotat  :'(  Fy så hemskt. Såg framför mig hur de små myr bäbisarna dog....
Efter mycket vånda så tänkte jag att jag måste prova , kan inte ha kaninerna ute, kan inte gå ut heller utan att det hänger minst en i benet och biter mig, så är de inne också...
Kan tala om att jag inte fick någon effekt på medlet... myrorna är lika många och bits lika mycket som förrut... tur det för myr bäbisarna  :-\  undrar om jag hällde på fel ställe kanske  :-\      :)

Det effektivaste och mest "miljövänliga" sätt att få bort myrstackar har jag lärt mig är att banka ner ett låååångt järnrör/spett i stacken när det är som kallast på vintern. Då leder järnet ner kylan till stackens mitt och alla myror fryser ihjäl.
Bättre än gift i alla fall...
Sen har jag hört att myrstackar brinner jävligt bra...  ::) Kanske inte så smart att fjutta eld på en myrstack när det är massa annan växtlighet runtomkring bara. ;)

/Sara

SannaF

• -
« Svar #8 skrivet: 07 jun-10 kl 23:28 »
Jag har spätt ättika och hällt på gångar i närheten av boet, då tror myrorna att det är "krig" och rusar dit för att hjälpa till. När de är där så häller jag kokande vatten över dem - hemskt men det går fort.
Man får hålla på ett tag och man får vara envis men vi hade 4 bon när vi flyttade in i våras och nu har vi " bara" 2 kvar, som jag inte jobbat lika hårt med.
Vi hällde myrr - ingen verkan.  :-X
Vi hällde Fun Light eftersom det är mycket aspartam i - kanske att det hjälpte lite men kändes som att vi skulle ruinera oss innan alla dött.  >:(
Så vi kom fram till att lite ättika och skållhett vatten är det bästa för oss (och naturen) :P

Lycka till!
Mot nya äventyr!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 08 jun-10 kl 08:42 »
Om man inte vill vänta till vintern, och använda metallspettsmetoden, så trivs myror inte där det är blött. Så vattna där ni inte vill ha dem, gräv ev en liten vallgrav runt stacken, och spola på vatten dagligen tills de dött eller flyttat.

Eller se myrorna som en del av ert naturliga ekosystem och låt dem vara. Hästmyror förstör byggnader, så dem vill man inte ha i närheten, men svartmyror och vanliga rödmyror (heter de så, kallas pissmyror lokalt här i alla fall) ställer inte till med någon nämnvärd skada, om de inte finns i stora mängder där man är ofta. De kan också underminera stenläggningar och liknande, där de bygger bo, återigen för att de gillar när det är torrt. Vattna, använd stenmjöl, finns sådan som har ändrat ph för att ogräs inte ska trivas, då trivs inte myror heller.

När jag hade problem med myror inomhus när jag bodde i stan släppte jag ut mina skäggagamer och min leopardgecko (saligen avlidna för några år sedan, tyvärr), de åt upp varenda myra (lite OT...).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 08 jun-10 kl 09:05 »
Vi är också invarderade av pissmyror :( Vill verkligen döda stackarna som är närmast huset, men det känns lite som att mitt karma kommer att ta stryk då :o iofs så kanske det är värt det, man blir ju galen av alla attackerande myror. Mina hönor verkar ju tyvärr inte intresserade heller..........
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 08 jun-10 kl 09:13 »
Men om du vattnar regelbundet, men inte på själva stacken, så kommer de att flytta av sig själva. Kostar en hel del vatten, men du kan ju passa på att ha krukor där du vill vattna, så att lite kommer till nytta.

Då blir du av med myrorna utan att döda dem, åtminstone inte så många av dem. Fast det kan krävas lite tålamod.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Herr Trussel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 17:41 »
Har massor med myror på olika ställen i min gräsmatta. Det "gräver" upp den och det ligger nu stora sandhögar på gräsmattan som nu mest ser ut som en tovig söndersparkad fotbollsplan

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 27 jul-10 kl 17:44 »
Har massor med myror på olika ställen i min gräsmatta. Det "gräver" upp den och det ligger nu stora sandhögar på gräsmattan som nu mest ser ut som en tovig söndersparkad fotbollsplan
Det är det som är charmen med att ha djur  ;)! Och vem vill ha en platt gräsmatta utan några intressehöjande avbrott? Inte jag i alla fall. Dock vill jag nästa år ha en liten bit av gräsmattan som inte har ank,- gås- och hönsskit på sig...

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 29 jul-10 kl 20:26 »
Om man inte vill vänta till vintern, och använda metallspettsmetoden, så trivs myror inte där det är blött. Så vattna där ni inte vill ha dem, gräv ev en liten vallgrav runt stacken, och spola på vatten dagligen tills de dött eller flyttat.

Eller se myrorna som en del av ert naturliga ekosystem och låt dem vara. Hästmyror förstör byggnader, så dem vill man inte ha i närheten, men svartmyror och vanliga rödmyror (heter de så, kallas pissmyror lokalt här i alla fall) ställer inte till med någon nämnvärd skada, om de inte finns i stora mängder där man är ofta. De kan också underminera stenläggningar och liknande, där de bygger bo, återigen för att de gillar när det är torrt. Vattna, använd stenmjöl, finns sådan som har ändrat ph för att ogräs inte ska trivas, då trivs inte myror heller.

När jag hade problem med myror inomhus när jag bodde i stan släppte jag ut mina skäggagamer och min leopardgecko (saligen avlidna för några år sedan, tyvärr), de åt upp varenda myra (lite OT...).

HeHeh samma här ,så fort jag får in småkryp speciellt malar så brukar jag släppa lös min vattenagam samt mina geckos och dem sköter det hur bra som helst ,men myror är tyvär  för litet och för ointressant för dem!!!

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 aug-10 kl 05:59 »
Ingefära jagar bort svartmyror när de försöker komma inomhus. (Kanel lär fungera också)  Varför inte försöka göra miljön ovänlig genom att strö ingefära runt stacken och lämna en utväg som leder bort? Kanske de flyttar. Kombinera med att vattna så kommer ingefärspulvret ner i bon också.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-10 kl 15:16 »
En kanske grotesk fråga här :
Kan man torka myror o ge hönsen som godis i vinter ?
Innehåller en myra något av värde alls för en höna ?
tror ni dom äter torkade myror ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 02 aug-10 kl 15:34 »
En kanske grotesk fråga här :
Kan man torka myror o ge hönsen som godis i vinter ?
Innehåller en myra något av värde alls för en höna ?
tror ni dom äter torkade myror ?
;D ;D Hurra för dig, hur många kan komma på en så rolig tanke.
Myror ska vara näringsrika, man kan äta dem om man går vilse i skogen och inte har något annat att äta. Men om du ska torka dem, så måste du nog halshugga varenda en. Att bara lägga dem i en burk eller så, funkar ju inte. Då dör de av svält, och förutom att det är onödigt plågsamt, så har de ju förbrukat all sin näring själva. Men om du orkar fånga några 100000 myror, nacka dem, och torka luftigt, så är jag säker på att hönsen gärna äter dem....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 02 aug-10 kl 21:00 »
Mäh ! Det kan väl inte vara såå svårt .
Jag tänkte slå dom platta med spaden o sen sopa upp dom o torka på en sten typ .
Bara att sopa ner i papppåsar sen jue .

Kan det funka med daggmaskar oxå månne ? Eller är dom föör "saftiga" lixom ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 02 aug-10 kl 21:27 »
Slår du dem platta lär hela innanmätet, där typ all näring finns, hamna på stenen och inte i hönsmagarna. Det är jag övertygad om i alla fall. Men annars vore det en bra idé, om man kunde genomföra den rent praktiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser