En 60-sekunderslista, det första som dök upp i mitt huvud:Fårsax 2000, diverse grindar 500 kr /st,får 1000 /styck, stängsel 10 kr/metern, grovfoder 3-600 kr/500 kg ensilage, (en tacka äter ca 1000 kg ensilage på en vinter), ett vet-besök om året minst 1000 spänn, hyra släp till slakt 300 spänn, slakt+ styck 500/lamm, skinbnerednign 400/skinn, strö 1 kr/kg, en klövsax (200?). diverse remmar, jodopax, heosansalva, olja till fårsaxen, maskmedel 300 spänn/år, träckprov 1200/årLGprodukter säljer fårtillbehörjust det, ett elaggregat för 4000 spänn också.jrodspett till det 500 spännmatarkablar 1000 spänn
mycket ordnar jag gratis tex all slakt kommer ske hemma aggregat lånar jag matarkablar fixar jag själv fårsax lånar jag grindar behöver jag inte till två får.
Grindar är överkurs, sjukbox/lammboxar mm går bra att smälla ihop av plankor, eu-pallar eller annat som finns tillgängligt. Vissa kostnader iom slakt kan vara svåra att komma ifrån, även vid hemslakt blir det ju spill som ska tas om hand. Vad jag vet så får du inte gräva ner/bränna etc, utan det ska omhändertas? (Rätta mig gärna om jag har fel här)
Grindar är överkurs, sjukbox/lammboxar mm går bra att smälla ihop av plankor, eu-pallar eller annat som finns tillgängligt.
Visst är grindar aldrig ett måste men det underlättar betydligt när man har några riktiga fårgrindar jämfört med E-pallar som ska knytas och fixas med, iaf om man värdesätter sin tid i pengar.
Jordspett behövs inte trots att elstängseltillverkarna hävdar det 8 mm armeringsjärn slås ner 50-60 cm i marken(5-6 st med 30 cm mellan) kopplas ihop med eltråd(slipa med vinkelslip där tråden lindas på armeringsjärnen och linda eltejp över) håller i 10 år minst...
Vad använder ni grindarna till? Än (efter 3 veckor med får) har jag inga behövt....