Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men BLÄ!!!  (läst 1308 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Men BLÄ!!!
« skrivet: 15 maj-10 kl 12:03 »
Jag har nu ätit mest bara hemägg den senaste tiden, och sista kartongen jag fick från min kompis svärmor som tack för lite hundpassning var från hennes unga blomme-höns, och gulorna var helt otroligt gula och äggen sååååå goda... Mmm... Men nu när dom nästan var slut så köpte min pojkvän Garants ekologiska frukostägg, av vilka jag norpade fyra stycken för att säkra frukosten ett par dagar extra innan jag kunde få tag på fler hemägg... Så nu till "frunch" kokade jag det sista hemägget och ett eko-ägg. Dumt nog så åt jag hem-ägget först. Det var ju mycket mindre och blev klart först. När jag sen skulle äta eko-ägget så slogs jag direkt när jag knackade upp det att det inte alls luktade likadant. Inte alls samma goda doft...  :-\ Och det var ju inte på långa vägar lika gott att äta heller, och jag blev bara såååå besviken! Jag fattar inte hur folk kan tycka att dessa ägg är goda... Men dom har väl aldrig smakat "riktiga" ägg kan jag tänka...  ::)

Nu vill jag att mina pycklingar ska kläckas och bli stora foooooort så jag får egna hemägg!  ;D Bara 20 dygn kvar till kläckning...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jakobsson

SV: Men BLÄ!!!
« Svar #1 skrivet: 15 maj-10 kl 13:40 »
Min mans dotter som bor hos oss varannan vecka sa redan när hon var 3 hemma hos
sin mamma att hon hade äckliga ägg och att hon ville ha såna som smakade ägg som kom
från höns & inte såna låtsasägg man gör i affären. ;D Bara såna ägg som finns hoss pappa.
Så nog är det skillnad alltid!

//Jakobssons fru

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-10 kl 15:49 »
Haha, ja, jag håller verkligen med, det är jättestor skillnad!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 maj-10 kl 18:40 »
Jag råkade ut för att få ruttet ägg bland köpeägg så då fick jag nog. Nu har jag två vuxna hönor och fler på tillväxt. Vill aldrig köpa ägg igen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-10 kl 18:59 »
Jag förstår dig fullständigt. Sura ägg är mer än hemskt

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 10:49 »
Men fy, ruttna ägg har jag aldrig varit med om att få, varken i köpe-ägg eller hem-ägg. Tack och lov... Uääääääck...  :-X

Jag tror att jag måste åka till kompisens svärmor och se om dom har lite "överflöd" som jag kan få köpa eller nåt... ;)

/Sara

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-10 kl 11:38 »
Det är inte kul, verkligen inte! :-X Först så smyger sig en liten fisklukt in i näsan men man är inte riktigt medveten om det när man skalar det nykokta äggen. Så stoppar man skeden i munnen och bara vill spy!!!  :-X :-X :-X Och det var liksom bara ett ägg i hela äggkartongen. Fast vid två olika tillfällen.  >:( >:( >:(

Nej, älskar mina hönor Hulda (vit värphybridkorsning) och Rut (Isbar) som värper underbart goda ägg med tuggmotstånd. :-* :-* :-*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 12:11 »
Det ska jag ha i mitt tältläger! Hönor
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 16 maj-10 kl 13:01 »
Nu var det evigheter sedan jag åt ett ägg köpt i affär men de som köper ägg från våra hönor säger att det är jättestor skillnad. Det finns de som inte vill köpa några andra längre. Som tur var är det inte jättemånga som har höns häromkring så de är väldigt lättsålda. Mina hönor har värpt jättebra i år, mellan femton och tjugo ägg om dagen så det har gått att sälja massor, kundkretsen har växt, frågan är hur man gör nu när produktionen börjar gå lite neråt igen... kommer de bli sura på mig kunderna, tro...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 16 maj-10 kl 15:13 »
Nu var det evigheter sedan jag åt ett ägg köpt i affär men de som köper ägg från våra hönor säger att det är jättestor skillnad. Det finns de som inte vill köpa några andra längre. Som tur var är det inte jättemånga som har höns häromkring så de är väldigt lättsålda. Mina hönor har värpt jättebra i år, mellan femton och tjugo ägg om dagen så det har gått att sälja massor, kundkretsen har växt, frågan är hur man gör nu när produktionen börjar gå lite neråt igen... kommer de bli sura på mig kunderna, tro...

Äsch, det är ju bara att berätta hur det ligger till. Dina höns får vara höns, och "riktiga" höns värper inte hur mycket som helst jämt och ständigt.
Men dom kommer nog att tjata lite... "Finns det några ägg snart...?" För det gör jag...  ;D
Oj oj, det ska bli så jäkla skönt när jag får igång mitt hönshus ordentligt. Alldeles EGNA ägg!  :D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser