Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om A-hytten? (färdiga grishus från Danmark)  (läst 2951 gånger)

louise

• Gäst
Åsikter om A-hytten? (färdiga grishus från Danmark)
« skrivet: 21 maj-10 kl 11:51 »
Jag har funderat på att köpa grishus från A-hytten, men de går tydligen inte att stänga baktill, utan där är alltid en ventilationsöppning.

Jag fattar inte hur de överhuvudtaget får sålt dem, eftersom det är en eu-lag att utedjur ska ha skydd med 3 dragfria väggar (eller är den svensk?). Självklart behövs också en ventilationslucka, men den måste ju gå att stänga vid piskande regn och blåst.

Efter en mycket  omständig och lång mejlkontakt med företaget kom detta fram, och de sa att jag själv måste bygga för hålet.

utöver det var de rätt tjatiga om att försöka sälja en för liten hydda till mig, trots att jag sa att de svenska eko-reglerna kräver en viss storlek.

Så - nån som har erfarenhet av själva hyddorna? Bra, dåligt, hur tänker ni?

Och - nån som har erfarenhet av att handla med företaget? Jag har halvt fått spel av deras röriga mejlkonversation. Får de sålt nåt i Sverige överhuvudtaget med icke godkända hyddor och en fantastisk krånglig kommuikation?

Kristofer

SV: Åsikter om A-hytten? (färdiga grishus från Danmark)
« Svar #1 skrivet: 18 jun-10 kl 13:13 »
Hur har det gått med det här?
 Jag är själv intresserad av de hyddorna sedan jag såg en annons på blocket i vintras om någon i skåne som ville sälja sina.
Vad kostar de?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 13:16 »
Tjena! Har undrat så hur det går för dig.

Alltså, hyddorna har en ventilation på baksidan som inte går att stänga, dvs de är inte godkända om man vill följa djurskyddslagen. Jag fattar inte varför de inte gjort en lucka så man  kan stänga.. De sa att jag får bygg en själv isåfall.

Priserna är hutlösa jämfört med att bygga en egen. De säljer även begagnade som jag nappade lite på, men då skulle de ha 11.000 för frakt från Tyskland.

Jag tackade nej, och då blev de sura som en sårad snutig kärring.

Så det var efter det här jag undrade om de verkligen är så konstiga..

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 17:14 »
11.000 INKL FRAKT o MOMS FÖR 1 HYDDA?
Att bygga den grishydda jag använder idag kostade mellan 500 till 1000 kr. Trä med plåttak. 6m2
Att köpa färdiga vekar galet dyrt.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 17:17 »
Nä, det var transport av 3 hyddor, men det är ju ändå fullständigt orimligt.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-10 kl 06:54 »
De flesta av färdighyddor som används verkar ändå vara av modellen: Plywood fyrkant med förstärkta kanter mot kliening och plåttak.
Jag funderar på att smälla upp ett antal sådana  och om man fäster ett rep modell starkare i ramverket kan de lätt flyttas med traktorlastare.
Tidsåtgången om man har spikpistol och rejäl bordssåg borde ligga på under halvdagen.
PS. Det finns en del läsvärda studier från SLU angående miljö i Hyddor.
Summa summarum: Konstant ventilation bättre till och med på vintern. Annars överskrids gränsvärden för partiklar grovt.
Pust... ju mer man skriver och tänker på det destå mer förvirrad blir man själv! ;)
« Senast ändrad: 24 jun-10 kl 06:57 av TurbogrisarnaVG »
Hej alla Alternativa!!

Kristofer

« Svar #6 skrivet: 27 jun-10 kl 21:53 »
Tjena! Har undrat så hur det går för dig.

Det har varit alldeles för mycket med försäljning av tre hus och flytt från fyra till det femte. Nu verkar åtminstone försäljningarna vara klara, men flyttarna fortgår. Jag har helt enkelt inte hunnit hänga här, tyvärr. Det verkar som att man får bygga hyddorna själv, förstår jag.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-10 kl 22:50 »
Jo färdiga hyddor är väldigt dyra, så har man inte många bygger man själv. Men mina blir alltid så dåliga, jag drömmer om nåt som inte faller ihop..

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jun-10 kl 06:07 »
Jag vet inte ... jag byggde bara i 3*2 tum en fyrkantig grundstomme som sedan kläddes in med alla sorters brädor.
Inuti sitter det vanlig pappboard med skyddsbrädor.
Nästa bygga skall inkludera grova mängder stödbalkar "korsOtvärs" för att vara flyttbar.
Hej alla Alternativa!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, ravveljack

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser