Jomen Azoo-Lina, det är ju roligt om du vill argumentera emot. Jag tycker också det är roligt med djur och även ägg av olika färg. Vet inte ifall detta är en tråd för att diskutera avelsmålsättningar, men om jag får rangordna så kommer ändå andra egenskaper såsom sund konstitution med god livskraft, liksom bra psyke inklusive goda föräldraegenskaper och fortplantningsförmåga, före sådana yttre egenskaper som vi människor tycker är kul eller tjusiga.
Och ju fler egenskaper man skall ta hänsyn till i avelsarbetet, desto mindre kan man fokusera på var och en av egenskaperna. Men så länge man inte avlar på egenskaper som gör att djuren lider, så är det ju helt okej. Ägg av olika färg är en sådan egenskap, så i det avseendet har jag inget problem alls med att många vill avla på variation i äggfärg. Kan det göra äggen mer lättsålda är det ju utmärkt.
Ifall det är bra eller ej att stirra sig blind på att alla djur (eller ägg) skall se exakt likandana ut, kan man också diskutera.
Fransmannen som tyckte att fjäderdräktens färg inte var så viktig kanske bara tröstade sig med det ifall han hade misslyckats med att få fram enhetliga, vackra hönor, vad vet jag. Det är visst sådant som kallas att rationalisera, d.v.s. att åstadkomma en bortförklaring som låter förnuftig.
Ja Lenapena, jättebra att du/ni vill sprida information till allmänheten.