Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskmamma hur många små?  (läst 613 gånger)

Nina K

• Skåne
Myskmamma hur många små?
« skrivet: 25 maj-10 kl 18:52 »
Jag har nu en myskhona som ruvat på många ägg och nu har de nästan alla kommit ut. Det är ååår sen sist vi hade myskhona med små. Hur många klarar hon att ha?

Terés G

• Blekinge
SV: Myskmamma hur många små?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 19:22 »
Hej!
Det beror på hur bra mamma hon är och hur bra du ordnar det runt dem.

En duktig mamma, eller en bra omgivning med skydd, extra värmelampa och låga vattenskålar kan ha massor. En nervös mamma kan sabba vilken kull som helst... Har haft båda sorter, men de bra klarar 20 utan några problem alls.

Hur många ägg hade hon?

Lycka till!!!
/T
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Nina K

• Skåne
SV: Myskmamma hur många små?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 21:49 »
Just nu har hon 18 st hos sig, av 20 ägg. De två äggen kvar är i kläckare, båda har hål. Hon är nu med dem i ett litet rum där det är varm så de bör inte frysa om de inte ligger under henne. Alla mina myskhoner lade ägg i samma reden så de han bli många när hon lade sig. Ville inte plocka bort ett par ägg (4-5) för att lägga i kläckare och sedan ha  under lampa. Hon såg ut att täcka alla äggen så vi lät henne ruva. Nu har jag en till som börja ruva förra veckan och ytterligare en tredje på gång.  ;D Sen tror jag det får räcka när hon lagt sig. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser