Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka växter till vintern  (läst 6687 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Torka växter till vintern
« skrivet: 31 maj-10 kl 10:45 »
Hejsan!

När ska man plocka brännässlor och torka dessa? Man ska också kunna torka sly eller liknande!? När ska man ta dessa och torka, så att man får bästa resultatet.

Tack på förhand
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

JBF

• Småland
SV: Torka växter till vintern
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 17:37 »
Förr hamlade man träden mellan hökörning och spannmålsskörden så nån gång i slutet av juli eller i början på augusti. Anledningen var väl kanske bara att det var då man hann. Jag skördade löv lite hipp som happ hela förra sommaren. Det blir ju mest godis och sysselsättning även om jag önskar att jag hade tillräckligt med hamlade träd att ge dem en kärve per dag.

Nässlor vet jag faktiskt inte. Kanske så pass stora att de kan torkas i knippe upp och nerhängande, men innan de sätter frö. Äter fåren fröna så har du nässlor överallt kan jag tänka....

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 19:04 »
Tack för svaret!!

Vilka lövsly använde du, har provat lite nu i vår och al är inte populär alls. Björk skulle fåren inte gilla men mina gör det iallafall.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 20:33 »
Mina älskar Rönn, men även Björk och barken på Asp.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 20:36 »
Mina åt allt jag torkade åt dem. Asp, sälg, björk och ask. Al är de kanske inte så förtjusta i...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tesla

« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 00:02 »
Jag provade torka några knippen rönnsly förra hösten. Hängde de under tak i en lada, de torkade fint men sen på senhösten kom det mkt regn så bladen möglade. Tror iaf att det berodde på regnet att de möglade, för det var inte genomdrag i ladan, bara en öppning. Hur gör ni för att lyckas med torkning av sly, jag trodde inte det var nån konst men misslyckades ändå  :(

ulfg

« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 20:44 »
Allöv är jättegott färskt för får i mitten på september. Då omvandlas stärkelsen till socker i löven, precis innan de faller av och ruttnar. Torkat gillar de allöv.
Hemligheten med att torka löv är att ha några torra, blåsiga dagar. Det skall torka snabbt. Häng upp i tvättlinan eller något. De finaste och mest näringsrika lövet är lind och ask, tror jag. Annars äter de i princip allt löv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-10 kl 06:26 »
Tack för svaren!!
När man nu ska plocka sly och torka, ska man bara ta grenarna eller kan man ta hela (små) träden och torka?

Birgit

« Svar #8 skrivet: 07 jun-10 kl 07:53 »
Även hassel är gångbart!
Nässlorna torkar jag innan de går i frö och är tillräckligt långa för att buntas.
Jag lägger sly på "spalt" av trä och på nät för att torka. I flera omgångar dessutom. Man kan även "repa" löv och torka på detta sätt. Då kan man förvara dem i papperssäckar och portionera ut under vintern.
Vi sågar ner mycket sly på hösten och det äter fåren färskt som "godis".

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 07 jun-10 kl 09:29 »
lönn är också populärt, jag brukar torka stora grenar med bladen på upp å ner i logen och så får de det som sysselsättning på vintern, mycket uppskattat. Även nässlor som många beskrivit. Det är rena vitaminkicken på vintern.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: nässlor..
« Svar #10 skrivet: 07 jun-10 kl 10:36 »
Fast nässlor är inget "multivitamin" preparat.. (man kanske kan få intryck av det, när man läser här på forumet ibland) 
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 07 jun-10 kl 10:40 »
Nässlor är mineral"kick". Har även använts flitigt av människor innan man kunde köpa "vitaminer" på burk ::)

Mina Roslagsfår är tokiga i rönnbär också, det åt de hela hösten, även frusna fram i december ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 07 jun-10 kl 13:00 »
Nässlor är mineral"kick". Har även använts flitigt av människor innan man kunde köpa "vitaminer" på burk ::)
Nässlor innehåller otroligt mycket KALIUM, vilket är dåligt för immunförsvaret!  ::)
Och som dessutom förstör D-vitaminet och Magnesiumet.
Kalium vill vi inte ha, i varken hö eller ensilage.

Nässlor innehåller A K och C-vitamin men röd Paprika innehåller mycket mera A och C-vitamin än Nässlor
och dessutom så blir det mycket torkade nässlor :P innan man fått ihop 100gram av dom vilket är väldigt lätt att få ihop av Röd Paprika.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 07 jun-10 kl 13:07 »
Men kalium är ju viktigt på andra sätt!
Både för människor och djur.
Givetvis i lämpliga doser.

http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Birgit

« Svar #14 skrivet: 07 jun-10 kl 13:20 »
Ja, nu var ju inte nässlorna huvudfödan ::) utan enbart tillskott!

Men om man nu vet precis hur allt fungerar, så ger man säkert inte besprutad paprika? eller spannmål etc. till sina djur heller ???
Dessutom är det lite långsökt att ge dyr (import) paprika till sina får om man har fullt med nässlor runt gården?
Så jag antar att vi människor också ska sluta käka nässlor då? Kanske köpa importerad paprika istället 8) Bra miljö-tänk.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 07 jun-10 kl 13:27 »
Men kalium är ju viktigt på andra sätt!
Både för människor och djur. Givetvis i lämpliga doser.

Problemet numer är för alldeles för mycket Kalium i hö och ensilage, så det är inte frågan om att det kan bli för lite Kalium för djuren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 07 jun-10 kl 19:31 »
Mina älskar Rönn, men även Björk och barken på Asp.

sågar jag bara av grenen och hänger den upp och ner på logen någon gång i juli då och ger  den till dem när det är torrt eller hur gör man? (jag är helt okunnig i detta)

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 jun-10 kl 21:45 »
Jepp, så enkelt är det. Eller bunta ihop i lite kärvar. Låt dem torka väldigt luftigt och utan någon som helst kontakt med regn (de möglar på en gång annars). Bunta inte för stora kärvar eller för hårt buntade, för då blir det mögel där också. Birgits förslag var ju smidigt. Ett uppspänt nät eller ett luftigt ribbgolv som man kan lägga ut grenarna på. När de väl är torra kan man lägga dem på hög utan problem.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 08 jun-10 kl 07:33 »
Jepp, så enkelt är det. Eller bunta ihop i lite kärvar. Låt dem torka väldigt luftigt och utan någon som helst kontakt med regn (de möglar på en gång annars). Bunta inte för stora kärvar eller för hårt buntade, för då blir det mögel där också. Birgits förslag var ju smidigt. Ett uppspänt nät eller ett luftigt ribbgolv som man kan lägga ut grenarna på. När de väl är torra kan man lägga dem på hög utan problem.

om  jag till exempel torkar rönn torkar jag både bär gren och löv då eller?

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 jun-10 kl 07:56 »
Bären har jag aldrig torkat.. De kanske är lite mer svårtorkade än löven. Jag tror att Birgit ger bären till fåren som de är, otorkade direkt från träden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
javill, Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser