Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakel för 50-talskök  (läst 4901 gånger)

snakebunk

• Västergötland
Kakel för 50-talskök
« skrivet: 25 maj-10 kl 08:40 »
Jag renoverar köket i min sommarstuga från 57. Tyvärr lyckades jag inte ta ner kaklet utan att det gick sönder och är nu ute efter nytt likadant kakel. Det är 15x15 cm, vitt och blankt. Det är nästan centimetertjockt och har rundade kanter, dvs hörnplattorna har två rundade kanter och sidplattorna har en rundad kant. Är det någon som vet var man kan få tag i likadant eller liknande kakel?

Bifogar bild på en hörnplatta.

Tack på förhand,
Andreas

SaraMay

• Dalarna
SV: Kakel för 50-talskök
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 09:50 »
Hej!
Jag gjorde med en 50tlas köksrestaurering för ett år sedan, har lika kakel som du har runt spisen och ville komplettera med lika över diskbänken med. Fick veta att det är UpsalaEkeby kakel och att det inte var lätt att få tag på. Letade runt en sväng, byggnadsvårdsbutiker blocket mm, men gav rätt snart upp och fogade om det kakel som jag hade och satt upp nytt 15x15kakel över diskbänken istället.

Mitt tips är att annonsera och försöka hitta kök som ska rivas ut där du kan testa om du kan plocka ner kaklet helt. Eller komma över något gammalt lager.

Lycka till!

snakebunk

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 21:11 »
Tack för bra info! Det verkar alltså som det inte görs sådant häringa fint kakel längre. Jag får leta runt, eller sätta upp modernt tristkakel.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 22:42 »
Jag tror jag har sånt kakel. Tog ner mitt för ett tag sedan, ligger ute ladugården nu. Jag kan kolla mått och ta en bild om du vill köpa det av mig?

P

snakebunk

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 08:53 »
Va bra! Jag har skickat pm.

Margareta Krause

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-11 kl 20:51 »
Jag söker också (kompletterings)kakel till mitt 50-talskök, dvs. vitt med rundad(e) kant(er) och ca 8 mm tjockt. Är det någon som har något sådant som jag kan få köpa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser