Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor  (läst 2165 gånger)

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
Betfor
« skrivet: 11 maj-10 kl 09:10 »
Läser om betfor och att får älskar det. Jag tycker så synd om dem nu. De är tussiga och tunna, lammen däremot är runda som pingisbollar. Det spirar absolut ingenting, imorse var det +1 grad och snöblandat regn. Bedrövligt!
Hur mycket betfor skall man börja med att ge dem och skall det blötas upp först? Dom får hö, pellets och havre men är bara vana vid det, betfor blir något nytt. Skall lammen få samma och vad är givan där? De är födda i mitten av februari och helt galna i havren.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Betfor
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 09:17 »
Betfor ska Inte blötas utan ges torrt. Det finns som riven betfor och det finns som pellets.

Hur tänker du när du börjar ge betfor nu, så här års? Det är ett fiberrikt energifoder som är bra för magen, men mycket lite näring i. Det är mjölkdrivande och ger som sagt energi. Om kosten innehåller för mycket protein så behövs betforet för att våmmen ska kunna tillgodogöra sig allt protein. Dina djur får ju redan havre som är ett energifoder...

Jag hade definitivt ökat upp pelletsen istället, på tunna djur....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: betfor
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 11:50 »
Håller med. betfor innehåller nästan inget protein och är inget man ska ge till magra eller växande djur. Det lilla betfor som behövs FINNS redan i pelletsfodret.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Betfor
« Svar #3 skrivet: 11 maj-10 kl 13:27 »
Vilken tur att jag inget köpte då, läste bara så gott om det. Då skippar vi betfor. Jag törs däremot inte öka givan på kraftfoder mer. Nu är det varmare i alla fall så det spirar lite sakta i backarna.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Betfor
« Svar #4 skrivet: 11 maj-10 kl 18:16 »
Hur mycket pellets ger du dom nu då?
Man brukar ju säga 0,5 kg per lamm som diar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Betfor
« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 19:54 »
Det beror ju lite på vilken ras det gäller, hur mycket pellets de ska ha. Det är inte säkert att åsenfår klarar 1/2 kg. De blir ju också lätt vassa över ryggen och ser "tufsiga" ut. Det tycker jag att mina börjar göra också trots att de hade bra hull i början av laktationen. Jag ger dem bara lite kraftfoder och slutar med det när de går ut på bete. De hämtar sig snabbt  bara gräset börjar växa ordentligt.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: kraftfoder
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 00:12 »
Jag visste inte att valle hade Åsenfår ???
Är dom så dåliga på att äta..
Helsinge tackorna äter lätt en så liten giva som 0,5 kg pellets om dan ;D
och dom är ju bara aningens (5-10 kg) större än Åsenfåren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Betfor
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 13:36 »
Valle har väl varit lite klantig och inte talat vad hon har för får men det är åsenfår, förlåt. Underbara varelser som lätt blir lika tama och följsamma som hundar. Lammen sitter gärna i knä och viker in benen när man provar att sätta ner dem. Vi har dem gärna i knä också.
Tackorna är otroligt goda mödrar men det tar på dem och de blir lite vassa över ryggen. De blir sjuka om de får för mycket kraftfoder. Från allmogeföreningen så säger man 1-2 nävar per tacka och dag när de är dräktiga och ger di, annars ytterst sparsamt. Vi har en som fått vomstörning och det var därför jag kom in på betfor, så att hon får något att tugga på som ger energi. Nu blir det energibalans och vommedel och de blir för lite. När de kommer ut på bete så blir de snabbt rundare igen. Veterinären ordinerade vommedel från en tub och under några dagar och så ger vi energibalans. Hon åt halm igår men man blir orolig. Det känns som permafrosten är nära utomhus men gräset växer så vi hoppas på bättring.
Sen var jag in och tittade på dina bilder Mona och jag känner igen dem alla, speciellt lammen. Övervägande svarta med lite vitt på huvudet....
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 13:42 av valle »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Betfor
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 14:19 »
 Jag har också haft (och har kvar en del) Åsenfår och jag ger mer kraftfoder än 1-2 nävar pga att betessäsongen här uppe kommer igång så sent så att tackorna lammar ganska långt före, hur har det varit med betet hos er i år? Och hurdant grovfoder får dom?
 Kan tillägga att mina får aldrig blivit sjuka av kraftfodret, men självklart får dom inte lika mycket som stora köttrasfår (det är ju fråga om så mycket mindre tackor som därmed har ett mindre underhållsbehov) men för att mjölka anser jag att dom behöver lite mer tillägg för att inte se ut som spjälstaket och vara på gränsen till juverinflammation och annat elände för att lammen blir så hungriga och våldsamma....
 Vänjer man fåren sakta och försiktigt ska det inte bli våmstörningar oavsett ras, det tar ett par veckor för mikroorganismerna i våmen att ställa om sig, att då  upptäcka att tackan är pinnsmal när hon är  högdräktig eller lakterar för fullt ( kroppen är i full fart och lite "stressad" ändå utan foderändringar) och vräka på med kraftfoder är ingen bra ide´och kan ge våmstörningar oavsett om det är allmogefår eller inte.
 För att det inte ska bli sjuttioelva diskussioner om hur Farligt Kraftfoder är i den här tråden så är detta alltså bara Mina erfarenheter av Åsenfår som ger di innan betessäsong, andra har säkert en hel massa andra åsikter.
                                               Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 14:43 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Betfor
« Svar #9 skrivet: 14 maj-10 kl 13:12 »
De är ute på bete nu, bra dag att börja med, det spöregnar. Kraftfodret består av havre och tackfor samt kornkross. Lammen kom i jan/feb så nu är det färdigdiat. En liten tröstsnutt, sen går mamman. Bra med lite regn, det är sånt här växtregn, som med hjälp av värmen som de har spått skall komma, ger grönska på nolltid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare (1 dolda)
MuirHill, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser