Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha bort dem!!!  (läst 34504 gånger)

Monica H

• Halland
Vill ha bort dem!!!
« skrivet: 23 maj-10 kl 20:21 »
Kan man få bort bin utan att ha ihjäl dem? De kryper in under ett fönster och har väl tänkt sig bo bakom träpanelen, min son kan inte ha fönstret öppet utan att få in en massa bin i rummet. De har börjat med detta nu i år. Måste jag ringa Anticimex?
Halland è bäst

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Vill ha bort dem!!!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 20:35 »
Är det dina eller grannens bin ?

Bin skyr lukten av bittermandelolja så du kanske kan droppa det där bina försöker bygga bo...

Jag har från och med i år (ny med bin) ett myggnät i fönstret så bina kommer in, går att köpa på Rusta, jula för några tior, antisimex tycker jag absolut inte att du ska ringa dom använder bara massor med hämska kemikalier är min erfarenhet... (Båljetingar förut på tomten)..

Hoppas det löser sig...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 20:41 »
Om de bygger bo ska bitillsyningsmannen hjälpa dig att ta bort dem. Om de kommer från grannen får du prata med honom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-10 kl 20:44 »
Kan man få bort bin utan att ha ihjäl dem? De kryper in under ett fönster och har väl tänkt sig bo bakom träpanelen, min son kan inte ha fönstret öppet utan att få in en massa bin i rummet. De har börjat med detta nu i år. Måste jag ringa Anticimex?
Man kan undra vad det är för slags "bin"?

Är det solitär bin , humlor , eller är det ett stort koloni av honungs bin = 10 000 till 100 000 bin ?
Det blir lite olika på hur man ska handskas med problemet.

Vissa humlor är fridlysta pga att de är utrotnings hotad. Du kanske har fint "men besvärligt" besök i husets vägg.
                mvh bart-edward  :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Monica H

• Halland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 20:56 »
Har ingen aning om vad det är för sort, har inga egna och inte grannarna heller vad jag vet. Humlor är det i alla fall inte.
Skall helt klart prova bittermandelolja.
Var hittar man en bitillsyningsman och vad gör en sådan?
Halland è bäst

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 20:58 »
Hur många bin är det ? 10 i minuten eller 10 i timmen ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Monica H

• Halland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 21:12 »
Har inte räknat dem men sådär ett tiotal har väl surrat runt ingången samtidigt, sen kryper de ju in och ut och alla ser ju likadana ut.
Halland è bäst

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 21:18 »
Har inte räknat dem men sådär ett tiotal har väl surrat runt ingången samtidigt, sen kryper de ju in och ut och alla ser ju likadana ut.

OJ... Var det så många...

Då är det ingen ide med bittermandelolja, funkar bara förebyggande enligt gubbarna häromkring. (För att mota ett mindra antal)

Ring till länsstyrelsen och fråga efter numret till bitilsynsmanen där du bor i morgon direkt...

Du är säker på att det inte är getingar ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Monica H

• Halland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-10 kl 21:24 »
Japp....inga getingar.
Halland è bäst

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 23 maj-10 kl 22:34 »
Och hur ser de skyldiga ut ?                mvh bart-edward  :P

Monica H

• Halland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-10 kl 23:16 »
Jag tror inte de var randiga, snarare ljusbruna
Halland è bäst

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-10 kl 23:34 »
Jag tror inte de var randiga, snarare ljusbruna
vilken bild liknar de mest ?

Sanntos

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 maj-10 kl 23:46 »
Jag tycker det låter som om du har ett bisamhälle under uppbyggnad där. Om du har vanlig försäkring så kan du ringa Anticimex så kommer dom och fixar det på en minut. De sprutar in ett medel och täpper till. En inte så bra lösning, men vanlig. Jag gjorde det en gång, det satt högt upp och jag var säker på att det var getingar, det plågar mig fortfarande när jag tänker på det. Annars måste man nog öppna upp. Är det en träfasad med vanlig läkt så går det nog ganska lätt, om man inte väntar för länge. Jag har en granne som frågade mig om råd igår, han har bin som tagit sig in i en tegelvägg, det är lite värre.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-10 kl 23:57 »
J Jag har en granne som frågade mig om råd igår, han har bin som tagit sig in i en tegelvägg, det är lite värre.

Bin i en tegel väg låter som murar bin de är fridlysta  (:)          mvh bart-edward  :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 23 maj-10 kl 23:59 »
Det är lite svårt att rekomendera en åt gärd när man inte vet vilket sort av bin det är ..!
              mvh bart-edward  :P

Monica H

• Halland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-10 kl 12:47 »
Idag har det varit betydligt lugnare på bifronten, tror mina barn retade upp dem igår. Fångade ett och har nu suttit och studerat detta.
Men visst var den lille krabaten randig och ca. 15mm lång, gulaktig "päls" på bakkroppen och lite gulaktiga ben.
Om man jämför med bilderna, den nedersta kan man nog utesluta  ;D men bilden ovanför (den med ett enda bi) skulle det kunna vara, även bilden med sex bin, den längst ner till vänster i så fall. Svårt att noga studera någon som ej kan sitta still.
Halland è bäst

Gep

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 24 maj-10 kl 13:01 »
Jag hade solitärbin i ett vasstak. De la ett ägg i ett strå och
när de sen matade larven så flögs det en hel del.
Det handlade nog om en dryg vecka de var igång.
Sen plomberade de "cellen" och lämnade puppan åt sig själv.

Det verkar lite udda att du redan fått en svärm av tambin och
hade de flyttat in förra året borde de nog märkts kontinuerligt
under förra sommaren och hösten.
Min gissning är du har fått ovanliga och hotade solitärbin på besök.
Var rädd om dem, troligen är även dina besökare fridlysta.
Så mitt tips är att avvakta en vecka till, avtar flygandet så gissade jag
rätt. Vänta då en månad så att de nykläckta kan flyga ut och täpp
sedan till springan om ni inte vill ha besök nästa år.

Sanntos

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 maj-10 kl 13:25 »
Jag har också solitärbin i en solig gammal fasad, de är väldigt trevliga att titta på, tittar man inte så noga så kan man tro att det är vanliga bin som letar efter nånstans att bygga bo

Edward.

• Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 24 maj-10 kl 14:03 »
När du tittar på den fångad bin brukar den vifta med ena fram benet ?
När du tittar på den bakre kroppsdelen är den rund eller smal spetsig ? 
Man kanske kunde ta en bild av den ?         mvh bart-edward  :P
« Senast ändrad: 24 maj-10 kl 14:08 av Bart-Edward »

Monica H

• Halland
« Svar #19 skrivet: 24 maj-10 kl 14:32 »
Jag försökte ta ett kort men det blev bara en suddig klump, inte så sammarbetsvillig......snarare arg som ett bi.
Det känns i alla fall inte lika akut idag nu när de lugnat ner sig, får väl se till att mina ungar låter bli dem.
Jag vill dem ju egentligen inget illa.
Halland è bäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser