Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa första hönsen ? Blommehöna  (läst 865 gånger)

aslan

• Småland
Skaffa första hönsen ? Blommehöna
« skrivet: 10 maj-10 kl 22:18 »
Vi kommer skaffa våra första egna höns på gården nu till sommaren.
Hönshus osv är klart.

Vi har funderat och vill gärna ha Blommehöns. 8-10 st och gärna oxå en tupp.
Men, hur börjar man  när man inte har några alls idag ?

Helst skulle vi vilja köpa ett antal något äldre + kycklingar som vi kan följa hela vägen.

Tacksam till tips på hur vi kommer igång och även om någon vill förmedla en kontakt.

Helt klart för inflyttning av våra nya vänner är det i mitten av Juni.

Linda & Thomas

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skaffa första hönsen ? Blommehöna
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 23:07 »
Tänk på att undersöka så att hönsen är helt friska, att de inte har löss eller kvalster. När ni har ett helt nytt hönshus vill man ju inte få sanera huset det första man gör...

Själv har jag, efter att ha läst lite böcker och hängt här på forumet ett tag valt att köpa en kläckare och kläcka mina kycklingar själv. Med desinficerade ägg och en ren kläckare, med allt material nytt eller desinficerat, då kan man vara rätt säker på att inte få in några sjukdomar.

Ska man köpa in djur, då ska man hålla dem isolerade tills att man är säker på att de inte bär med sig några sjukdomar, det fick jag lära mig den hårda vägen med mina kaniner. Vet fortfarande inte om diagnosen är rätt, eller om någon enda kanin överlever (inga symptom på kaninerna som är inne ännu så länge, tack och lov), men med en smittsam sjukdom kan hela ens besättning slås ut för att man köper ett enda nytt djur.

Köp av en kunnig och ansvarskännande person om du väljer att köpa vuxna djur, håll dem i karantän i några veckor, i mindre burar, så att inte hönshuset blir kontaminerat om de ändå skulle ha något skit med sig, och var uppmärksam, så går det säkert bra.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
SV: Skaffa första hönsen ? Blommehöna
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 23:24 »
Hej Aslan!

Jag har Skånsk Blomme, men tyvärr inga vuxna djur till salu. Jag bor ju oxå en bit ifrån er.... strax norr om Göteborg. Jag kläcker däremot kycklingar kontinuerligt och skulle kunna hjälpa er med det.... ägg säljer jag oxå om det skulle vara intressant. Jag har inte mina Blommehöns registrerade i genbank. Om ni endast ska ha Blommehöns, så tycker jag nog att detta är något ni ändå ska överväga..... att köpa genbanksanslutna höns alltså ...... Det finns en speciell tråd här på forumet, där forummedlemmar har presenterat sina genbanksanslutna höns, men annars kan du alltid gå in på "Kackel" och ta kontakt med lämplig uppfödare.....

Det finns oxå en tråd här på forumet där medlemmar har lagt upp vad de har för olika raser och var vi bor m.m. Den tråden kan du oxå kolla in..... där står vi med som inte har genbanksanslutna Blomme...... Jag vet tex. att "Center" har blomme och bor i Växjö.... det kanske är närmare dig.....

Lycka till med ditt letande och blivande hönsliv :D Har du vägarna uppåt Göteborg i sommar, så ska vi se vad vi kan sno ihop ;)
Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser