Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ilsk kviga  (läst 3144 gånger)

Falin

• -
Ilsk kviga
« skrivet: 10 maj-10 kl 19:12 »
Vi har en nykalvad kviga som inte alls är intresserad av sin kalv, stångas och sparkas och förstår inte alls vad som har hänt. Nu har vi henne uppbunden för att kalven ska få dia. (Mot oss är det inga som helst problem, tvärtom är hon väldigt tillgiven och snäll.)
Några mirakeltips för att hon ska acceptera kalven eller är det kört? Visst har vi haft andra som varit förvirrade i början, men inte så här envist...  :(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ilsk kviga
« Svar #1 skrivet: 11 maj-10 kl 08:15 »
Är det en Limousine?  ;D

Nej det är inte kört!
Vi har haft många och inte misslyckats med någon. Trixet är att få kvigan att förstå att kalven inte är farlig.

Det kan ta 14 dagar och kräver tålamod och tid.
Hjälp kalven att äta och låt inte den ramla eller buffa på kvigan i början. Fös dit den med stjärten före och aldrig huvudet först.

Det finns trix om kvigan är så våldsam att hon försöker döda kalven. dvs försöker hoppa på den...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 11 maj-10 kl 10:21 »
Japp!  ;D Men det är faktiskt den första vi har haft problem med.

Idag är hon inte arg på den så länge den inte buffar, men det är svårt att få den att låta bli! Den är väldigt pigg och på hugget. Jag antar att hon är lite spänd och öm i juvret också. Jag vill verkligen inte ha en flaskkalv, så jag får anstränga mig lite mer att försöka få bort buffandet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: kviga
« Svar #3 skrivet: 11 maj-10 kl 11:39 »
Det låter väldigt bra, försök hjälpa den att äta oftare, så blir den inte så ivrig att äta och buffar mindre =)  jag tycker att det låter väldigt lovande och det tar nog inte lång tid innan hon inte är så rädd längre. (Nu väntar jag bara på en bild här av bebisen =)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #4 skrivet: 11 maj-10 kl 11:44 »
Hej

Är kvigan lättmjölkad eller annars kan det bara vara
att det gör ont för kvigan.Och allt nytt.

Förhoppningsvis lugnar hon sig, vi har haft amko i 15 år
och kvigorna kan vara jobbiga, vi har tyvärr haft en som
sparkade ihjäl sin kalv men så blev det slakt också.

Hoppas hon lugnar sig låt det ha sin tid.

Nettan

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: rädd kviga
« Svar #5 skrivet: 11 maj-10 kl 12:06 »
Finns ingen anledning att slakta ett djur som fått förlossningspsykos =(

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 08:43 »
Är det vanligare med kalviskna mödrar bland amkor/köttraser ??

Vi ser det i princip aldrig bland våra mjölkkor  ???
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: rädd kviga
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 09:20 »
Är det vanligare med kalviskna mödrar bland amkor/köttraser ??
Vi ser det i princip aldrig bland våra mjölkkor  ???

Visst är det så, (ilskna är ju ett missvisande ord, för det är ju rädsla det handlar om så "kalvrädda" kvigor är ett bättre ord)

Varför det är vanligare, beror nog på flera saker
-dikokvigorna får ofta kalva ensamma och får då ingen hjälp "om" kalven fastnar eller ligger fel. Så förlossningen blir lång och smärtsam..
(mjölkkvigorna har ju en helt annan påpassande miljö morgon o kvälls stök)
-dikokvigorna är ofta betäckta med diverse okontrollerade tjurar som lämnar för stora kalvar..
-kvigorna kalvar i en stressig miljö för kvigan, dvs bland äldre kor som stångar och stör..

(Men jag har varit med om SRB kvigor som fått förlossningspsykoser efter svåra rasrena förlossningar också på 70-talet.)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-10 kl 13:54 »
Ok, tack för svaret Rosa, men här kalvar kvigorna i storbox, ofta där oxå gamla sinkor går, och det är väldigt sällan vi ser nån kalvning över huvud taget, det är oftast klar redan när vi kommer dit.
Skillnaden skulle då vara att våra kvigor oftats är seminerade med kontrollerade tjurar då ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 12 maj-10 kl 16:32 »
Den här kvigan hade en normal förlossning som hon fixade fint själv, i en egen kalvningsbox, men det hjälpte tydligen inte. Vi är noga med att förstakalvare, tvillingmammor och andra lite svagare individer i en egen avdelning i lösdriften, just för att inte de gamla korna ska stöka med dem.

Idag hittade jag visst rätt ställe att klia på, då står hon helt stilla (och jag får kramp i handen efter en stund...  ;)). Men än är det nog ett tag kvar tills  hon accepterar kalven fullt ut. Det verkar som om det tar lite tid för henne att släppa ner mjölken också.

Lovar att återkomma med bilder, Rosa! Det är svårt att få till något vettigt i en kalvningsbox... Kalven är ganska ljus, om man jämför med mor och far, kommer den att mörkna med tiden? Vi funderar på om vi ska stamboksföra den eller inte, är det lönt?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 13 maj-10 kl 11:09 »
Lovar att återkomma med bilder, Rosa! Det är svårt att få till något vettigt i en kalvningsbox... Kalven är ganska ljus, om man jämför med mor och far, kommer den att mörkna med tiden? Vi funderar på om vi ska stamboksföra den eller inte, är det lönt?
Nej den kommer inte att mörkna =)
Den mörka, inte riktigt önskvärda färgen, följer med olika linjer
t.ex Nikolaus som var mörk själv. lämnar många mörka djur.

Att stamboksföra Limousin är inte det lättaste ( nu kanske du redan vet det Malin, men jag lägger in det för att t.ex Highland C. ägare liksom mjölkrasko ägare som kan stambokför djur väldigt enkelt får se skillnaden)
*Kalven måste vara född i KAP-kontrollen.
*Limousin som klarar viktkraven vid 200 dagar eller 365 dagar får stambokföras.
*För att stambokföra ett djur krävs först att modern är stambokförd.
*Sedan måste fadern vara stambokförd och härstamningsverifierad, vilket innebär att faderns,
mor och far måste vara DNA typade så att en härstamnings verifiering kan utföras.

Jag vill minnas att det stambokförs ca 300 Limousiner om år, och då föds det ca 1200 renrasiga kalvar varje år.. det gör 25%

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 13 maj-10 kl 22:32 »
Och jag som tycker den mörka färgen är så fin!  ;D

Nja, då får det nog vara med stamboksföring... Mor och far är stamboksförda, men det där med KAP känns obekant.  :-[ Vad är det för viktkrav, är det någon sorts minimikrav?

Och just nu är en av de andra limousinerna (en ko) kalvsjuk, så jag ska kila ut och titta till henne!

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 15 maj-10 kl 21:00 »
I slutändan så fick den andra limousinkon adoptera kalven istället. Hennes egen kalv var tyvärr dödfödd.  :(
Det hade nog gått att få kvigan att ta sin kalv själv, om vi hållt på några dagar till, men nu får hon ett år till på sig att mogna och bli en riktig curlingmamma nästa år istället!  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: kalv
« Svar #13 skrivet: 20 maj-10 kl 08:24 »
Vad bra att hon som mist sin egen ville ha den =)  men trist att hon mist sin egen kalv i år. Omtag nästa år för båda då ^^

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser