Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft- vatten värmepump  (läst 3029 gånger)

nad

  • Inlägg: 91
Luft- vatten värmepump
« skrivet: 29 apr-06 kl 22:55 »
Hej

Funderar på att skaffa en luft-vatten värmepump, jag har en ackumulatortank 750l som jag tänkte värma.På detta sätt skall det räcka med att köra pumpen ca 8 h per dygn bör ge ökad livslängd på pumpen. Enligt förståsigpåare som jag pratat med är det bäst att köra pumpen på dagtid. Är det någon som har erfarenhet av L-V värmepumpar. Orsaken till att jag inte väljer bergvärmepump är att det är svårt att veta vilken verkningsgrad man får i hålet  hur mycket vatten som byts osv.
samt dyrt.
 Vänl Nad

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 apr-06 kl 23:21 »
Låter ju rätt intressant.

Hur pass varmt måste det vara utomhus för att en sån värmepump ska löna sig att köra?

http://www.solgruppen.se/varmepump.htm

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000009&conference=10500000000000156&posting=19500000002170662

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 14:22 »
Om detta är bra beror nog på vilken typ av kompressor man har. Den jag har i oförsig luft luft SKALL inte stängas av när det är kallt. Den står alltid och snurrar för att hålla igång oljan. den kanske då bara levererar 1:1.1 eller så men lite.
den börjar dra mer energi än den konsumerar när det blir kallare än -50.

Min erfarenhet är att saker väldigt ofta går sönder när man startar dem.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 23 maj-06 kl 08:28 »
Skippa värmepump om ni har möjlighet att elda med ved. Om man konverterar från ett uppvärmningsalternativ med eldning till elberoende(som oftast är fallet med värmepump), kommer elen från smutsig kolkraft på kontinenten. Detta betyder att någon miljövinst inte alls är säker, jämfört med vedeldning är det t.o.m. en klar försämring!

Rent ekonomiskt är jag tveksam till värmepumpar då de är beroende av elpriset. Elpriset kommer på sikt att lägga sig på kontinental nivå, vilket betyder fördubblade elpriser. Med ett dubbelt så högt elpris kommer värmepumpens tid vara över. Eldrivna värmepumpar är sällsynta på kontineten tack vare sitt elbehov. Ytterst handlar det om att använda rätt sorts energi till rätt ändamål, el är alldeles för fint energislag för uppvärmning.

« Senast ändrad: 23 maj-06 kl 08:29 av Bärfisen »

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 23 maj-06 kl 10:13 »
Jag håller med även fast jag skaffat en värmepump.
Men en värmepump är bättre än direktverkande el som var alternativet för mig.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 23 maj-06 kl 10:59 »
Elpriset kommer på sikt att lägga sig på kontinental nivå, vilket betyder fördubblade elpriser.

Så är det.... man kan ju tänka sig Italiens eller Frankrikes el-behov när det gäller uppvärmning. Det existerar väl knappast elelement eller värmepumpar där nere och har man dom länderna som mall för genomsnittsförbrukning av el så ligger vi i norden väldigt risigt till.

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 23 maj-06 kl 21:50 »
Så är det.... man kan ju tänka sig Italiens eller Frankrikes el-behov när det gäller uppvärmning. Det existerar väl knappast elelement eller värmepumpar där nere och har man dom länderna som mall för genomsnittsförbrukning av el så ligger vi i norden väldigt risigt till.


Svaret var väntat.... ;D

Italien har bergsområden med klimat fullt kompitabelt med vårt, likaså Frankrike och Österrike. Eldrivna värmepumpar är sällsynta på kontienten, däremot är gasdrivna sådana vanligare än för Sverige.

Inlägg: 04 Nov, -05, 10:02

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=54;action=display;threadid=1652;start=15
« Senast ändrad: 23 maj-06 kl 21:53 av Bärfisen »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 24 maj-06 kl 08:51 »
Jag övergav min oljeeldning för ca sju år sen, då kostade oljan 5000 kubik, det tyckte jag var alldeles för mycket, samtidigt som jag blev mer varse om det framtida olje och den miljöskada som oljan ger. Det enda jag vid detta tillfälle kunde göra var att installera en värmepump, som jag gav 20 tusen för. Under de följande sex åren, fungerade detta bra, och den räntade sig snabbt. Under den kallaste tiden använde jag träbriketter. Under det senaste åren har det blivit allt mer kostsamt att bruka el även om det går via värmepump, och elen är ifrån kärnkraft till åtminstone 50% och ibland kanske den kommer från brunkolsorter där lokalbefolkning förvisats, så förutom kostnaden för elen, är det väl inte fel att minska förbrukningen.

 Jag har nu helt övergått till ved, eldar en brasa om dagen för varmvatten. Veden skaffar jag utan att betala med annat än arbetet att ta ner och borföra oönskade träd. Slitsamt så jag har inte kunnat deltaga i detta forum på ett tag, men jag har samlat ihop ca 60 löskubik ved, som bör räcka i 24 månader.

Jag kommer att spara ca 45 000:- under denna tid, mot att göra som jag gjorde förut, körde värmepump och köpte träbriketter. För den som inte kan skaffa ved som jag, kan köpa samma mängd här för ca 20000:- färdigkluven eller ca 12000:- i längder och lägga lite på en klyv, det blir ändå en besparing mot värmepump.

Du har en akka på 750 liter, lite liten, men ändå du behöver inte springa upp nattetid och elda.

Jag menar att det är ide att satsa på ved, det kommer att betala sig i längden, även om man måste investera lite i början.

Jag har lagt ut ca 35000:- 20 på kraftig en bensindriven  vedklyv, för att stycka flertons stockar på plats och transportera hem kluven ved. 10000 på motorsåg, ett BIG MILL system, för att även kunna ta vara på värdefullare bitar som plank, och resten på släpkärra och alpinutrustning, för att ta ner besvärligt stående träd uppifrån (Dessa är ju lättast att få uppdrag att ta, eftersom små fritt stående eller i skog kan tas lätt genom att fälla). Jag ska så småningom skaffa en större akumulatortank för bättre värmekomfort.

Investeringarna i detta betalar sig, och skaffar mig spännande och uppskattad sysselsättning, på sikt ska hela huset bli renoverat med trä som jag hämtat och sågat, huset ska hållas varmt och gott, min boendekostnad blir 500:-/mån om min fru vill betala hälften, annars har jag råd att bjuda, att bo i ett ganska stort hus för en tusenlapp, får väl betraktas som helt OK.

Så skippa värmepumpen, och elda med ved, om du köper den eller skaffar den på annat sätt spelar mindre roll, ved vinner!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

nad

  • Inlägg: 91
Re:Luft- vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 26 maj-06 kl 08:18 »
Tack för alla synpunkter

Ni har fått mig på andra tankar,det blir ingen värmepump.
Kommer  att fortsätta med vedeldning samt komplettera med luftsolvärmare istället.

Vänl Nad


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser