Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 123834 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #40 skrivet: 15 jan-11 kl 22:25 »
Jag har en traktor med vagn som är värd ungefär 20000 kr som jag har fört in i företaget när jag startade företaget. Jag har alltså sålt (?) den till företaget.

Hur bokför jag det?

Det är en *Egen insättning* precis som privata pengar som du sätter in i företaget.  Du bokar in beloppet som en minuspost på konto 2018 egna insättningar, och motsvarande som en pluspost på *inventarier*.  Hade det varit en penninginsättning så hade ju plus hamnat där pengarna sattes, t.ex kassan eller ett firmans bankkonto.
Att det är minus på kontot för egna insättningar, är ju för att bokföringen visar bilden sett ur firmans synvinkel, och det är ju en skuld till dig, därför minus.
Det är viktigt att boka allt man sätter in själv. Det har man nytta av den dag man börjar plocka pengar åt andra hållet, då kan man ta av det som firman lånat av dig.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #41 skrivet: 15 jan-11 kl 22:29 »
Jag skulle helst vilja använda något webbaserat gränssnitt eftersom jag ofta sitter med olika datorer. Fördelen är att man slipper ta backup. Nackdelar?

Hittat några olika:
http://www.speedledger.se/
http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/
https://www.vismaspcs.se/Online/eAccounting/Default.aspx (fungerar bara med windows?)
http://www.fortnox.se/prod_bokf.htm
Enkla firman, SEB
e-bokföring hos Swedbank


Har inte riktigt koll på kostnaderna men ungefär 100 kr/mån exkl moms.


Hehe..nu är det du som lär mig...'webbaserat gränssnitt'? En bokföring som ligger på nätet alltså..visste jag inte fanns...
Det funkar ju förstås..men vad händer om deras server kraschar?
Själv vill jag gärna ha grejerna 'hemma'..men du är ju mer insatt i datavärlden än jag, så för dig kanske det känns naturligt.
Jag har ju alla pärmar och sånt vid datorn här, så jag sitter alltid vid samma, så för mig är det inget problem.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #42 skrivet: 15 jan-11 kl 22:33 »
Tack för en bra tråd! Börjar förstå lite hur det hänger ihop nu.

Fick se i bilden du bifogade att konto 6920 Övr. Fordon Drivmedel är en plus-post. Hur kommer det sig?

Det var mycket uppmärksamt av dig! Det hade jag inte sett själv, och fick analysera lite vad det berodde på.  Jag har slarvat vid bokföringen av traktordiesel, och lagt den bland det andra bränslet.
När sen återbetalningen av dieselskatten kom, så tänkte jag inte på mitt tidigare slarv, och bokade in den på rätt konto,6920. Därför är det plus på det kontot.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #43 skrivet: 16 jan-11 kl 00:23 »
Sätt dig ner och tänk igenom vilka konton du behöver för att kunna följa upp resultaten av dina verksamheter. Utgår från mini bas kontoplanen och baskontoplanen. Ladda ner Ne blanketten från skatteverkets hemsida om du gör förenklat årsbokslut.   Bestäm vilka konton du behöver i varje klass. ex  kontoklass 3. Vilka konton i baskontoplanen behöver du som börjar på 3? Dessa konton skall sedan summeras  vid årsbokslutet och föras in på R3 på Ne blanketten- Konton som börjar på 4 skall summeras och föras in på R4 osv.
I slutet av året behöver du göra vissa justeringar för att få fram ditt bokslut. Skatteverket har en utmärkt tjänst för förenklat bokslut där du gör justeringarna och det förenklade bokslutet på deras hemsida. Tjänsten räknar även ut räntefördelning. Tjänsten öppnas i februari. Förra året var första året. Tjänsten är mycket bra och du behöver inte anlita någon för bokslutet.
Om du har mer än en verksamhet så rekommenderar jag dig att ha en bokföring för varje verksamhet. Då fyller du även in en Nea blankett som sedan kopplas till din Ne blankett- OBS du gör ett förenklat årsbokslut för varje verksamhet.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #44 skrivet: 16 jan-11 kl 00:24 »
Jag har ingen kontantkassa utan använder mig av egen insättning/uttag eller företagskort när jag handlar varor kontant till företaget.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #45 skrivet: 16 jan-11 kl 00:26 »
traktorn och vagnen kan du skriva av direkt i år efter som de är värda mindre än ett halvt basbelopp.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #46 skrivet: 17 jan-11 kl 07:16 »
traktorn och vagnen kan du skriva av direkt i år efter som de är värda mindre än ett halvt basbelopp.

Det är riktigt, men det är ju steg 2 och har inget att göra med hur man behandlar själva införandet av traktorn i firman.

Oavsett om man köper, eller för in en inventarie som egen insättning, och den är värd mindre än 21000, så ska den bokföras som en inventarie.  När man sen kommer till årsslutet och ska göra avskrivningarna, väljer man om man skriver av den som vanligt under flera år, eller utnyttjar rätten att göra en direktavskrivning, dvs med 100%.

Orsaker till att man ska behandla det så här är ju minst ett par.

- Inventarier måste bokföras i kontogrupp 1, annars kommer dom inte med i balansräkningen. Där ska ju framgå vilka tillgångar som finns i firman, oavsett hur mycket de är avskrivna.  Om man t.ex köper en dator för 10 000 och tänker sig att dra av den helt första året, så innebär det inte att man bokför den som kontorsmaterial på konto 6110. Då skulle den försvinna direkt och kommer aldrig med i balansräkningen.

- Man kanske köper grejen i Januari, då har man ingen aning om hur resultatet ser ut i slutet av året, och man vet därmed inte hur hårt man vill gå fram med avskrivningar.  Man får observera att bara för att man får dra av en inventarie för mindre än 21000 första året, så innebär inte det att man måste göra det.
Det avgör man vid årsslutet beroende på vilket resultat man vill ha i sin verksamhet.  Vill man visa upp ett bra resultat för en bank inför kommande investeringar/lån = små avskrivningar.   Vill man maximera skatteavdragen = stora avskrivningar.

- Vid en eventuell försäljning av traktorn i framtiden, så underlättar det om den finns bokad bland inventarierna.

 

Lindell

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #47 skrivet: 17 jan-11 kl 07:26 »
Har någon varit i kontakt med en bokföringstjänst eller revisor? Som egen företagare av ett AB och bokför själv anser jag att man kan förenkla allt.

På fakturan (faktura datum).

(D)                                      (K)
2641 (moms)                 
5461 (netto löpande utg bigård)
                                          1930  faktura summa
2440 faktura summa
                                          2440  faktura summa

3740 ev öresavrundning
5710 ev frakt

Klart på en och samma verifikation. Att bokföra fakturan när den kom och sedan en gång till när den betalas är mera jobb än vad som behövs.
Gör allt enkelt.
Gör en samlingsverifikation där det går typ månadsvisa företagskort. Håll nere på verifikationer är att hålla nere på tid & energi och ändå ha en bra bokföring.
                   
« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 07:34 av Sten-Åke Lindell »

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #48 skrivet: 17 jan-11 kl 07:32 »
Har någon varit i kontakt med en bokföringstjänst eller revisor. Som egen företagare av ett AB och bokför själv anser jag att man kan förenkla allt.

På fakturan:

2641 (moms)
5461 (löpande utg bigård)
1930

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, men självklart kan man förenkla allting. Det går ju fint att ha ett konto för inkomster och ett för utgifter. Men möjligheten att analysera vad man håller på med, blir ju noll och intet.
Jag försöker i all anspråkslöshet visa hur man bokför grundläggande och riktigt. Vill man sen ta genvägar är det upp till var och en, slutresultatet blir ofta detsamma, men åtminstone min revisor gnäller ständigt om jag inte gör som det är tänkt, och jag får betydligt dyrare revisioner.

Lindell

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #49 skrivet: 17 jan-11 kl 07:36 »
Jag hann inte skriva färdigt. Råkade trycka på TAB och inlägget for iväg ...

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #50 skrivet: 17 jan-11 kl 07:48 »
Det har nu varit mycket prat om man ska ha olika konton, eller om man ska förenkla så långt som möjligt, och kanske skippa dom helt.
De allra flesta bokför nu i nån form av program, och jag har ärligt talat lite svårt att se skillnaden i att skriva ett kontonummer eller ett annat, när man sitter och bokför? Sitter man med vanlig manuell kassabok kan jag förstå om man inte vill dela upp det i så många spalter, men i dataprogrammet har det ju ingen som helst betydelse. I reklamen för de kontolösa programmen sägs det att man inte behöver hålla reda på 'tusentals' konton. Nej, självklart inte, det är de ju ingen som gör heller. Som jag sagt tidigare, så är kontoplanen densamma för Volvo, som för Garnaffären på hörnan, därför är den rätt omfattande, och man väljer själv vilka konton som känns relevanta för en själv.

Diskussionen blir lätt ganska abstrakt, så jag lägger upp en resultatrapport från ett av mina företag, för att visa hur kontona ställs upp och används av programmet. Företaget är under omstrukturering på grund av den låga lönsamheten, så vi behöver inte snöa in i en diskussion om resultatet.
Det man ser på bilderna är hur tydligt det visar vilka kostnader som sticker iväg, och hur utvecklingen varit sen föregående år.

I dessa bilder har jag inte budgetfunktionen påkopplad, men det är också en viktig funktion man inte får glömma.
Vid ett köp av en gård eller liknande så får man ju oftast göra en budget, en kalkyl att visa för banken. De allra flesta bokföringsprogram har en kalkylfunktion inbyggd.  man kan lltså sätta in de olika kostnaderna och inkomsterna i förväg, och se hur man lyckas hålla sig rätt enligt plan.  Man kanske har satt upp 20000 i kostnad för halm, om man sen bokför halminköpen tillsammans med nåt annat, foder t.ex... då finns det ju ingen chans att se om man ligger rätt, eller gör av med betydligt mer halm än man tänkt.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #51 skrivet: 17 jan-11 kl 07:52 »
Jag hann inte skriva färdigt. Råkade trycka på TAB och inlägget for iväg ...

Ok. Ja, det du beskriver i ditt inlägg är att bokföra enligt kontantmetoden. Jag har skrivit i början av denna tråd att jag beskriver bokföring enligt faktureringsmetoden.  Jag tycker den är enklare, men det är nog mest en smaksak. Men man får ju bestämma sig för vilken metod man använder.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #52 skrivet: 17 jan-11 kl 08:21 »
Mycket intressant tråd! Snyggt Existens

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #53 skrivet: 20 jan-11 kl 08:57 »
Fyller på med några verifikations och konteringsfrågor:

Om jag gör eget uttag av pengar i min firma, blir det så här då?
1940 Övriga bankkonton -10000
2013 Eget uttag +10000

Betala f-skatt
1940 Övriga bankkonton -3000
2012 Egna skatter +3000

Traktamenten, var bortrest några dagar förra året:
7321 Skattefria trakt i Sverige -1260
2013 Eget uttag +1260

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #54 skrivet: 20 jan-11 kl 10:11 »
De två första exemplen är riktiga, under förutsättning att det är från bankkontot du tagit pengarna.

Om man har 1940 som konto för sitt företagskonto i banken, så ska insättningar och uttag följas åt i bokföringen och kontoutdraget du får från banken.

Tramtamenten däremot är ett eget kapitel som inte är helt lätt att ge sig på, och själv har jag så sällan varit i kontakt med dom så jag är inte säker på svaret.
Dock vet jag att det inte är riktigt så som du tänkte dig. 7-konton är personalkostnader. 7321 är alltså till för traktamenten som du betalar ut till nån anställd.
Skattefria ersättningar ska ju behandlas så att man når ett 0-resultat, dvs antingen tar man inte upp dom alls eller så bokar man beloppet på ett konto som en intäkt, och samma belopp på ett annat konto som en utgift.
Har du specificerat traktamentet på din faktura till kunden? eller hur har du fått ersättningen?

Ett sätt av många att göra är att intäkten får gå med som vanlig försäljning tillsammans med det andra i fakturan ( du kan ju också skapa ett litet sidokonto bland 30-kontona om det är ofta du får traktamenten) .  Och sen drar du av motsvarande summa på t.ex 5800,resekostnader.

Du kan läsa mer om samma diskussion här...detta är ett kärt ämne.. ;)

http://www.egenfirma.se/forum/viewtopic.php?t=1957&sid=8ce90fbb2884ee0442546023f5010e90

andtol

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #55 skrivet: 20 jan-11 kl 20:44 »
Om man har 1940 som konto för sitt företagskonto i banken, så ska insättningar och uttag följas åt i bokföringen och kontoutdraget du får från banken.

Åh. Det har jag förstått idag. Ett år för sent. :) Nåja, det går ju att luska ut vad som felar.

Gör om, gör rätt, blir det 2011.

Tramtamenten däremot är ett eget kapitel som inte är helt lätt att ge sig på

Jag såg det också när jag letade. Och ringde en kompis men han lyckades inte heller förklara det för mig. Jag är nog extra trög idag. :)
Fast jag tror jag inte ska blanda in det i bokföringen utan bara lägga in det som en post i deklarationen... tror jag.

Existens?

  • Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #56 skrivet: 21 jan-11 kl 07:20 »
Fast jag tror jag inte ska blanda in det i bokföringen utan bara lägga in det som en post i deklarationen... tror jag.

Det låter som en utmärkt ide, tycker jag.

andtol

  • Gäst
SV: Fråga om bankkonto
« Svar #57 skrivet: 25 jan-11 kl 12:05 »
Vi har ett bankkonto som används för firman men det används inte bara för firman. Är det ok att ha det så?

Jag skulle säga nej. De andra får klargöra men som jag har förstått det ska du separera din egen ekonomi och företagets. Det är nog svårt ändå.

Dessutom kan Skattemyndigheten begära utdrag ur kontoinnehållet och då kanske det känns konstigt att försöka förklara en massa andra poster. Jag har ett eget bankkonto för alla företagets bankuppgifter. I Swedbanks internetbank är det enkelt att skapa nya konton...

Plusgiro eller bankgiro behövs bara om du ska ta emot betalningar från kunder. Jag har bara två kunder än så länge och de har accepterat utan att klaga att betala till mitt bankkonto.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #58 skrivet: 25 jan-11 kl 22:20 »
Bästa tråden som jag hittils har läst här på forumet, bra insiativ Existens, denna tråd hjälper nog mängder med oerfarna företagare.

Existens?

  • Gäst
SV: Fråga om bankkonto
« Svar #59 skrivet: 27 jan-11 kl 07:25 »
Hej!
Tack för en bra tråd, återigen.

Nu undrar jag en sak. Vi har nästan bara utgifter och pumpar in mängder av egna insättningar i företaget.
Måste man ha plusgiro t ex och sköta alla ut- och inbetalningar via det?
Vi har ett bankkonto som används för firman men det används inte bara för firman. Är det ok att ha det så? Man kan ju se betalningar t ex men jag är osäker på denna punkt....

Toll samanfattade det hela rätt bra..
Jag rekommenderar starkt att du har ett separat konto för företagets pengar, men nåt krav är det ju inte.  Men nuförtiden är det ju gjort på några sekunder att skapa ett nytt konto, så varför inte?  Sen kan man ju koppla ett bankkort till det kontot, så drar du det när du köper grejer till företaget.
Just med en enskild firma är det så himla lätt att blanda ihop sin egen ekonomi med företagets så ett eget konto underlättar definitivt.
Tänk också på att bokföra egna insättningar på ett konto i bokföringen, det är viktigt i framtiden när du börjar plocka ut pengar igen, att veta hur mycket du satsat.

Ofta kan det vara en psykologisk grej att man försöker blunda för hur mycket företaget kostar en egentligen, men då är det mer hobbykaraktär. Vill man komma nånvart med ett företag så är det viktigt att svart på vitt se om det går ihop sig eller ej.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 3 användare (1 dolda)
LillaY, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser