20 samhällen styck på ett och samma ställe låter att det är bra drag i omgivningen.
Vet ingen som har det så men det låter bra . Man kanske skulle nöja sig med 6-12 på samma bi gård om omgivningen är lämplig.
Som sagt terräng + naturen spelar roll , det ska finnas så det räcker till alla samhällen
mvh bart 
Just detta med arealer och antal bisamhällen försöker jag bena ut i en annan tråd, då jag inte riktigt har koll skall erkännas, har räknat på dom arealer som finns runt mina nu två planerade gårdar samt tittat på sju till men känner att jag inte kan börja med för många samhällen år ett för att testa alla...
Har läst att ca 1-2 samhällen per hektar bra drag areal skulle vara lagom, och här finns raps, klöver och energiskog runt mina två första bigårdar... Raps på våren, klöver hela sommaren och bladhonung från energiskogen på hösten innan flytt till Ljungdraget, vet inte om det är bra eller dåligt drag men tror att det är bra...
Men du har nog rätt skall ställa upp ca 10 avläggare per bigård i år och följa hur dom utvecklas samt skriva detaljerade växtföljdsdagbok för alla 10 nu tänkta uppstälningsplatserna i fas ett så kanske det klarnar till hösten vad området kan ge inför utplaseringen nästa år...
Föresten, är det någon som har sin bigård i form av en rullande paviljong och i så fall hur funkar det ? för- och Nackdelar med hjul på bigården, förutom att det kostar endel med begagnade vagnar att bygga på...
/ Jonas