Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm under sommaren  (läst 5995 gånger)

Jepsson

• Dalsland
Lamm under sommaren
« skrivet: 24 maj-10 kl 14:02 »
Hej allihopa.

Jag och min flickvän har aldrig haft några får och har ingen som helst erfarenhet. Men nu är det så att vi har en stuga där det finns en del äng som vi skulle vilja hålla öppen. Vi undrar då om man kan t.ex. köpa lamm som får gå där under sommaren och sen slakta dem till hösten? Eller behöver dem sina mammor? Annars undrar vi om ni har hört om någon som har lånat/hyrt tackor/baggar/lamm under en sommar?
Hoppas vi inte har för knäppa frågor.  :)

//Jesper & Emelie

Sano

• Bohuslän
SV: Lamm under sommaren
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 14:33 »
Lamm behöver gå med sina mammor till åtminstone två månaders åler, gärna tre. Det vanligaste i er situation är nog att man lånar/köper/hyr tackor med lamm under sommaren. Har ni tänkt på stängsel? Prova att lägga ut en annons här på alternativ coh berätta var ni finns.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Jepsson

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 20:33 »
Okej, tack för ett snabbt svar.
Jo vi har funderat på det här med stängsel, vi har en gärdsgård av sten i bakkant den är kanske en meter hög, räcker det? Men vad behöver man för stängsel annars?

Jepsson

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-10 kl 20:45 »
Åh, en annan sak jag kom att tänka på. Dem behöver väl färskt vatten varje dag? Vi har en borrad brun som vi dock själva inte dricker vattnet ifrån eftersom det inte gjorts något vattenprov på länge och det inte är så gott. Går detta vatten bra tror ni?

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 maj-10 kl 21:10 »
Tror det finns folk som gärna vill låna ut får. Inte minst bagglamm!  :) Om jag vore som er skulle jag kolla upp så att vattnet är okej. Det kostar ca 300 kr tror jag. Kommunen gör sådana prover. Det är ju så tråkigt om det skulle vara något lurt med vattnet och ni blivit fästa vid djuren och de blev dåliga av det.

Och angående stängsel. 1 meter hög stenmur räcker tyvärr inte. Komplettera med eltråd vetja. Eller fårstängsel  ;) Annars kommer ni få en massa krångel med rymningar. Man tror inte att får kan hoppa så högt som dom kan. Men det kan dom.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Jepsson

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-10 kl 21:18 »
Haha okej, då ska vi se på det med stängsel, man kanske kan kolla in blocket om det finns något fårstängsel att köpa? Eller har ni några bättre bud?
Angående vattnet så ska vi absolut kolla upp det, skulle vara gjort redan förra sommaren men blev liksom aldrig.
Tack för svar! Det känns som vi kanske är lite sena ute den här sommaren, men vi kan kanske göra ett försök om vi orkar stängsla in allt. :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 09:19 »
Det enklaste stängslet är elstängsel, plaststolpar med plasttråd + ett stängselaggregat, finns för nät eller 12V-batteri. Det går rätt snabbt och sätta upp och fungerar bra om ni drar raka linjer och stadgar hörnstolparna. Exampelvis drar ni fyra trådar. Den understa kan gärna vara jordad ( = inte kopplad till aggregatet), så slipper ni hålla den fri från påväxt.

Nätstängsel fungerar också bra, men är jobbigare och dyrare att sätta upp. Håller dock längre.

3-5 tackor med lamm brukar vara lagom per hektar åkermark här hos oss. Lite färre på ängsmark, skulle jag tro.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-10 kl 15:09 »
Haha okej, då ska vi se på det med stängsel, man kanske kan kolla in blocket om det finns något fårstängsel att köpa?

om ni har något lokalt annonsblad så sätt ut annons där. det finns alltid folk som slutat med får och vill bli av med stängsel... i bästa fall får ni det gratis i rullar i värsta får ni ta ner det själva, men det kan det ju vara värt med tanke på att det brukar kosta typ 9-14 kr / meter annars.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 08:59 »
Det enklaste stängslet är elstängsel, plaststolpar med plasttråd + ett stängselaggregat, finns för nät eller 12V-batteri. Det går rätt snabbt och sätta upp och fungerar bra om ni drar raka linjer och stadgar hörnstolparna. Exampelvis drar ni fyra trådar. Den understa kan gärna vara jordad ( = inte kopplad till aggregatet), så slipper ni hålla den fri från påväxt.

Jag lånar den här tråden för en fråga om stängsel. Jag har svårt att fatta hur elstängsel fungerar. Mina får har aldrig tagit sig ut, kanske för att jag har försökt ha bra el i stängslet. Jag har fyra trådar, den nedersta tråden sitter bara ca 7-8 cm från marken och det innebär att jag måste klippa gräset väldigt ofta. Nu undrar jag hur jag gör för att "jorda" den tråden. Om jag kopplar den till jordspetten så blir den ju automatiskt kopplad även till aggregatet, eftersom jordspetten är kopplade till "jord" på aggregatet. Detta med elstaket är rena grekiskan för mig.
Åsenfår, hundar och katter

Ulla Krull

« Svar #9 skrivet: 30 maj-10 kl 07:28 »
Man jordar stängslet genom att ha en jordtråd ut från aggregatet till jordspetten.
Man jordar alltså allt på en gång och inte särskilda trådar, så det låter inte som om du behöver göra något mer om du har en tråd från "jorden" på aggregatet till jordspetten.
Däremot så kan du mäta jordtråden med en digital mätare för att se om stängslet är tillräckligt jordat. Det ska helst inte ge något utslag alls, eller max 0,3.

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 10:05 »
Lamm behöver gå med sina mammor till åtminstone två månaders åler, gärna tre. Det vanligaste i er situation är nog att man lånar/köper/hyr tackor med lamm under sommaren.

Många lamm är så gamla att de klarar sig själva redan på våren. Vi fick hem våra första lamm när de var tre månader i april, så visst behöver man inte ha mammorna med om man vill slakta på hösten!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser