Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga markväv/duk i jordgubbsland  (läst 5515 gånger)

Nina K

• Skåne
Lägga markväv/duk i jordgubbsland
« skrivet: 29 maj-10 kl 23:58 »
Hej. Jag är nära gränsen till att hata min andra jordgubbsland  >:(. I höstas klippte jag blad och rensa den på ogräs. Blev super  :D När jag jorde årets sått rensade jag bort de få ogräs som kommit. Efter rengovädret förra veckan så har ogräsen invarderat totalt. Nu har jag köpt väv/duk som jag tänkt lägga i jordgubbslandet. Nu undrar jag hur noga det är att plocka ogräsen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lägga markväv/duk i jordgubbsland
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 06:15 »
Beror på om du köpt en dyr och ljustät/ogrästät markduk eller en billig fiberduk som mest är för syns skull...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 maj-10 kl 15:59 »
Den är då inte köpt för syns skull. Inte superbillig eller dyr. Vill ha så lite ogräs jag kan i år. Specielt nellorna.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 16:35 »
Är den svart och tät, så behöver du ju inte rensa ogräset där den ska ligga, det kvävs ju snart.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 17:39 »
Då är skulle jag välja att inte rensa bort ogräset, men komplettera väven med ett lager halm mellan plantorna. Dels för att ännu säkrare stänga ute ljuset, dels för att de lite billigare markvävarna snabbare bryts ner av uv-ljus, så om du täcker väven med flis (inte så praktiskt om man ev tänker ta bort väven om något år) eller halm, så håller väven i 5-10 år istället för 2-4 år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser