Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Landskapskupor  (läst 7895 gånger)

ersam

• -
Landskapskupor
« skrivet: 26 maj-10 kl 00:11 »
När man läser äldre litteratur så stöter man på termer som Smålandskupan, Västgötakupan, Västerbottenkkupa.

Nån som kan lite historik och skillnad på dessa. Gärna nån bildlänk.

Rune H

SV: Landskapskupor
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 23:45 »
Jag kan inte ge någon historik över kuptyperna nu. Titta gärna i gamla bitidningar från 30- o 40 talen, där kan troligtvis de olika kuptyperna du letar efter vara beskrivna.

Smålandskupan är kanske den som mest skiljer sig från en traditionell trågkupa genom att den har sitt huvudfluster mitt på långsidan och att man arbetar från den andra långsidan. Den har också ett mindre fluster på varje gavel. Träget brukar rymma drygt 20 ramar. Den förekommer både som Svea och Lånormal - även om LN tycks vara vanligast ( känsla, inga vetenskapliga belägg ) Konstruktionen med sidofluster (reservfluster ) gör att man kan dela ett samhälle genom att skilja av en del med en vinterlucka och låta den delen gå genom ett sidofluster ( jag utgår från att alla vet skillnaden mellan en vinterlucka och en sommarlucka).
I övrigt fungerar den precis som andra trågkupor och man kan använda både lodräta och vågräta spärrgaller och skattlådor som i andra trågkupor.
Min begränsade erfarenhet av dem är att det blir lite mera arbetsamt att inspektera ramarna eftersom de inte är vinkelrätt mot kroppen. (kallbygge) men det kanske är en vanesak.
En traditionell trågkupa har endast ett reservfluster, medan smålandskupan således har två. En traditionell trågkupa brukar ha 18-22 ramar i tråget och ofta en Lundgrensbotten som går att justera i Sommar- rep Vinterläge, medan Smålandskupan har en fast botten där höjden inte går att justera.
Även om Smålandskupan har flera fluster är den inte avsedd för mer än ett samhälle. Den ger dock enklare möjligheter till avläggare än traditionella träkupor eftersom man inte behöver vänta på att hela tråget är utbyggt innan man delar samhället.

Konstrultionen ger inga möjligheter att enkelt kolla t.ex. nedfall  eftersom det inte går att "sticka in" något på bottnen.
« Senast ändrad: 31 maj-10 kl 23:53 av Rune H »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 11:37 »
Västgötakupan var en trågkupa med tvärställt yngelrum och två likadana flyghål på ena långsidan. Den var ursprungligen konstruerad av Disponent G Svantesson i Skara, i dag har den väl troligtvis spelat ut sin roll.

Smålandskupan är inte helt olik, men var en vandringstrågkupa avsedd att stå på bänkar, den saknar ben, har infällda handtag på kortsidorna, och lätt avtagbart tak för att kunna staplas vid transport. Den har som sagt ett huvudfluster mitt på långsidan och ett extra i vardera ändan och var ursprungligen anpassad för för att få starka samhällen till det sena ljungdraget. Den finns även i stationär modell, hur den utvecklades vet jag inte men jag vill minnas att den lanserades av Bröderna Melins Biredskapsfabrik i Markaryd, tongivande på sin tid med mekaniserad tillverkning av bla. spärrgaller och rökpustar.

"Kärleken är livets bäste vän"

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 20:25 »
Som "västgöte" så ska man väl hålla sig till den typen eller hade måhända Älvsborgsdistriktet mer dragning åt Sjuhärad eller Bohuslän?

Alltså Västgötakupan har två fluster som gör att man kan dela samhället i två lika stora delar med lucka - eller fattar jag fel?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 23:38 »
Ja. så var det väl antagligen tänkt...

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jun-10 kl 00:33 »
Snyggt! Varifrån kommer bilden?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 03 jun-10 kl 13:31 »
Bilden kommer ur: "För årstiden" råd och anvisningar i biskötsel av den på sin tid mycket inflytelserike Alexander Lundgren i Huddinge.

I Handbok för biodlare av A. Holm beskrivs kupan också, men bilderna är tyvärr av låg kvalitet.

Den bifogade texten är hämtad ur "Lantmannens uppslagsbok"

edithsdotter

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 nov-10 kl 15:10 »
Ja. så var det väl antagligen tänkt...

Så'na "bihus" hade min pappa många i sin bigård under min uppväxt. Nu blev det en liten nostalgitripp....  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

965 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser