Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Agility-hinder  (läst 5785 gånger)

Radar

• Jämtland
Agility-hinder
« skrivet: 05 maj-10 kl 20:39 »
Tyckte ämnet var lite svårplacerat, eftersom ämnet inte har med arbetshundar att göra, men jag provar här.

Vi behöver tips på olika hinder att göra själva för agility. Det bör väl även vara olika klassindelning, beroende på hundarnas storlek antar jag. I så fall, är det rasen eller mankhöjd eller något annat som bestämmer det?

Några ide'er har vi redan.
En slalombana med pinnar borde gå lätt att tillverka. Men vilket avstånd bör det vara mellan pinnarna? Olika för olika klasser?
Ett hopphinder. Vilka höjder bör man göra?
En balansbräda kanske. Vilka mått?
Tunnlar borde man kunna göra av vägtrummor av plåt. Vilka dimensioner?

Flera förslag på hinder tas gärna emot.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Agility-hinder
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 20:46 »
Gå in på www.skk.se där finns reglerna och de kan man skriva ut. där finns alla mått osv och klassindelningar.

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-10 kl 21:00 »
Gå in på www.skk.se där finns reglerna och de kan man skriva ut. där finns alla mått osv och klassindelningar.

Jag hittar bara beställningsmaterial där. Var finns sidorna att skriva ut?
Sökfunktionen på sidan fungerar inte för tillfället.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 05 maj-10 kl 21:12 »
 Här finns regler och beskrivning av hindren:
http://www.skk.se/pdf/regler/agility07.pdf
                  Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-10 kl 21:41 »
Tackar så mycket. Där verkar allt finnas som vi undrar över.

Snoken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 11:07 »
Ni verkar vara rätt gröna på det här området, har ni gått någon kurs i agility? Det är lätt att skada och/eller skrämma hunden om man inte vet vad man håller på med. Oavsett om man vill träna mer allvarligt eller bara på skoj och som aktivering, är det ju dumt om det händer nåt tråkigt pga okunskap.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-10 kl 15:18 »
Det är sant att vi är helt gröna på det här området.
När vi fått till några hinder tänkte vi försöka intressera fler hundägare bland de närmaste byarna, och sedan kontakta en instruktör.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 22:57 »
hörde att en komplett agilitybana kostar ca 100000kr...sjukt mycket pengar... alla mått på hinder kontaktfält mm finns att få tag på så det går väl bygga en billigare själv? fantiserar :-[
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 04 aug-10 kl 23:12 »
Många agilityklubbar och privatpersoner har hembyggda hinder, enbart eller i kombination med köpta. Det finns böcker med byggbeskrivningar, och det finns säkert beskrivningar på nätet också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 aug-10 kl 23:14 »
Många agilityklubbar och privatpersoner har hembyggda hinder, enbart eller i kombination med köpta. Det finns böcker med byggbeskrivningar, och det finns säkert beskrivningar på nätet också.
ja det var det jag menade...man kanske skulle börja tillverka och sälja :D
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 04 aug-10 kl 23:17 »
Problemet är att de är förbaskat otympliga att frakta...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-10 kl 23:21 »
det kan jag hålla med om.. jag såg en bana i mindre storlek där alla delar gick att stoppa i A-hindret och knäppa ihop som en koffert..gick att ta på takräcke... fast det funkar ju inte med de måtten om man ska träna för att tävla...men kanske för skojs skull... tror det var i görsåhär tidningen jag såg det för många år sedan...
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 aug-10 kl 23:26 »
Härom dan såg jag att Rusta - av alla ställen - har börjat sälja en del billiga agilityhinder. Bl a tunnlar av två olika typer.

När det gäller tunnlar är en fördel med de som är av tyg och hopvecklingsbara att man kan välja för varje gång om den ska riggas upp som rak eller böjd tunnel.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-10 kl 23:29 »
Härom dan såg jag att Rusta - av alla ställen - har börjat sälja en del billiga agilityhinder. Bl a tunnlar av två olika typer.

När det gäller tunnlar är en fördel med de som är av tyg och hopvecklingsbara att man kan välja för varje gång om den ska riggas upp som rak eller böjd tunnel.
oxå sett det... ska bara skaffa en hund först ::) tunnlar kan man tillverka lätt själv tror jag...
Fjäderfän och kaniner

Snoken

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 aug-10 kl 20:04 »
Visst är det slött att "riktiga" hinder är så dyra. Men de tunnlar jag sett till salu som är billigare, ser rätt tunna ut? Iallafall min raket till terrier skulle ju kunna spränga rätt igenom tyget på en sån om den ligger böjd och han missar det  ;D Tävlings-tunnlarna är ju ordentligt tunga och av tjock presenning, så de tål både väder och vind samt att en hund tar dem i full fart, även de större.
Vid blåsigt väder kanske en lättare tunnel börjar flytta på sig också och det kan ju skapa lite rädsla och tveksamhet/vägran för en lite känsligare hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser