Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Jag har hittat en vilse tävlingsduva!!  (läst 7830 gånger)

Helen N

• Skåne
HJÄLP! Jag har hittat en vilse tävlingsduva!!
« skrivet: 21 maj-10 kl 22:21 »
 Hej!
Vi har haft en tävlingsduva flygande runt vår tomt i 3 dagar, ikväll lyckades jag fånga honom/henne.  Den har 3 ring runt benen, en med telefon nummer - men det är nog inget svenskt nummer - det var en mobil till Göteborg och de hade inga duvor - HUR får jag fatt i  någon som kan hjälpa den lilla fågeln hem??
Den har en lilla ring med 87 0395 med RC ovanpå, plus en röd ring med 76/843 1090 tror jag - ringerna är rätt skitiga - så det var svårt att se - ringen med telefonnummret var gul.
Är det någon som vet vem i Skåne, och helst Eslöv trakten kan hjälpa mig??

Tack
Helen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: HJÄLP! Jag har hittat en vilse tävlingsduva!!
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 00:32 »
kanske där min brevduva hamnat... en gul ring och en rosa ring isåfall... den är ursprungligen vilse ifrån holland... fick den av en kvinna i göteborg... den har vart borta en vecka... jag har kort på den...
Fjäderfän och kaniner

Helen N

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 maj-10 kl 11:36 »
Hej,
Min duva hade flygat vilse från Polen, lämnad över den till en gubbe i Hörby som hade brevduvor och skulle försöka få den att flyga tillbaka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-10 kl 22:35 »
där ser man... undrar vart min e nånstans... hmm
Fjäderfän och kaniner

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 22:03 »
Här kan du läsa vad du kan göra med duvan.
http://www.brevduvesport.net/
Ge den några dagars vila och vatten så låter du den flyga hem en varm och solig dag.
Jag har släppt flera duvor på detta sett, Du blir glad när du ser den stiger och hittar riktningen hem.
Aliquando et insanire iucundum est

Helen N

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 07:46 »
Hej,
En uppdatering på min duva...
Jag lämnad ifrån den till en man i Hörby som skulle släpper den nästa gång de hade tävling, så att duvan skulle kunna hitta hem - han sa det var lättare för dem om de var fler i luften.  Efter en vecka vem såg vi på vårt tak, jo, den lilla duvan - jag har kollat ringen på benet, samma duva - VAD GÖR VI NU?!?

Är det någon som vill ta hand om in vilse polsk pratande duva - möjligtvis en hona, vit och 2 år gammal och verka vara skada fri.  Vi har ingenstans att ha den.
Vem kan hjälpa oss?

Helen N

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 maj-10 kl 14:02 »
Jag har pratat med en man i Malmö, som sa att om duvan var inte tillräckligt utvilad så kunde det flyger tillbaka till första landningsplanen, vår trädgård.  Så nu ska vi mata med med majs och ärtor och hoppas att den flyger vidare om en vecka eller så!

patrick.

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 maj-10 kl 14:09 »
vi hade med en sådan duva som kom hit, den var från danmark.
duvan landade på ladetaket intill hönsgården där den var och åt hela tiden :)
den flög iväg sen efter en vecka ca...
Lycka till med duvan :), hoppas den flyger hem snart!.

Helen N

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 jun-10 kl 09:48 »
Min lilla polska duvan har flygat hem (hoppas jag!).  Hon var och åt torsdag kväll, men har varit borta sedan dess - lycka till min lilla fredsduva!

Skånelantis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 jul-10 kl 18:15 »
Hej Helene!
Titta gärna på min nystartade tråd, upphittad duva. Kanske har du några goda råd du kan ge mig nu.
Vi bor en halv mil utanför Eslöv. Ser att du också bor här i närheten. Kanske är vi "grannar"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 2 användare
johber, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser