Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skinnägg? beror på vad?  (läst 16786 gånger)

allan7878

• Gäst
skinnägg? beror på vad?
« skrivet: 25 maj-10 kl 10:59 »
vår ena höna lade ett skinnäg elelr vad det var igår och så åt alla upp den, varför gjorde hon det?

hon ligger om dagarna på ägg lite i skogen, kan hon varit stressad för det?

Turnit

• Västergötland
SV: skinnägg? beror på vad?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 12:00 »
Troligtvis saknas det snäckskal i dieten. Det behövs för att bilda skal.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

allan7878

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 12:01 »
vi har snäckskal i dietet, så det kan felet inte vara.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 12:04 »
hejsan, så blir mina hönsägg o även ankägg någon gång ibland, är nog bara en miss i produktionen, det är ju mycket som ska stämma innan det pluppar ut. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 12:11 »
vår ena höna lade ett skinnäg elelr vad det var igår och så åt alla upp den, varför gjorde hon det?
Den vanligaste orsaken till ett enstaka skinnägg är att:
-Ägget kommer ut för fort genom äggledaren vilket oftast beror det på en irritation i äggledaren.

-Det kan också bero på  D-vitamin brist, för om hönan har det kan hon inte ta upp kalcium ur snäckskalen som hon borde.

Händer det ofta
-En läggledarinflammation.
-Sjukdom.
« Senast ändrad: 07 aug-13 kl 08:15 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 12:51 »
mina vaktlar la ett enfärgat brunt skinnägg... de har tillgång till värpfoder och solljus... borde väl inte vara nån vitaminbrist då? kan vara första ägget för nån av hönorna?
Fjäderfän och kaniner

johe71

« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 13:36 »
klistrar in ett svar från en gammal tråd om detta

hittade följande på en engelsk sida ThePoultrySite.com, där finns en sida om skinnägg eller Thin-shelled eggs and shell-less eggs som det heter på engleska

det finns ett antal skäl till detta, jag försöker mig på lite översättningar
* hönan har börjat värpa ägg innan skalkörteln är fullt utvecklad ("Immature shell gland")
* hönan har en defekt skalkörteln ("Defective shell gland")
* hönan har blivit stressad och lagt sitt ägg för tidigt
* för lite näringsämen i maten ("Poor nutrition"), speciellt om det är för lite kalcium och vitamin D3
* salthaltig vatten
* en del sjukdomar kan ge detta symptom, infektiös bronkit (infectious bronchitis) och något som på engelska heter "eggdrop syndrome" (vet ej vad det heter på svenska)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 13:42 »
Jag tror det kan bli så ibland helt enkelt. Det har hänt några få gånger hos oss också, kanske ett ägg på femhundra eller så.

Att de hönorna skulle ha äggledarinflammation när de sen värper hundratals felfria ägg efter det har jag väldigt svårt att tro.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

allan7878

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 14:57 »
nja. hon lägger ett om dagen, sedan i december förra året, så första ägget är det inte. men hon ligger ju på sina andra ägg. kanske känner stress över att dom ligger i skogen/på tomten och inte i redet inne.

men flyttar jag henne, blir hon tokig.

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 16 jul-14 kl 07:53 »
Jag lägger in en fråga i denna gamla tråd då jag har samma problem med en höna som lägger skinägg.

Jag övertog en lite grupp höns för en dryg månad sen (en tupp och två hönor)
De har fri tillgång till värpfoder och snäckskal. De går fritt på gården med.
Den ena hönan har lagt jätte fina ägg och lagt sig för att ruva nu, medan den andra hönan har under den här tiden lagt tre skinägg. Och de har hon lagt på sittpinnen på natten.
Hon lägger sig för att värpa varje dag utan resultat.
Hon är pigg för övrigt.
Men vad beror detta på och vad skulle jag kunna göra åt det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, eliesandberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser