Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta sjuk kanin?  (läst 3776 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
SV: Äta sjuk kanin?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-10 kl 17:36 »
Aldrig i livet, då svälter jag hellre. Kollektiv är inget för mig. Jag vill kunna välja ensamheten. Dessutom finns det inte två rum som man kan stänga separat i mitt hus.

Och jag hade haft råd att lägga mer pengar på mat, om jag inte var inställd på att investera så mycket jag kan i mitt hus och min tomt, plus mina djur, som förhoppningsvis inte bara ska ge mig billig mat, utan också ge en liten vinst, om än på lite sikt. Jag väljer att spara på allt möjligt, och främst maten, för att få bättre möjligheter för en god ekonomi i framtiden.
Mat för 20 kr/dag? Det var inte illa. Jag har inte räknat på vad jag förbrukar, men 20 kr räcker inte långt, det är helt klart

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 30 maj-10 kl 17:47 »
Mat för 20 kr/dag? Det var inte illa. Jag har inte räknat på vad jag förbrukar, men 20 kr räcker inte långt, det är helt klart
Jodå, det räcker, men man får göra allt från början, och man får välja billiga ingredienser. Linser och bönor är billigt, mjöl likaså. Och mycket går att plocka i naturen, eller i trädgårdslandet. Och så får man leta billiga erbjudanden och få varor mot arbete. Att ha stora lager hjälper också, då kan man handla mycket när det är billigt och sedan förvara i ett år eller längre, beroende på vara. Att handla varje vecka, eller oftare, det ger högre kostnader.

Och så får man leva med att man inte kan äta vad som helst, det blir aldrig filé eller annan dyr mat för mig. Snarare mycket havregrynsgröt och grönsaksgryta. Men det är å andra sidan både gott och nyttigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 maj-10 kl 17:52 »
Jag förstår. Det är nog så att en av oss är sparsam och den andra mer slarvig ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 30 maj-10 kl 18:02 »
Eller så har man olika stora inkomster. Hade jag mer pengar hade jag gärna lagt mer på mat, men nu är det som det är. Fast även om jag hade mycket pengar hade jag ändå tyckt att det är onödigt att lägga för mycket på mat. Man kan äta ren lyxmat för 40-50 kr per dag. Och många handlar mat för mer än 1500 kr per månad, troligen utan att äta bättre mat än vad jag gör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 maj-10 kl 18:07 »
Så sant. Sen beror det till en del på vad man sysslar med. Kör jag lastbil eller är ute och far runt i andra ärenden, så är man hänvisad till att äta på något matställe och då kostar det rätt snabbt pengar. Men å andra sidan, så ger den verksamheten pengar också, så man får ta det onda med det goda.

Kan jag välja så är dock hemlagad husmanskost det jag föredrar

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser