Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?? Eller vad kan det vara?  (läst 5771 gånger)

Norna

• Blekinge
Foderleda?? Eller vad kan det vara?
« skrivet: 06 maj-10 kl 11:19 »
Har en tacka med två lamm som blivit smal. Smalare än vad jag tycker är okej. Hon idisslar och äter gräs men verkar hängig och trött. Vill inte ha något kraftfoder, varken pellets eller havre och såhär har det varit i ca 10 dagar ungefär. Går undan när dom andra får pellets. Är dock mycket glad vid knäckebröd. Hon är avmaskad. Äter gräs som vanligt men det verkar ju inte räcka??? Vad kan det vara med henne tror ni?  ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: energibrist/acidos
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 11:27 »
10 dagar.. inte ska man vänta så länge! Första utfodringen dom inte äter och har de symptomen ger man energibalans (finns på granngården) tills dom äter igen.   
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 11:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 11:36 »
10 dagar.. inte ska man vänta så länge! Första utfodringen dom inte äter och har de symptomen ger man energibalans (finns på granngården) tills dom äter igen.

Oki. Ska genast inhandla det. Och nej, hon har inte haft SYMPTOM i 10 dagar!! Innan dess var hon pigg och i normalt hull, bara det att hon tackade nej till kraftfoder, vilket inte är helt ovanligt för denna tacka. Hon och en av hennes systrar är inte jätteglada vid kraftfoder i vanliga fall heller.  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 maj-10 kl 11:39 »
Vad ger du för pellets? Dom brukar ju älska det ^^
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Norna

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 06 maj-10 kl 11:45 »
Vad ger du för pellets? Dom brukar ju älska det ^^

Vi ger vanligt tackfor. Blandar med lite havre ibland. Dom andra fåren älskar det och gör ALLT för att få mest. Tycker själv det är lite märkligt med dessa två tackor som inte är glada vid det. Och de har liksom aldrig varit förtjusta i det. Funderade ett tag på om de tyckte det var för stökigt kring mathon (med alla dessa matglada) så jag försökte utfodra Knäckebröds-tackan och hennes syster separat. Men det ville sig inte då heller. Hö och knäcke, morötter och äpplen äter de dock med god aptit. Det har varit likadant oberoende om de är dräktiga eller har lamm, de har samma beteende jämt.

vallhunden

• Västergötland
SV: Foderleda?? Eller vad kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 21:28 »
Konstigt! ???
En normal tacka kan i sina värsta stunder trampa ner sina egna lamm för att komma först fram till kraftfoderbingen :o :o :o
Kan det vara så att de är ranglåga och inte kan med att äta. De kanske är yngst i flocken?

Antagligen har de drabbats av acidos, och då är det energibalans som gäller. OM det är acidos och hon inte äter kraftfoder i framtiden, så är hon en tacka som kommer att ge dig problem varje är. Jag hade inte behållit henne i så fall.

Nu kommer jag med mitt standardråd:Betfor ;D ;D
Om tackan har behov av energibalans, så hade jag kompletterat det med gett henne ett hg eller så ,torrt betfor, morgon och kväll. Det ger magen något att jobba med (fibrer) och det är gott att idissla, så magen kommer igång igen. Dessutom föder det våmbakterierna så att våmen kommer i form.

Blanda sedan in betfor i kraftfodret när hon inser att det är gott .  Jag har hittills aldrig träffat ett får som inte äter betfor 8) 8)
Det brukar lära det  mest oförstående får att kraftfoder är gott, efter 2-3 dar kan man pröva att minska ner och sedan ta bort betforet.
Det är så jag lär mina "dumma" lamm att äta kraftfoder. Betfor överts som grädde på tårtan ;D ;D Sen minskar jag ner det när de börjar fatta....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 07:17 »
Citera
Konstigt! ???
En normal tacka kan i sina värsta stunder trampa ner sina egna lamm för att komma först fram till kraftfoderbingen :o :o :o
Positivt eller 8)
Vissa får har svårt att tåla kraftfoder. Magen kommer i obalans och då störs ju näringsupptaget. Ge energibalans för att pigga upp henne och komplettera gräset med hö. Ge lite extra mineraler också? Låter som någon brist kanske?
Normalt, om det finns tillräckligt med gräs är det ju det de ska äta så här års. Inte kraftfoder.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #7 skrivet: 07 maj-10 kl 08:02 »
Hmm, intressant. Jag hade en tacka i år som inte kom igång att äta efter lamningen (kraftfoder + betfor). De första dgr petade hon bara och tackorna har ändå stått på en rel. hög giva innan. Nåja, det jag tänkte på var det en tidigare skrev om "låg i rang". Detta var min ranglägsta tacka och jag vet ju faktiskt inte exakt hur mycket hon har fått äta av de andra innan..Tackan har mått bra hela tiden, inte visat ngt annat i allafall, så jag gjorde inte så mycket mer än att erbjuda henne mindre givor oftare och kvar i lamningsboxen ngr extra dagar. Skulle vara intressant om fler har uppmärksammat detta när det gäller ranglåga tackor.
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 10:03 »
Hos mig är det vanligt att ungtackor är ranglåga. De strosar omkring lite medan de andra äter och äter sedan efteråt. Det gäller åsenfåren, jag har gotlandsfår också och de håller sig framme bättre. Kraftfoder är de inte så begivna på, om de är magra brukar jag ge dem särskilt och då ser de ut att äta "för min skull". De brukar lära sig tycka om kraftfoder när de blir äldre.
Jag hade en tacka vid årets lamning som hade en jobbig lamning, eller långdragen. Hon åt dåligt de sista två dagarna före lamningen och antagligen kom magen i olag då. Efter lamningen åt hon några strån hö då och då. Jag gav henne energibalans men det hjälpte inte, hon stod likadant. Det är nog Vallhundens råd jag har läst tidigare så jag gav henne lite betfor och det dröjde inte länge innan hon började äta ordentligt. Sedan har det inte varit några problem.
Åsenfår, hundar och katter

Norna

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 07 maj-10 kl 10:34 »
Nu har veterinären varit ute och konstaterat listeria. Inte acidos. Skumt. Tackan har nu fått penicillin och jag hoppas hon kommer att klara sig!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: äter inte
« Svar #10 skrivet: 08 maj-10 kl 05:23 »
Ja mycket skummt, varför trodde vet. det ???.

Norna

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 08 maj-10 kl 06:09 »
Pga att tackan inte svarade på test som hon gjorde för acidos. Det visade ingenting. Sen var det väl också att tackan hade dåligt balanssinne och vinglade mycket mot slutet. Hon dog sen.  :'( Tycker det är lite skumt att få listerios utan ensilage. Vi fodrar ju med hö. Har aldrig hört någon som fått listeria med höutfodring?!! Men det klart, hon kan ju fått jord eller nåt i munnen...  :-\

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: äter inte
« Svar #12 skrivet: 08 maj-10 kl 08:41 »
Nej det låter som en galen diagnos, inte ett symptom rätt. Trist med tackan :(

valle

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 10 maj-10 kl 10:48 »

Om det inte är foderleda , vad händer då om de får energibalans. Blir det galet då?

Norna

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 10 maj-10 kl 11:02 »
Om det inte är foderleda , vad händer då om de får energibalans. Blir det galet då?

Enligt veterinären så kunde man knappt överdosera energibalans.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-10 kl 20:08 »
Men det kan faktiskt stämma med Listeria. Jag har haft det en gång på en tacka (gudskelov bara en gång). Hon vinglade på bakkärran och var "ensidig" dvs gick i ett bestämt varv hela tiden. Jag smällde på pencillin som jag hade hemma :o, med en gång och klarade henne. Men man måste vara snabb med pencillinet, annars funkar det inte!

Jag fattar dock inte hur en höätande tacka kan få Listeria... ??? ??? Kanske något dött har legat i höet eller kraftfodret??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

valle

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-10 kl 08:12 »
Listeria kan de få av en död råtta som kontaminerar höet eller annat foder. Felaktig hantering vid skörd, packetering eller förvaring kan vara en anna orsak. Fåren krafsar runt i jorden ibland för att göra en bekväm liggplats eller bara av leda kanske men där kan de få i sig bakterien. Listeria är en lurig en som är svår att ta död på.
Vi har en tacka som blivit väldigt liten, hon har två lamm som är tre månader och de brukar ta mycket av henne. Nu ser hon trött och medtagen ut. Betade lite slött i söndags men igår var det sämre med matlusten så nu kommer veterinären. Denna dam är helt matgalen och när hon inte äter är det inge bra alls. Har gett mot trumsjuka i fall att så får vi se vad vet säger. Det verkar som om ena ögat är irriterat på nåt vis. Hur var din tacka?

Norna

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 11 maj-10 kl 09:11 »
Ögat!! Listeria sätter sig ju först i ögonen sa veterinären när hon var här. Vår tacka såg väldigt hängig ut i ögonen. Och ja, visst kan det ha varit en död mus. Såg möss i höet i vintras men jag tänkte att katten tar väl den (f-n också, vad dumt!!!!). Ska sätta ut fällor till hösten.  :-[

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #18 skrivet: 11 maj-10 kl 09:20 »
Hmmm.....jag hade fårhälsoveterinären ute för några år sedan då några tackor hade ödem i själva ögonkroppen. Min distriktare sade bara att "de är blinda, inget att göra åt, sådant händer" varpå jag tröttnade och kontaktade fårhälsoveterinären. Hon konstaterade genast listeria som satt sig på ögonen. Tackorna var inte allmänpåverkade, utan bara besvärade av ögonen och starkt ljus. Hon sade att fördelen är när det sätter sig på ögonen att det håller sig där och går inte vidare ut i kroppen eftersom ögat är sas en egen kropp. De fick ögonsalva (med penicillin antar jag, kommer ej ihåg) och alla blev återställda.

Så....att "det sätter sig på ögonen först" vet jag inte riktigt om det stämmer i den bemärkelsen. Men givetvis brukar det vara på ögonen man ser att de inte mår bra, att de ser trötta och plågade ut.

Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Norna

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 11 maj-10 kl 09:24 »
Hmmm.....jag hade fårhälsoveterinären ute för några år sedan då några tackor hade ödem i själva ögonkroppen. Min distriktare sade bara att "de är blinda, inget att göra åt, sådant händer" varpå jag tröttnade och kontaktade fårhälsoveterinären. Hon konstaterade genast listeria som satt sig på ögonen. Tackorna var inte allmänpåverkade, utan bara besvärade av ögonen och starkt ljus. Hon sade att fördelen är när det sätter sig på ögonen att det håller sig där och går inte vidare ut i kroppen eftersom ögat är sas en egen kropp. De fick ögonsalva (med penicillin antar jag, kommer ej ihåg) och alla blev återställda.

Så....att "det sätter sig på ögonen först" vet jag inte riktigt om det stämmer i den bemärkelsen. Men givetvis brukar det vara på ögonen man ser att de inte mår bra, att de ser trötta och plågade ut.

Nej, det låter ju konstigt. Det låter ju BÄTTRE om det sätter sig på ögonen enligt din veterinärs resonemang!! Jag menar om den håller sig kring ögonen  då  ??? Jag känner mig som ett frågetecken kring denna sjukdom... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser