Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man ge kattfoder eller hundfoder?  (läst 12012 gånger)

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: kan man ge kattfoder eller hundfoder?
« Svar #20 skrivet: 16 maj-10 kl 18:26 »
Jag jobbar oxå i zoobutik, och tar hem trasiga säckar med hundmat till hönsen.
Blötlägger kulorna och de älskar det!

Att det skulle vara dåliga kontroller stämmer inte!
Jag har själv varit till ett par hundfodertillverkare och det är mycket hårda kontroller.
Tex Royal Canin i Frankrike tar prover från VARENDA lastbil med råvaror som kommer, de som inte håller måtten får vända. Gäller både kött och spannmål.

shelale

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 16 maj-10 kl 20:05 »
Jag jobbar oxå i zoobutik, och tar hem trasiga säckar med hundmat till hönsen.
Blötlägger kulorna och de älskar det!

Att det skulle vara dåliga kontroller stämmer inte!
Jag har själv varit till ett par hundfodertillverkare och det är mycket hårda kontroller.
Tex Royal Canin i Frankrike tar prover från VARENDA lastbil med råvaror som kommer, de som inte håller måtten får vända. Gäller både kött och spannmål.

Hur länge har du matat hönsen med katt/hundmat+
Jag antar att du aldrig har fått BSE från deras ägg heller eller ;)

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #22 skrivet: 16 maj-10 kl 20:11 »
Hur länge har du matat hönsen med katt/hundmat+
Jag antar att du aldrig har fått BSE från deras ägg heller eller ;)

De har fått det till å från i nåt år. De får spannmål, värpfoder och matrester - med kött!
Nä, inga BSE-ägg, och inte heller hundarna har fått BSE - som ÄTER samma mat och har gjort i måååånga år  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 16 maj-10 kl 20:57 »
Allt ska vara såå himmla hysteriskt alltjämt .
jag ger mina höns allt ,,,hund mat kattmat häst mat , daggmaskar , hushållsavfall mm mm
Detta får även katterna o hundarna ..-.
Ingen är sjuk eller missväxt !
Jag har gett torrt som det är , bara hällt upp 10liter i en hink.

Djur är djur !

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 maj-10 kl 21:16 »
Som foder går det alldeles utmärkt.

Men du ska tänka på att det är inte tillåtet att ge livsmedelsproducerande djur köttmjöl och hundfoder innehåller köttmjöl.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #25 skrivet: 16 maj-10 kl 21:24 »
Utan att ha någon större kunskap i fågeldjur:

Är det inte farligt / sämre om de bara får hund/kattfoder , är det inte rekommenderat att ge en allsidig kost?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

shelale

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 maj-10 kl 21:31 »

Är det inte farligt / sämre om de bara får hund/kattfoder , är det inte rekommenderat att ge en allsidig kost?
[/quote

Hade absolut INTE tänkt ge enbart kattmat som foder till hönsen. jag undrade bara om man kan ge av kattmat till hönor. eftersom jag IBLAND kan få hem en trasig säck från jobbet. då kanske man kunde ge hönorna sitt värpfoder, matavfall, säd och sen lite kattmat istället för att vi ska behöva vänta tills någon annan kommer & hämtar maten (som kan ta upp till 2 månader) och det tar plats.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 16 maj-10 kl 22:16 »
Ge dina hönor kattmaten o sov lugnt , dom blir jätte glada  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

karsan

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 16 maj-10 kl 23:02 »
På en amerikansk sajt, Homesteadingtoday,som motsvarar Alternativ,  så rekommenderas kattmat till höns titt och tätt när det handlar om olika hönsproblem som kan ha att göra med för lite protein (fjäderätnign, äggätning, hackning på andra i flocken, etc)

Kan fåglar verkligen få BSE förresten?

shelale

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 maj-10 kl 23:06 »
När jag googlade på det så var det väl någon vetenskapsman som misstänkte att grisar eller fjäderfän kunde föra smittan vidare och det var år1996! Man tycker ju att man borde kunna få fram mer info ifall fåglar skulle kunna bli smittade av det? 

Strajder

• Aspegården
« Svar #30 skrivet: 17 maj-10 kl 06:16 »
Men att låta bli att ge sina hobbyhöns köttrester från köket bara för att det är förbjudet känns faktiskt helt befängt.
Det beror nog på hur man ser på det här med hobbyhöns!  Vi har ett trettiotal höns men säljer ägg till grannar och arbetskamrater. Visst är det en hobby men det innebär inte att reglerna inte gäller. Vi är därför registrerade i fjäderfäregistret och följer de regler som finns av omtanke om de som äter våra ägg.

Citera
...och fisk kan ju tydligen ge fisksmak på äggen, så det vill man ju inte ge. Inte jag i alla fall...
Nej det ger inte smak till äggen. Fisk i hönsmaten kan dock ge problem för de som är fiskallergiker. Däremot kan raps i fodret ge en fiskliknande smak till ägg.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #31 skrivet: 17 maj-10 kl 06:51 »

[/quote

Hade absolut INTE tänkt ge enbart kattmat som foder till hönsen. jag undrade bara om man kan ge av kattmat till hönor. eftersom jag IBLAND kan få hem en trasig säck från jobbet. då kanske man kunde ge hönorna sitt värpfoder, matavfall, säd och sen lite kattmat istället för att vi ska behöva vänta tills någon annan kommer & hämtar maten (som kan ta upp till 2 månader) och det tar plats.

aha ok, då är jag med :D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

bea

« Svar #32 skrivet: 17 maj-10 kl 08:41 »
Det beror nog på hur man ser på det här med hobbyhöns!  Vi har ett trettiotal höns men säljer ägg till grannar och arbetskamrater. Visst är det en hobby men det innebär inte att reglerna inte gäller. Vi är därför registrerade i fjäderfäregistret och följer de regler som finns av omtanke om de som äter våra ägg.
Nej det ger inte smak till äggen. Fisk i hönsmaten kan dock ge problem för de som är fiskallergiker. Däremot kan raps i fodret ge en fiskliknande smak till ägg.

Blev lite fundersam.....är registrering i fjäderfä registret det ända som krävs för att få lov att sälja ägg?
Trodde det var rigorösare regler än så ???

johe71

« Svar #33 skrivet: 17 maj-10 kl 08:54 »
Trodde det var rigorösare regler än så ???

om du registrerar dig i fjäderfäregistret så får du sälja ägg hemifrån till privatpersoner oavsett antal hönor och om har du 50 eller färre höns så får du sälja ägg vid torgförsäljning (enligt jordbruksverket räknas det som försäljning även om man ger bort ägg)

har du fler än 350 höns så ska du registrera dig i värphönsregistret

har du fler än 50 höns och säljer på torget eller om du levererar [oavsett antal höns] till storkök, butiker, restauranger så ska äggen packas i ett av livsmedelsverket godkänt packeri (och i ett packeri stämplas äggen med produktionsplats)

har du fler än 200 höns och säljer ägg till detaljhandel och direkt till konsument så är salmonellaprovtagning obligatorisk i besättningen

sedan så antas det att man följer alla andra regler som finns..., bland annat att man inte får ge animaliska matrester till hönsen, att allt foder måste vara värmebehandlat till minst 75 grader (undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål, men för gårdseget icke-animaliska matavfall krävs enbart värmebehandling. För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket.)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 17 maj-10 kl 09:09 »
Kattmat innehåller nästan inga vegetabilier

Jag måste bara rätta det påståendet. I princip alla torrfoder till katt innehåller 60-70% vegetabilier. (gäller även fina märken som Royal, Hills mfl) Enda undantaget är Orijen som endast innehåller 25% vegetabilier.

Jag fick förr ibland torrfoder förr till hönsen och då blötla jag det och gav motsvarande ca 1/3-1/4 av hönsens totala dagsranson. Hönsen mådde prima och det gav ingen konstig bismak på äggen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 17 maj-10 kl 12:19 »
På en amerikansk sajt,som motsvarar Alternativ,  så rekommenderas kattmat till höns titt och tätt när det handlar om olika hönsproblem som kan ha att göra med för lite protein (fjäderätnign, äggätning, hackning på andra i flocken, etc)
Det är inte "det" proteinet som saknas när dom äter fjädrar men det kan vi diskutera i en annan tråd.  ;)

Och hönsfodret innehåller by the way mera protein (38%) än hundfoder (21-27%) så det är ju väldigt osmart att ge, om man vill att dom ska få MER protein.

Som foder går det alldeles utmärkt.
Hund och kattmat innehåller:
på tok för mycket fett och på tok för lite kalcium/fosfor för att vara bra att ge höns...

Ingen är sjuk eller missväxt !
Att djur inte insjuknar akut när man ger dom något betyder ju  inte att dom mår bra av det. Dör dom, har dom mått jävligt dåligt av det  >:D
« Senast ändrad: 17 maj-10 kl 12:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

shelale

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 17 maj-10 kl 20:43 »
Det är inte "det" proteinet som saknas när dom äter fjädrar men det kan vi diskutera i en annan tråd.  ;)

Och hönsfodret innehåller by the way mera protein (38%) än hundfoder (21-27%) så det är ju väldigt osmart att ge, om man vill att dom ska få MER protein.
Hund och kattmat innehåller:
på tok för mycket fett och på tok för lite kalcium/fosfor för att vara bra att ge höns...
Att djur inte insjuknar akut när man ger dom något betyder ju  inte att dom mår bra av det. Dör dom, har dom mått jävligt dåligt av det  >:D

Nu ska vi klargöra att man inte enbart skall ge kattmat eller hundmat till hönsen. utan blanda ut i  vanliga maten.  Tex ge en fjärdedel eller en femtedel av det de normalt äter. Det kan väl inte vara skadligt för dem? helt frigående höns? som dessutom får fri tillgång till snäckskal & värpfoder.

Strajder

• Aspegården
« Svar #37 skrivet: 17 maj-10 kl 22:41 »
Nu ska vi klargöra att man inte enbart skall ge kattmat eller hundmat till hönsen. utan blanda ut i  vanliga maten.  Tex ge en fjärdedel eller en femtedel av det de normalt äter. Det kan väl inte vara skadligt för dem? helt frigående höns? som dessutom får fri tillgång till snäckskal & värpfoder.
Det är inte skadligt för oss människor att äta på M*cDonalds heller men det innebär inte att det är lämpligt. Det finns två aspekter när man ger mat till livsmedelsproducerande djur: Är det nyttigt för djuret? Är det skadligt för den som äter livsmedlet, i det här fallet ägg eller hönskött.

Att ge katt/hundmat är kanske farligt för hönsen. Däremot så vill jag veta att de ägg jag säljer inte kan innehålla smittämnen (bakterier, virus, prioner) eller andra ämnen som tungmetaller, PCB eller annat. För foder som är avsett för livsmedelproducerande djur finns regelverk så att man ska kunna spåra och stoppa smittspridning. Det är därför man inte får ge vilken mat som helst till hönsen.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #38 skrivet: 26 aug-10 kl 20:27 »
Min ruskigt kräsna hund får färskfoder tillverkat i skåne, innehåller viltkött och korn. När han inte vill äta kastar jag in lite till hönorna, som förvandlas till pirayor. Genast vill hunden också äta...... >:D

Liro

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 29 aug-10 kl 22:04 »
Hur blir smaken på äggen av hund/kattfoder, känns det ngn skillnad? Berätta gärna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
MuirHill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser