Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tandlös  (läst 1169 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Tandlös
« skrivet: 18 maj-10 kl 23:18 »
Min elvaåriga gutetacka har varit i fint hull och mått bra tills ca två veckor innan hon skulle lamma. Jag trodde det berodde på dräktigheten och började stödutfodra henne med lite korn förutom höet. Hon fick två lamm för en månad sedan och allt gick bra. Men hon magrade mer och mer och verkade orolig. Sökte efter något att äta överallt och rymde ur hagen flera gånger. Verkade vrålhungrig hela tiden. Det enda hon ville ha var korn som hon ivrigt slafsade i sig.

Igår fattade jag vad det var med henne, hon har tappat nästan alla framtänder. Är det därför hon är så orolig. Kan hon inte tugga i sig gräs eller hö? Hon verkar inte intresserad av hö och i hagen kan jag inte ha henne längre, hon rymmer hela tiden trots att där är mycket fint gräs. De andra fåren är nöjda och glada.

Vad ska jag göra? Vad kan man ge henne att äta så hon mår bra? Jag vet att när en tacka tappar sina tänder är det slutet för dem men min tacka har två lamm som bara är en månad och hon har fortfarande bra med mjölk till dem. Jag skulle vilja ha kvar henne ett tag till för lammens skull men samtidigt vill jag att hennes sista sommar ska vara fin och trevlig.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Tandlös
« Svar #1 skrivet: 18 maj-10 kl 23:29 »
 Fy, vad sorgligt :'(
Kanske det skulle gå att ge henne luzernpellets eller hack så att hon klarar lammen innan hon får sluta sina dagar?
Kanske hon klarar att tugga slaget fint gräs?
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

agge

  • Inlägg: 231
SV: Tandlös
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 17:37 »
Hade en äldre tacka förra året som inte kunde tugga ensilage,  ( senare förstod vi att det var en böld i munnen  ) hon skulle lamma en mån senare.
hon åt hästpellets typ kraft grund med god aptit. vi stoppade i henne säkert ett kilo om dagen + korn o knäckebröd. Det gick vägen o hon födde ett lamm. men vi stödmatade lammet för att spara tackan.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Tandlös
« Svar #3 skrivet: 19 maj-10 kl 18:36 »
Oj, så tråkigt. äldre tackor får man ju sån kontakt med. Har inget egentligt råd men hjälp henne så gott det går. Lycka till.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Tandlös
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 19:06 »
Får hon inte i sig näring blir det ingen mjölk heller. Är det så illa som det låter skulle jag nog ta bort henne, lamm eller inte. Ungarna behöver troligen tillägg ändå. Åtminstone skulle jag sina henne.
snus? vad är priset på en pris?

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Tandlös
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 19:11 »
Framtänderna är väl enbart till för att bita/dra av gräs och löv vid bete, inte till att tugga med. Då borde hon ju kunna äta det mesta, bara hon får hjälp med att ta 'loss' det från marken.
Hon är förmodligen ointresserad av hö för att det inte är lika näringsrikt som det gräs de andra äter (som hon inte kan få av) och det korn hon får.

Om ni kan slå gräs och hacka/klippa det i korta bitar borde det ju funka. Även Lucernhack eller Lucernpellets kan kanske vara alternativ.

Verkar kindtänderna vara OK? Annars kan hon väl inte idissla och då går det nog inte att göra så mycket..

Jag skulle nog ta bort henne och flaska lammen men jag vet att det inte är roligt.

MVH
Pigan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser