Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina tackor går över tiden  (läst 1853 gånger)

hallstabonden

Mina tackor går över tiden
« skrivet: 19 maj-10 kl 15:46 »
Jag släppte till baggen den 25/12.Enligt lammningstabellen skulle dom då lamma den 17maj.Deras djuver är stoora...
Hur vanligt är det att alla går över??
Börjar bli otålig nu ;D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Mina tackor går över tiden
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 16:23 »
I Fåravelsförbundets Fickbok står det den 20/5. Men det är ju inte säkert att de blev dräktiga första dagen.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 18:42 »
Det börjar ofta med ngn. tacka. Sedan sprider det sig över ca. 3 veckor. har vi märkt.

hallstabonden

« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 07:29 »
Nu börjar det :)åh bra med.En förstagångstacka har just precis nedkommit med två små parvlar.skall ut och boxa in henne nu.Återkommer

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "över tiden"?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 07:59 »
Dom har inte gått "över tiden" Får är inte kaniner! Som redan sagts, så tar det 3 veckor innan alla varit brunstiga. Så det kan skilja 3 veckor på första o sista lammning. Skulle någon inte blivit dräktig på första betäckningen, kan det skilja 6 v...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hallstabonden

SV: "över tiden"?
« Svar #5 skrivet: 20 maj-10 kl 08:56 »
Dom har inte gått "över tiden" Får är inte kaniner! Som redan sagts, så tar det 3 veckor innan alla varit brunstiga. Så det kan skilja 3 veckor på första o sista lammning. Skulle någon inte blivit dräktig på första betäckningen, kan det skilja 6 v...

Narturligtvis har du rätt Rosa!
Stirrade mej blind på lammningsdatumet jag.Nu har jag stängt in dom två första lammen&tackan.Tyvärr två bagglamm,men 8 el 9 till är på gång.Lika spännande varje gång tycker jag.Tackan har fått vatten&hö och lite kraftfoder nu.Lite kallt i Jämtland så jag har ställt in en värmefläkt så dom små liven får varmt&gott.Livet är ljuvligt i lammningstider!!

mvh/hallstabonn

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser