Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumsjuka?  (läst 8448 gånger)

valle

• Jämtland
Trumsjuka?
« skrivet: 10 maj-10 kl 10:29 »
Kan tackor även få trumsjuka utan att ha förätit sig? Det går inte att föräta sig nu, finns knappt något grönt ännu. Har en tacka som är matgalen men igår åt hon inte. Ser trött och hängig ut och har tre månaders lamm. De har varit inne en stund för lammen rymmer så vi stänger om. Ska man ge energibalans, matolja, varm mjölk, Acidospreparat eller Vad? Hon ville ha pellets men jag tordes inte ge det mer om det skulle vara foderleda. Hon låg i solen igår och sov men det är oroväckande tyst i vommen. Normal avföring i alla fall.

Norna

• Blekinge
SV: Trumsjuka?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 11:04 »
Är hon uppsvälld om magen?? Trumsjuka ger väl uppsvälldhet på ena sidan, vad jag förstått.... ??? Om våmmen lagt av så kanske "Våmstart" är bra till att börja med??
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

valle

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 11:20 »
Lite svullen om magen men hon fick matolja igår och hade normal avföring, kanske lite lös. Skall blanda till mera olja, mjölk och Novifom. Det finns ju inget grönt att bli sjuk av ännu så det måste vara någon tuss i höet.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 12:05 »
Har du tempat henne? Det finns ju mycket annat det kan vara, begynnande juverinflammation, parasitangrepp......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 12:40 »
på kor kan man höra om det är trumsjuka om man lägger örat imot och pickar med fingret imot så plingar det...
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

valle

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 13:58 »
Jag skall tempa damen och se om det plingar när jag knackar lite. Det finns många bra tips ser jag. Hade en bagge som föråt sig men han blev jämnrund som en boll Efter olja och varm mjölk gick det till sig men tydligen så blir de lite rundare åt ena sidan magen. Har även lite vomstart att ge om det skulle behövas.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 11 maj-10 kl 11:35 »
Vi har fått uppleva trumsjuka inte mindre än 4ggr här hemma under vinter och vår, och samtliga gånger har det gått bra.

Tackorna blir uppsvällda, en tydlig svullnad främst på vänster sida, tror jag det var. (ena sidan, i alla fall) Lyssnar man på vommen, så är det helt tyst. En av tackorna har därtill skummat ur munnen. Och de har alla verkat lite disträ, och inte ätit.

Vi har gett ljummen mjölk och matolja, och efter 1-3 timmar har de mått helt bra igen.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

valle

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-10 kl 13:33 »
Efter matolja, mjölk och Novifom så lade sig svullnaden och hon började rapa lite. Fortfarande tyst i vommen dock så vet. var hit och gav lite extra hjälp åt vommen. Normala värden annars.
Nu noppar hon lite gräs i solen, fortfarande lite sur men det går forhoppningsvis vägen.

valle

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-10 kl 10:02 »
Igår kväll när vi gav tackan energibalans och vomstart så kändes hon kall i munnen? Några tankar?
Kan det vara infektion trots att hon inte har temp, eller stelkramp?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Sur våm?
« Svar #9 skrivet: 13 maj-10 kl 12:14 »
Har en tacka som är matgalen men igår åt hon inte. Hon låg i solen igår och sov men det är oroväckande tyst i vommen.Lite svullen om magen  Igår kväll när vi gav tackan energibalans och vomstart så kändes hon kall i munnen? Några tankar?
En tanke:

Det låter som hon skulle kunna ha problem med för surt pht i våmmen.
(först upphör mototiken i våmmen, våmmen blir utspänd, aptiten upphör, temperaturen sjunker..)

Då har jästpreparat (våmstart) ingen effekt alls.. utan det är bikarbonat som gäller.
Häll i henne "bikarbonatvatten" ½dl bikarbonat i 1 liter vatten.

Får man inte ordning på pht så kommer tackan att bli liggande och sedan dö.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

valle

• Jämtland
SV: Sur våm?
« Svar #10 skrivet: 13 maj-10 kl 15:24 »
En tanke:

Det låter som hon skulle kunna ha problem med för surt pht i våmmen.
(först upphör mototiken i våmmen, våmmen blir utspänd, aptiten upphör, temperaturen sjunker..)

Då har jästpreparat (våmstart) ingen effekt alls.. utan det är bikarbonat som gäller.
Häll i henne "bikarbonatvatten" ½dl bikarbonat i 1 liter vatten.

Får man inte ordning på pht så kommer tackan att bli liggande och sedan dö.
Hon har fått bikarbonatvatten, tack så mycket för snabbt svar. Av vet fick vi vomstimulerande Re Covin. Det står även på tuben att det neutraliserar syran vid vomstörning. Ska vi hålla oss till ett preparat tro eller ge både ur tub och bikarbonat? Hur ofta och när kan man börja se om det ger effekt?

Nickan

• -
« Svar #11 skrivet: 13 maj-10 kl 22:52 »
har troligtvis haft ett fall här med med trumsjukan. Tackan var orolig dagarna innan och förde rätt så mycket liv, dagen innan så slängde min sambo åt fåren lite mat, hon var inne i lagården och vände, så på morgonen när jag kom ut låg hon i hagen med sina 2 lamm på 3 veckor.. Så det var bara att springa in efter lite nappflaskor och välling till dem små.

valle

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 14 maj-10 kl 08:49 »
Jag ställde en fråga om bikarbonatvatten och hur långt tid det tar innan man kan se en förbttring. Jag kan svara själv på det nu. Ca tre timmar efter Rosa recept på bikarbonatblandning så tuggade, rapade och idisslade tackan. Hon tiggde kraftfoder men får hålla sig till hö ett tag till. Klar förbättring. Vi ska inte ropa hej ännu men hon är mycket piggare!
Innan hade hon får vomstimulerande och energibalans men det var efter bikarbonatet som det vände. Tack Rosa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser