Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill visa mångfald hos ägg  (läst 1118 gånger)

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
vill visa mångfald hos ägg
« skrivet: 05 maj-10 kl 15:27 »
Hej

På jobbet tänkte vi att på en öppethus-dag med temat biologisk mångfald visa hur hönsägg kan se olika ut, att de inte bara är vita och bruna. Olika färger och storlekar ska vi ha att visa upp, samt lite info om raserna de kommer från.

Nu efterlyser jag riktigt mörka maran-ägg och gröna araucanägg, samt gärna korsningar som gett intressanta äggfärger, jag har sett några av er prata om kamoflagefärgade och prickiga.

Finna det nån som kan sälja såna här? Inga stora mängder, ett ägg per färgställning vore super!

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

chickadee

• Gäst
SV: vill visa mångfald hos ägg
« Svar #1 skrivet: 05 maj-10 kl 21:02 »
Nu vill jag inte ifrågasätta din idé att göra propaganda för ägg på ditt jobb, men jag kunde ändå inte låta bli att filosofera lite  :-[

I Frankrike lär dom säga att "vi bryr oss inte om vilken färg hönorna har för vi äter inte fjädrar utan kött och ägg"

Och vi äter ju inte äggskalen utan det är innanmätet som är viktigt och visst är det väl också vackert när alla ägg är likadana?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 08:28 »
Nu vill jag inte ifrågasätta din idé att göra propaganda för ägg på ditt jobb, men jag kunde ändå inte låta bli att filosofera lite  :-[

I Frankrike lär dom säga att "vi bryr oss inte om vilken färg hönorna har för vi äter inte fjädrar utan kött och ägg"

Och vi äter ju inte äggskalen utan det är innanmätet som är viktigt och visst är det väl också vackert när alla ägg är likadana?
Och jag måste argumentera emot dig lite :-[

Vacker mat som tilltalar ögat tillför ytterligare en dimension i ens välbefinnande. Att lägga fram frukostägg i en skål i lite olika färger gör att inte bara min mage njuter utan även min själ  ;D

Samma sak gäller när jag ska hämta frukostäggen. Det är roligare att ha hönor i olika färger även om jag inte äter fjäder :P

Att fransmännen säger så om höns är ju egentligen lite förvånande med tanke på det franska kökets förkärlek för mikroskopiska portioner som är fantastiskt vackert upplagda på tallriken ::)  Fast dom äter ju grodlår åxå ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 06 maj-10 kl 08:37 »
Hej

På jobbet tänkte vi att på en öppethus-dag med temat biologisk mångfald visa hur hönsägg kan se olika ut, att de inte bara är vita och bruna. Olika färger och storlekar ska vi ha att visa upp, samt lite info om raserna de kommer från.

Nu efterlyser jag riktigt mörka maran-ägg och gröna araucanägg, samt gärna korsningar som gett intressanta äggfärger, jag har sett några av er prata om kamoflagefärgade och prickiga.

Finna det nån som kan sälja såna här? Inga stora mängder, ett ägg per färgställning vore super!

Mvh
Lenapena

Jag har en Hedemora som ibland lägger beigea ägg med ljust lila prickar på =D sen har jag en annan höna som lägger lite åt rosahållet med bruna prickar på. Jag kan skicka dig ett av varje om du vill? Fast jag vet ju inte säkert vilken höna som lägger dem..
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 maj-10 kl 10:12 »
Hej!

Alla är vi olika och värdesätter olika saker. Jag själv gillar mångfald både för ögat och magen. Och om man inte bryr sig om hur saker ser ut, varför då bry sig färger på nånting?
Jag tror att det bland den största delen av Sveriges befolkning inte finns så stor vetskap om vilken mångfald vi har av våra husdjur och kulturväxter. Ett lamm är vitt och ett äpple är grönt eller rött... Vi skulle gärna vilja visa djur på vår Öppethus-dag, men det kräver en större apparat  så idén med att visa roliga ägg tycker jag själv är jättebra  :-[

Jag sänder meddelande till betsla.

Mvh
Lena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

chickadee

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 10:28 »
Jomen Azoo-Lina, det är ju roligt om du vill argumentera emot. Jag tycker också det är roligt med djur och även ägg av olika färg. Vet inte ifall detta är en tråd för att diskutera avelsmålsättningar, men om jag får rangordna så kommer ändå andra egenskaper såsom sund konstitution med god livskraft, liksom bra psyke inklusive goda föräldraegenskaper och fortplantningsförmåga, före sådana yttre egenskaper som vi människor tycker är kul eller tjusiga.

Och ju fler egenskaper man skall ta hänsyn till i avelsarbetet, desto mindre kan man fokusera på var och en av egenskaperna. Men så länge man inte avlar på egenskaper som gör att djuren lider, så är det ju helt okej. Ägg av olika färg är en sådan egenskap, så i det avseendet har jag inget problem alls med att många vill avla på variation i äggfärg. Kan det göra äggen mer lättsålda är det ju utmärkt.

Ifall det är bra eller ej att stirra sig blind på att alla djur (eller ägg) skall se exakt likandana ut, kan man också diskutera.

Fransmannen som tyckte att fjäderdräktens färg inte var så viktig kanske bara tröstade sig med det ifall han hade misslyckats med att få fram enhetliga, vackra hönor, vad vet jag. Det är visst sådant som kallas att rationalisera, d.v.s. att åstadkomma en bortförklaring som låter förnuftig.

Ja Lenapena, jättebra att du/ni vill sprida information till allmänheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser