Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soja Bönor  (läst 1494 gånger)

Gullie

• Njut av livet, din familj och dina vänner
Soja Bönor
« skrivet: 22 maj-10 kl 09:35 »
kan jag ge mina höns soja bönor .. ? har en karong i skåpet som jag aldrig kommer anvönda . om jag ska ge dem till hönsen - ska de ligga i blöt då ? eller

vilka bönsorter kan man ge sina höns ?
många frågor :)
Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. // Nalle Puh

chickadee

• Gäst
SV: Soja Bönor
« Svar #1 skrivet: 23 maj-10 kl 12:07 »
Ja det kan du men det är bäst om de först har upphettats. Du kan blötlägga dem över natten och sedan koka dem 15-20 min, eller rosta dem en stund i ugnen, 80-100°C bör räcka. I bönor finns vissa ämnen som stör fodersmältningen, men dessa ämnen förstörs av värme.
Det är på liknande sätt även med andra sorters bönor, men jag kan inte detaljerna för varje enskild bönsort. Men det borde väl vara så att bönor som lämpar sig som människoföda även går att ge till hönsen, bara de blivit upphettade.
Sojabönor blandas in i många olika djurfoder och i industriell produktion är det rigorösa bestämmelser om att de skall upphettas först. Sojabönan innehåller mycket fett (olja) och mycket protein, rikt på aminosyran lysin. Det som används i djurfoder är dock oftast det proteinrika "mjölet" d.v.s. det som blir kvar när oljan har tagits bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser