Tänk på att undersöka så att hönsen är helt friska, att de inte har löss eller kvalster. När ni har ett helt nytt hönshus vill man ju inte få sanera huset det första man gör...
Själv har jag, efter att ha läst lite böcker och hängt här på forumet ett tag valt att köpa en kläckare och kläcka mina kycklingar själv. Med desinficerade ägg och en ren kläckare, med allt material nytt eller desinficerat, då kan man vara rätt säker på att inte få in några sjukdomar.
Ska man köpa in djur, då ska man hålla dem isolerade tills att man är säker på att de inte bär med sig några sjukdomar, det fick jag lära mig den hårda vägen med mina kaniner. Vet fortfarande inte om diagnosen är rätt, eller om någon enda kanin överlever (inga symptom på kaninerna som är inne ännu så länge, tack och lov), men med en smittsam sjukdom kan hela ens besättning slås ut för att man köper ett enda nytt djur.
Köp av en kunnig och ansvarskännande person om du väljer att köpa vuxna djur, håll dem i karantän i några veckor, i mindre burar, så att inte hönshuset blir kontaminerat om de ändå skulle ha något skit med sig, och var uppmärksam, så går det säkert bra.
Lycka till!