Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken är den godaste ankan?  (läst 6815 gånger)

Stockros

Vilken är den godaste ankan?
« skrivet: 08 maj-10 kl 20:49 »
Hej,

Jag har tänkt att skaffa ett myskankpar som äter mördarsniglar och skaffar ällingarna. Ällingarna har jag tänkt göra middag av. Jag undrar dock om myskanka är den godaste ankan? Jag ser i en annan tråd att en del säger att myskanka smakar vilt. Jag har inte ätit så mycket vilt och vet inte om viltsmak är godare än icke-vilt smak? Jag kan tillägga att jag inte brukar äta så typiskt svenskt, alltså kött, potatis, sås och gelé. Vi äter svenskt, men myckat mat från övriga världen.

Weasel

• Skåne
SV: Vilken är den godaste ankan?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 20:50 »
Vilt skulle jag inte vilja påstå att det smakar...
Däremot är köttet ganska mörkt. Gjorde en anka i lergryta, och fileerna bliev ungefär som en liten oxstek, både i färg och smak.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 09:14 »
Jo,jag skulle vilja påstå att det smakar vilt (fast kanske beror på hur man tillagar det?). ;D Smakar som älgkött ungefär, till och med min mamma reagerade på det när hon hade tillagat "DET SMAKAR JU SOM ÄLGKÖTT!" (något hon älskar och åt ofta som liten då min morfar är jägare). Lite potatis, sås och lingonsylt eller rönnbärsgelé så har man fått fram det där som påminner om älgen ännu mer. Dock inte samma konsistens, men färgen är mörk och påminner också om älg på ett ungefär.

« Senast ändrad: 10 maj-10 kl 09:18 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 09:27 »
Jo,jag skulle vilja påstå att det smakar vilt (fast kanske beror på hur man tillagar det?). ;D Smakar som älgkött ungefär, till och med min mamma reagerade på det när hon hade tillagat "DET SMAKAR JU SOM ÄLGKÖTT!" (något hon älskar och åt ofta som liten då min morfar är jägare). Lite potatis, sås och lingonsylt eller rönnbärsgelé så har man fått fram det där som påminner om älgen ännu mer. Dock inte samma konsistens, men färgen är mörk och påminner också om älg på ett ungefär.
Du behöver ju inte beskriva i detalj  ::) även att jag är vegeterian så vart jag hungrig nu ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 10 maj-10 kl 09:35 »
Haha. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-10 kl 10:35 »
Jajamen myskanka är hur gott som helst att äta, men jag skulle inte riktigt påstå att det smakar helt som vilt, den har en bismak av det eftersom ankorna går löst och äter var de finner, men de smakar nog just lite mer "viltaktigt" eftersom de inte föds upp i en produktion, utan i lugn och ro i naturen. Alla djur som får gå löst och äta vad de finner i naturen får en helt annorlunda smak, griskött smakar helt annorlunda när de föds upp på en gård. Så jag tror helt enkelt att de har en annorlunda smak, inte riktigt viltsmak. Men det är vad jag tycker ^^
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Stockros

« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 18:33 »
Tack för svaren. Jag undrar dock fortfarande om det är någon skillnad på hur olika ankor smakar? Om någon sort anses godare än någon annan? Förutsättningarna är de samma, de ska gå lösa i min trädgård.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 12 maj-10 kl 18:37 »
Alla ankor är goda  :P Alla ankor är också bra på att äta mördarsniglar  :D Så det är bara att prova sig fram.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-12 kl 21:09 »
Skaffa myskankor!! Finns i många färger och är roliga att titta på. Ger bra med ägg och växer fort. Kan ruva 2 ggr/ år och få runt 20 ällingar i varje kull. Prova att röka köttet. En delikatess ;D!!! Eller som Hallander sa om något: en spis för gudar!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 sep-12 kl 21:20 »
Smaken är som baken...
Jag tycker myskanka är OK, det är ganska magert, mörkt och milt i smaken skulle jag nog påstå, mer som and än som anka!. 
Jag föredrar helt klart stora feta ankor, men då är jag ju dansk som växt upp med feta vita 3-4 kilosankor som fylls med t.ex. äpplen + katrinplommon och steks långsamt i ugnen så fettet (som det finns mycket av) smäter långsamt och det som blir kvar är en knaprig knaprigt skinn med supermört kött under och en RIKTG anksmak.  :P

Terés G

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 08:46 »
Hej!
Har ätit och lagat mycket Myskanka och Blekingeanka.
De smakar helt klart olika fastän de äter samma mat (sniglar, gräs, mask osv.) och växer i sin egen takt.
Båda är goda och passar fint i grytan.
Uppfödda ute på det de själva hittar blir ingen fet men om man göder ankorna kan Blekingeankan bli fetare än Myskankan, men samlar då fettet i "depåer" så man kan ta bort det från köttet och använda till annat, om man vill.
Myskdrakarna blir störst, sedan kommer Blekingeankorna och minst blir Myskhonorna. Vid snabb uppfödning med ex tillväxtfoder växer Blekingeankorna snabbast, tycker jag. (Har vägt några kullar.)

Blekingeankorna värper fler ägg än Myskankorna, som å andra sidan är otroligt duktiga på att föröka sig.

Måste bara tillägga att här är det Blekingeankorna som äter flest sniglar. Jag fascineras av att så många människor som ser en myskanka säger "-Det är de som äter mördarsniglar." Ankor av alla reser äter sniglar. Höns äter också sniglar. =)
Lycka till med era ankval!
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 17:33 »
Jag fascineras av att så många människor som ser en myskanka säger "-Det är de som äter mördarsniglar." Ankor av alla reser äter sniglar. Höns äter också sniglar. =)

Min lädersköldpadda Trymon är oerhört förtjust i mindre sniglar & snäckor... ( men man får fånga dem till honom och slänga ner i akvariet).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TOR

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 22:07 »
Jag tror vi får starta en ankreceptsida  ;D!
Har aldrig klarat av anka, en enda restaurang - Pekinganka...men jag är "öppen" för recept och förslag. Provade igen i våras senast och kunde inte fortsätta att äta...det var INTE gott.

Har någon ätit löpanka? Smakar de som Myskankan, "typ" älg och så mörkt kött?
« Senast ändrad: 02 okt-12 kl 22:32 av TOR »

nordik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 okt-12 kl 22:02 »
Du behöver ju inte beskriva i detalj  ::) även att jag är vegeterian så vart jag hungrig nu ;)

älg är förädlat gräs och därmed vegetariskt bara att äta på :)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #14 skrivet: 05 okt-12 kl 23:28 »
Den godaste ankan är den som någon annan har slaktat och som inte har något namn eller ytterlighet som gör den unik. Ett bonus är om den är lagd i traditionella förpackningar på Ica eller så  ;) Men visst är det fin mat och det är en skam att Sverige måste importera ankor då ingen/kinga större uppfödare fixar att förse marknaden med det som efterfrågas.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 okt-12 kl 23:42 »
Om de fått samma foder så är myskankans kött mörkare, smakrikare och magrare än kött från vanliga ankor. Lite som gräsand. Jag tycker myskanka är godare än vanlig anka, men jag föraktar inte en dansk ankstek med knaprigt skinn!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

TOR

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 06 okt-12 kl 21:43 »
Är det någon som har ätit Löpanka då? Inser att det inte är mycket att tala om på en sån, men vill gärna veta om det smakar som Myskanka, Gräsand, eller vanlig anka... ???

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 okt-12 kl 01:29 »
Vet egentligen inte för jag har aldrig provat, men rent logiskt borde det väl vara som en vanlig anka.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-12 kl 02:03 »
Myskankan tycker jag smakar som just oxkött som nån annan skrev så det köttet lagar jag precis som nöt.
Gott o magert kött som passar bra till gräddsås o potater  ;D
Vanlig anka ( typ peking) är sååå himla gott att grilla långsamt i ugnen så skinnet blir gudagott .
Varför ens prova att käka löpankor? Det blir ju så lite kött på dom jue.

Du kan ju faktiskt ha både peking o mysk o låta dom korsa sej då får du enl flera fågelslakterier det bästa köttet.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TOR

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 19 okt-12 kl 21:53 »
Jag tänker mest på den dagen jag måste slakta någon drake...Kommer till nästa år bara ha Löpankor för att jag inte orkar hålla koll på äggen, vilka som är blandis och vilka som inte är det. Tar hellre andra fjäderfä som du vet än ytterligare anksorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
DavidFeN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser