Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskära plommonträd? och om man ska, när kommer det isånafall tillbaks frukt?  (läst 40809 gånger)

shelale

• Västergötland
Jag & min syster kom inte överens om ifall man skall beskära plommonträd eller inte. vi har ett som finns på tomten som är ca 8år gammalt nu skulle jag tro och den har troligen aldrig blivit beskärd. Den gav jättemycket frukt!  Jag tyckte inte att man skulle beskära den men hon envisades och en dag så var stora grenar borta!!! (våren 2009) Under sommaren växte det ut massor av små långa skott som sköt upp i höjden. men någon frukt blev det aldrig.  I år har hon skärt bort en hel del av de långa skotten och nu ser man i allafall att det kommer några blommor. Men min fråga är när tror ni trädet kan bära mycket frukt igen. Så tråkigt att det inte finns så mycket kvar...  Men o andra sidan om man ska beskära ett plommonträd HUR ska man beskära den? någon som har bilder på hur ni gjort?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jo, men visst måste man väl kunna beskära plommonträd. Nu har vi inget längre men där vi bodde förut hade vi ett par stycken och jag har i alla fall för mig att vi beskar dem. Men inte samtidigt som äppleträden! Äpple och päron tar man ju i januari februari eller så. Plommon beskär man i slutet av sommaren, början av hösten, minns inte riktigt varför det är skillnad, bara att det var så. JAg tror inte plommon har samma behov av beskärning som t ex äpple, men om grenar riskerar att brytas och fläka trädet måste det ju fixas, eller om grenar växer åt fel håll, det blir för tätt etc. Är det inte så sen, att det blir inte frukt på de nya skotten förrän andra året?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

shelale

• Västergötland
JAg tror inte plommon har samma behov av beskärning som t ex äpple, men om grenar riskerar att brytas och fläka trädet måste det ju fixas, eller om grenar växer åt fel håll, det blir för tätt etc. Är det inte så sen, att det blir inte frukt på de nya skotten förrän andra året?

Jag har ingen aning!  :-[

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Plommon och andra stenfrukter ska helst beskäras under JAS-månaderna, dvs juli-september. Detta för att de lätt blöder om man beskär på våren. Man bör aldrig ta bort grova grenar, helst ska träd beskäras kontinuerligt, och grenarna som ska bort ska inte vara grövre än 5 cm i diameter.

När beskärningen inte skötts på många år kan det vara nödvändigt att skära bort grövre grenar, men då bör man inte ta för många på en gång, behövs omfattande beskärning är det bäst att dela upp den på 3 år, annars riskerar man att få många vattenskott, vilket är de många smala grenarna som växer rakt upp, som du beskriver. De får en dålig grenvinkel och riskerar att brytas, och inte förrän de böjs neråt, antingen av egen tyngd efter några år, eller för att människan binder ner dem, kommer de att börja blomma och ge frukt.

Plommon kan behöva glesas ut lite, under uppväxten, och man behöver rensa bort döda grenar, men de behöver inte lika mycket beskärning som äpplen.

Ditt träd kommer troligen att ge lite frukt i år, och först om 1-2 år till kommer det att ge mycket frukt igen. Ni bör ta bort majoriteten av luftskotten, men vänta till sensommaren, efter skörden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Här tycks finnas mycket kunskap om plommon.
Hur toleranta är plommonträdsrötterna mot vatten.
Jag har tre träd som står på platser med dålig dränering.
Ett t o m en halvmeter från en damm vars ytan kan nå upp över trädets rötter.

Sebastian
« Senast ändrad: 21 jun-11 kl 15:28 av cebaztian »

kurt

Det är alltså samma problem som för övriga fruktträd i Sverige, det beskärs på tok för mycket.

christelle

• Blekinge
Vi har ett jättegammalt Victoria. Trädet har alltid burit frukt och vissa år kopiösa mängder. För 10 år sedan kom ledningsgubbar och sågade ner en lärk som oturligt nog ramlade rakt på plommonträdet som splittrades rakt ner emellan de två största stammarna varvid hela den ena stammen fick sågas bort. Trädet bär lika mycket frukt igen nu så de tål nog att beskäras rejält  ;D Står mycket väldränerat i en liten backe med bra jord.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Vi har ett plommonträd som blev förstört av getter, så det sågades ner, kanske ungefär ett par dm ovanför marken. Trädet hade suttit i marken runt ett år när ångvältarna käkade upp det  ::) Det var inte jag som gjorde det, så ni behöver inte engagera er i hur eller varför, för det har jag ingen aning om. ;D Dock vet jag att det nu växer massa smågrenar där och jag vill veta om man ska spara det här trädet, finns det hopp?
Jag är jättedålig på sånt här och vore väldigt tacksam om nån kan hjälpa mej och kanske förklara hur jag ska göra.  o:)

Vad det är för sort vet jag inte, men ska försöka ta reda på det om det behövs. Två av grenarna har mörkare, lite rödaktiga blad medan de andra har gröna. 

Hoppas att man kan göra nåt, vore så tråkigt att ta bort det.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

kurt

Det beror på vad det var för plommonträd som växte där? Var det rotäkta, så kan det ju komma upp ett nytt som bär frukt.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
Det beror på vad det var för plommonträd som växte där? Var det rotäkta, så kan det ju komma upp ett nytt som bär frukt.

Hur vet man det då???  :-[
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
Slänger in ett par bilder ifall det kan hjälpa..?

christelle

• Blekinge
Kanske det står något sortnamn på lappen som hänger kvar på det nergnagda trädet  ???

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
Kanske det står något sortnamn på lappen som hänger kvar på det nergnagda trädet  ???

Det har tyvärr blekts bort..  :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
På gammalt fint detektivvis så brukar texten på sådana lappar gå bra att få fram även när de blekts bort. De trycks nämligen oftast så att det blir spår i pappret. Ta en mjuk blyertspenna, typ mjuk konstnärspenna och lägg pennan med så liten vinkel mot pappret som möjligt. Gnugga försiktigt. Det blir nu blyerts på allt utom texten, som åter går att läsa. Förutsatt att det är tryckt på det vanliga viset och att pappret inte är alltför slitet.

Säkra sedan upp genom att ha flera lappar som byts när de slits, och ha en pärm eller liknande där du antecknar sortnamnen, så att du har en backup inomhus också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
På gammalt fint detektivvis så brukar texten på sådana lappar gå bra att få fram även när de blekts bort. De trycks nämligen oftast så att det blir spår i pappret. Ta en mjuk blyertspenna, typ mjuk konstnärspenna och lägg pennan med så liten vinkel mot pappret som möjligt. Gnugga försiktigt. Det blir nu blyerts på allt utom texten, som åter går att läsa. Förutsatt att det är tryckt på det vanliga viset och att pappret inte är alltför slitet.

Säkra sedan upp genom att ha flera lappar som byts när de slits, och ha en pärm eller liknande där du antecknar sortnamnen, så att du har en backup inomhus också.

Ja jag försöker gå igenom allt på gården nu, men det är inte lätt när man inte satt allt själv...men ganska spännande ibland också ;)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
Okej, nu har jag hört med hon som bodde här förut.. Hon var 95% säker på att det är Spidola, hon kallade dom körsbärsplommon? Säger det er något? ;D

christelle

• Blekinge
Okej, nu har jag hört med hon som bodde här förut.. Hon var 95% säker på att det är Spidola, hon kallade dom körsbärsplommon? Säger det er något? ;D
Nej men det går ju att googla det - du kanke kan spara en gren med röda och en gren med gröna blad och se om du får upp det och vad det blir av det, men jag är absolut ingen expert och nån annan kanske har ett bättre förslag.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
Nej men det går ju att googla det - du kanke kan spara en gren med röda och en gren med gröna blad och se om du får upp det och vad det blir av det, men jag är absolut ingen expert och nån annan kanske har ett bättre förslag.

Klart jag har googlat ;D Men det är fortfarande svårt att hitta svar på hur jag ska göra med alla dessa spröt...det var därför jag skrev här och frågade, för att eventuellt få veta om det finns hopp att det blir nåt av den här lilla busken  :P

JennyN

• Jennys frön & sånt
spidola är en "prydnadssort" av körsbärsplommon, med rödbrunt bladverk. Jättesnygg! Frukten går att äta, den är snygg men rätt fadd i smaken.

Många prunussorter ympas på stam av prunus cerasifera, dvs körsbärsplommon. Om denna Spidola ej är rotäkta så har den troligtvis ympats på ett annat körsbärsplommon.
Kommer det upp skott med rödbruna blad är det Spidola, kommer det upp gröna blad är det en annan sorts körsbärsplommon.

Får du bägge färgerna på blad (grön & rödbrun)kommer det skott både ovan och under ympen.
Ja, du kan tänkas få frukt. Nej, det går inte att sia om fruktkvaliteten eller färgen på frukten. Har du plats, släpp upp några skott till en flerstammig buske.

JennyN

• Jennys frön & sånt
Förtydligande:
Vill du ha kvar just spidolan, och är rädd om denna, ta bort alla gröna skott och spara de röda, annars är det risk att de tar över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare
von tratt, wazi, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser