Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cane Corso - nån med erfarenhet?  (läst 3611 gånger)

Just_me

• Småland
Cane Corso - nån med erfarenhet?
« skrivet: 23 maj-10 kl 18:28 »
Om ca 1 år tänker vi skaffa en hund till, har längtat länge då min avlivades i Februari 2009  :(

Nu har jag bestämt mig för Cane Corso även om jag gillar extriören mer hos Boerbolen.

Tar tacksamt emot tips om kennlar och erfarenheter från rasen. Gärn aockså om det är nån som tränat vakt med hunden då vi kommer göra det :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Cane Corso - nån med erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 22:10 »
gillar du boerboel och cane corso ska du kolla in dogo canario också innan du bestämmer dig ;)
Fjäderfän och kaniner

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 11:38 »
gillar du boerboel och cane corso ska du kolla in dogo canario också innan du bestämmer dig ;)

Läste lite om dem, har ett vagt minne av att de bär på en del avels sjukdomar?
Boerboelen har en sån sjukt fin historia bakom sig! Men de sägs vara skarpare än Cane Corson och lite svårare att få sociala. Jag har haft Pitbull som krävde enorma mängder tid och träning och vill nu gärna ha en lite "lättare" hund :)

Annars är Boerboelen den friskaste molosshunden har jag läst, nån som upplevt sjukdomar etc på de här hundarna?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 24 jun-10 kl 23:31 »
Har en Cane Corso tik på 4 år och kan varmt rekommendera rasen till den som är beredd att hantera "mycket hund".

Vill understryka att det finns en stor variation i temperament i rasen och att man bör vara noga med att välja hund från rätt plats vid inköpstillfället. Det finns mycket "driviga" hundar men också väldigt mjuka och tyvärr även en del "bitchiga"

De flesta Cane Corso är hyfsat stabila men med viss naturlig reservation då det är en utpräglad gårds- och vakthund. Många passar utmärkt för bruksträning men det finns undantag.

Rent hälsomässigt är Cane Corso en storvusen ras som inte helt ovanligt lider av höft- och armbågsledsproblem. Det finns även en del annan problematik men rent generellt så står sig rasen väl rent hälsomässigt då den relativt nyligen är återkonstuerad från friska arbetande linjer i Italien.

Älskar min hund även om hon kräver en stark flockledare för hon har så många bra egenskaper att det överväger allt hårt arbete som vi delvis haft med henne. Smart och klok hundras som kan vara hur bra som helst om den får rätt social träning, fostran men framförallt ett stabilt ledarskap och trygg miljö. Då trivs rasen som bäst.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser