Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt eller nytt?  (läst 1610 gånger)

yllevargen

gammalt eller nytt?
« skrivet: 25 apr-06 kl 18:37 »
Hej hej!

Läser första året på arkitektprogrammet på Chalmers och håller just nu på med ett projekt där jag ska rita en liten stugby bestående av 30 kvm stora hus utan el och avlopp.
Vill gärna att detta ska vara byggt med fint hantverk-sånt som får ta tid och som håller liv i gamla traditioner.
Nu sitter jag och funderar på hur man ska göra den bärande stommen på bästa sätt.
Har funderat på hur det skulle bli om man gjorde en typ av regelstomme som stabiliserades med strävor och fästes med trädymlingar i hörnen. Finns det någon poäng med detta jämfört med en "vanlig" regelstomme? O har en sådan några nackdelar?
Tänker på saker som virkesåtgång, hur länge det håller, hur bra det går att reparera och återanvända etc.

Någon som vet mycket om detta? Gärna också filosofiska resonemang om hantverk :)

Maila mig gärna!
Ylva

Attis

• -
Re:gammalt eller nytt?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-06 kl 20:01 »
Om du vill knyta an till byggtraditionerna kanske timmerhus vore något?
Klart att det går åt lite mer virke men å andra sidan är det ju rejäla grejer som står länge.
Dessutom passar det bra med att du inte ska ha el/avlopp inne, det kan ju vara lite bökigare att dra ledningar diskret i timmerhus.
/Attis

Bo

Vad går det ut på?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-06 kl 10:42 »
Är det formulerat att det handlar om maximal trivsel för användarna, billigt och acceptabelt, miljövänligt eller vad?

yllevargen

Re:gammalt eller nytt?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-06 kl 13:45 »
En förutsättning är att byggnaden ska vara helt i trä, vilket gör det svårare med korsvirket.
Roligt att så många haft idéer om en gammal bystruktur, har en klasskompis som jobbat jättemycket med just detta :)
Husen ska ligga på en strandtomt på en ö utanför göteborg (inget strandskydd tillämpas här inte...) så jag har jobbat lite med de gamla skärgårdssamhällenas täta placering nära vatten.

Av främst utseendemässiga skäl har jag tänkt mig stående brädpanel på utsidan. Funderar mest på om det finns nåt spännande sätt att utforma själva stommen på.

Tack för alla svar! :)

Bo

Låter som sjöbodar
« Svar #4 skrivet: 26 apr-06 kl 15:05 »
vid en brygga ligger nära till som förebild. Och med inrett loft. Då kan det likna något som funnits förr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser