Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egenbygge av äggkläckare modell stor =)  (läst 32253 gånger)

Alex s

• Uppland
SV: Egenbygge av äggkläckare modell stor =)
« Svar #40 skrivet: 28 aug-11 kl 22:47 »
Nu har det hela fått en lätt "udda" vändning....

En av mina grannars pojkvän är elektriker och han kom över och vi satt och pillade i en dryg timme. Nu troooor vi att vi har kommit på vad som kan vara fel (och guuud vad jag hoppas att så är fallet).

Det finns 2 säkringar i styrenheten, en som säkrar "locket" där knappar och display sitter på ett kretskort och sen den andra säkringen misstänker vi säkrar själva basen där alla komponenter är inkopplade. Vi har kontrollerat säkringarna och den lilla tråden är hel i båda, MEN (och jag veta fasiken varför) så provade vi att byta platts på säkringarna och då slocknade displayen...
Således är det alltså fel på en av de två säkringarna utan att själva tråden är trasig...

Med andra ord har displayen fått el och funkat men inte själva styrsystemet, och sen när vi bytte säkring så funkade ju inte displatyenheten och det är där on/off-knappen sitter...

Nu ska här köpas en (eller snarare 10) nya säkringar och sen ska jag hålla tummarna =)
« Senast ändrad: 28 aug-11 kl 23:22 av Alex s »
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

PetraL

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 29 aug-11 kl 17:57 »
Har tittat till tråden lite då och då, och oj vad jag håller tummarna för dig! Det är ju skönt om det är ett så "enkelt" problem, jag hoppas du köpt säkringar och testar för fullt, för jag vill gärna veta hur det gått!!  :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #42 skrivet: 29 aug-11 kl 19:32 »
 ;D ;D ;D WOW låller tummarna
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 30 aug-11 kl 20:31 »
Följer exprimentet med spänning .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

challe:)

• Småland
« Svar #44 skrivet: 02 sep-11 kl 18:02 »
hur gick det :)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Alex s

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 03 sep-11 kl 22:45 »
hur gick det :)

Säkringarna är på 140 mA = väldigt svaga. Jag har således fått beställa dom och dom kommer på måndag. Först på onsdag kommer jag ut till landet där maskinen står - då då vet vi!
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 04 sep-11 kl 12:59 »
Säkringarna är på 140 mA = väldigt svaga. Jag har således fått beställa dom och dom kommer på måndag. Först på onsdag kommer jag ut till landet där maskinen står - då då vet vi!

Har du kollat båda säkringarna? Låter skumt med så låg ström på båda två.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Alex s

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 08 sep-11 kl 00:44 »
Ja båda säkringarna är på 160mA. Idag har jag äntligen kunnat fixa med nya säkringar :) det slutade med att jag poppade 7 st innan jag gav mig. Jag kan driva en fläkt utan problem, när jag kopplar in båda säger det piff. Jag kan driva vändmotorerna utan problem men så fort jag kopplar in någon av värmeslingorna går ännu en säkring. Jag börjar misstänka att dels så hatar gud mig och dels att strö en inte ska dras direkt till kontrollenheten uren den enbart ska fungera som strömbrytare utan att själv få för mycket ström hur fasiken det nu ska gå till...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #48 skrivet: 08 sep-11 kl 10:20 »
Citera
Ja båda säkringarna är på 160mA.

Om du har en värmeslinga på 200W och en på 150W+2 fläktar på tillsammans 150W så tar det minst 2 A vid 230V. Något är skumt med säkringarna!

Om du har en fläkt på 37W tar den ensam 160mA

Har du ett styrkort kanske det kan klara sig med 160mA. Är det sen ett kort med reläer och lite andra pryttlar till att slå av & på fläktar och värmeslingor borde deras arbetskretsar (ej att förväxla med manöverkretsar) avsäkras med 2,5A eller mer. Så får du ju kolla vad dessa kretsarna tål.

• Småland
« Svar #49 skrivet: 18 nov-11 kl 21:03 »
putt ;D
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #50 skrivet: 19 nov-11 kl 14:14 »
putt ;D

Är du putt?  Kanske det lättar att gråta ut mot våra axlar men BIFOGA FÖR BÖVFELEN EN ARBETSRAPPORT!  ;D

• Småland
« Svar #51 skrivet: 19 nov-11 kl 20:47 »
 :)

Alex s

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 22 nov-11 kl 09:37 »
haha, döm om min förvånin när jag efter säkert 2 månaders frånvarande tittade in på "alternativ" igen och såg min kära/hatade äggkläckar-tråd längst upp =)

Vad har hänt sen sist? tja, jag har med hjälp av er lyckats hitta (mig veteligen) den enda äggkläckare av den typen som jag försöker efterlikna (vilket verkar skummt). Den mannen bor i södra sverige (jag finns i sthlm). Det udda är att trots att jag lovat några tusen som tack för hjälpen (vilket i min värd borde få de flesta att bli tillmötagångsgående) om jag skulle få låna (eller åka ner till honom och se) hans maskin och titta på kopplingar och mekanik och att han sagt att "det bör gå" så händer inget, jag ringer då och då men den brukar vara utlånad till någon bekant mm.

Gällande säkringarna så är jag tyvärr inte tillräkkligt duktig för att kunna bedömma vart felet sitter. Jag gissar på att Heka inte satt i fel säkringar bara för att jävlas utan att de svaga på 160mA stämmer. Men jag inser ju själv att dom är klena som fan då de går direkt när jag försöker dra igång en av de två värmeelementen. De går också när jag försöker starta båda fläktarna. En av fläktarna klarar den av så jag vet att den lever. Den klarar också (vilket var oväntat) av att tippa äggbackarna så dom motorenrna verkar inte dra mycket.

Så vi skulle ju kunna se det som att jag alternativt till någon som har en liknande kläckare skulle behöva hitta en elektriker med kunskap inom "styrskåp" som jag antar att detta räknas till då allt styrs via samma kontrollpanel.

Luffsen

• -
« Svar #53 skrivet: 22 nov-11 kl 10:23 »
En elektriker som har kunskap om styrskåp...

"Instrumentmakare" kallades en yrkesgrupp på ett stort pappersbruk jag praktiserade på en gång i tiden... dom byggde alla kontroll och styrdon som användes i pappersbruket... kanske en sådan skulle kunna hjälpa dig?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Alex s

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 22 nov-11 kl 10:42 »
Ja absolut! Dom får ha vilken titel dom vill, de behöver ju inte ens ha någon "titel", bara någon som har förståelse för denna typ av elektronik för det har (bevisligen) tyvärr icke jag  :-\

Personligen skulle jag dock föredra att hitta en maskin att "udersöka" för jag älskar att skruva och pilla på saker  ;D

Alex s

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 11 feb-12 kl 18:47 »
Hej alla glada!
Jag tänkte bara lyfta min ökända tråd för att se om någon ny medlem kanske har en Heka-kläckare eller någon annan vet någon som nyligen skaffat en.
Givetvis betalar jag till den som har en maskin och som låter mig "undersöka" den
Tack på förhand!

Bergman

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 16 feb-12 kl 14:23 »
Hej ! Det kan vara så att du behöver ett reläkort imellan styrsystemet och fläktar, värmeslingor etc.
Förstår du vad det är, och hur det fungerar? Säkringarna i styrsysytemet "orkar" bara dra reläerna och reläerna i sin tur "orkar" förse fläktar,värme med ström/ Elinstallatören

Haggan

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 16 feb-12 kl 21:00 »
Håller med att det låter som att det saknas reläer.

Jag tänkte bygga en Arduino UNO baserad kläckare. Allt 230V kommer då styras med hjälp av reläer.

Har du mera bilder på komponenterna? Kanske man kan hjälpa till att felsöka på distans :)
Vilka komponenter har du köpt och har du länk till dem?

Bergman

• Blekinge
« Svar #58 skrivet: 18 feb-12 kl 07:32 »
Jag ser att ToA har nämnt problemet tidigare i tråden.  (Har du ett styrkort kanske det kan klara sig med 160mA. Är det sen ett kort med reläer och lite andra pryttlar till att slå av & på fläktar och värmeslingor borde deras arbetskretsar (ej att förväxla med manöverkretsar) avsäkras med 2,5A eller mer. Så får du ju kolla vad dessa kretsarna tål.)

Funkar alla utgångar till fläktar, värme etc. ?(det går att mäta med en multimeter) isåfall får du skaffa lite reläer och framförallt kunskaper om hur elektronik fungerar ;-)

The Poacher

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 18 feb-12 kl 10:13 »
Om han köpt en byggsats så borde väl  allt funka "out of the box". Inte skall man behöva ha  kunskap  om reläer osv?? Det låter inte  rätt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
beekeepern, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser