Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havtorn och rödvinbärs gnagare!!  (läst 2071 gånger)

eva f

• Ångermanland
Havtorn och rödvinbärs gnagare!!
« skrivet: 06 maj-10 kl 11:33 »
Vad är det som har ätit på mina havtorn-, rödvinbärs- och krusbärsbuskar? Men inte på mina svartvinbär! Alla buskar utom svartvinbärsbuskarna har dött under vintern på grund av att något har tuggat på dem. Ser ut som om varelsen har kommit upp genom små hål i femkronors storlek. Möss eller sork, kanske? Vad gör jag nu? Kan man stänga dessa snyltare och marodörer ute på något sätt?

mistel

• -
SV: Havtorn och rödvinbärs gnagare!!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 11:40 »
Låter som sork det har ju varit ett gynnsamt år för sorkar iår, de gillar mycket snö.

Tja det finns många sätt folk försöker ta död på sorkar med ex. gift, fällor, skrämselljud, plantera vissa lökar etc. men jag vet inte om något av dem är så jätteeffektivt. Man kan dock spiringa runt och trampa till snön runt växterna på vintern då brukar de inte trivas lika bra. +Har grannarna katter välkomna dem istället för att jaga bort dem.

eva f

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 13:47 »
okej! Funderade ett tag på att lägga ett hönsnät i botten då jag planterar och sedan göra en stor kruka av det samma att ställa över, men de kanske bara äter sig genom detta. Har själv en katt och inte jagar jag bort grannarnas om de kommer över hit. Minst en kilometer hit och över sjön. Får testa med att klampa runt och packa snön då.

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 15:29 »
Hej!
Enligt expertisen så ska maskorna inte vara större än 10 mm för att stoppa sorken.
MVH
Jan

eva f

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 17:44 »
Så då skulle min idé kanske fungera!!!! Men de biter inte igenom nätet ändå? Tack!!

Utters

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 16:25 »
Vi hade under en period problem med vattensork som bla förstörde rötterna på ett äppleträd. Vi fick tipset att plantera kejsarkrona vid träden, då vattensorkar (möjligen också andra sorkar) avskyr den starka lukten från löken. Så nu står det kejsarkronor vid alla fruktträd! Det verkar ha fungerat, efter detta har det inte varit något mer problem.
Jag har inte haft några problem med skador på bärbuskarna

eva f

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 16:41 »
De är ju fina med, så jag får ta och köpa in ett gäng sådanna! Tack för tips! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser