Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anvanda sagspan  (läst 5346 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
Anvanda sagspan
« skrivet: 03 maj-10 kl 23:55 »
 Har en MASSA sagspan.
Vad kan jag anvanda det till?
Har ett svagt minne att jag sett det anvandas som isolering.
Vill isolera stugan, bade vindsgolv och krypgrund (det heter val krypgrund?)
Vad annars kan jag anvanda den till?

Ha en givande var.

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Anvanda sagspan
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 00:28 »
Annars kan du ju alltid sälja det... Eller elda upp det!
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Anvanda sagspan
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 20:28 »
Gamla tiders "sågspånsfyllda" väggar var oftast fyllda med kutterspån här i trakten. Kutterspån sjunker mindre än sågspån. Det hände att folk isolerade väggar med sågspån under kriget och några år efteråt då det var brist på byggnadsmaterial men enligt gubbarna fungerade det inte så bra.

Om man skall isolera bjälklag med sågspån måste man torka det ordentligt först. Stockar sågas ju råa. Förr torkade de sågspånet på kärrflak under någon svale. Spånet skulle skyfflas om ofta så det inte möglade.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Anvanda sagspan
« Svar #3 skrivet: 08 maj-10 kl 09:27 »
Kompostera det tillsammans med gräsklipp. Jag har ett litet sågverk och har periodvis rätt gott om sågspån. Ihop med gräsklipp blir det rätt bra mull, men troligen rätt kvävefattigt. Men mycket mask! Bjud hem lite kompisar och ha dem att kissa på det också. (Kan tänkas att du måste bjuda på öl först.)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Anvanda sagspan
« Svar #4 skrivet: 08 maj-10 kl 09:29 »
sälj det som stallströ, är det från lövträd främst al så blir det fint rökspån till fiskröken...
Fjäderfän och kaniner

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Anvanda sagspan
« Svar #5 skrivet: 08 maj-10 kl 11:25 »
kolla med små lokala bilverkstäder, för det suger upp olja väldigt bra
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Yngve-Frej

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
    • Sandbender
SV: Anvanda sagspan
« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 11:47 »
Jag har isolerat med sågspån. Det ska ha Q-värde eller K-värde, eller vad det kan heta nu för tiden som är 15% sämre än mineralull. Spån kan till skillnad från mineral- och glasull släppa ifrån sig fukt också - förutsatt att det inte är en diffusionstät konstruktion.

Som andra har påpekat måste den torkas först. Sågspån sjunker, därför ska den blandas med kutterspån. Jag har använt den både till golv, tak och väggar. Att fylla väggar kan vara lite pilligt, men man måste se till att försöka packa den.

Sågspån kan också användas som jordförbättring, men då bör den komposteras först. Om man inte gör det kommer den först använda näringen i jorden för att brytas ned innan den själv ger näring - har jag hört.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Anvanda sagspan
« Svar #7 skrivet: 26 jun-10 kl 20:42 »
kolla med små lokala bilverkstäder, för det suger upp olja väldigt bra

med egen erfarenhet så stämmer det väldigt bra...
Dessutom så brinner det förbannat bra när det har blivit oljemättat.  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: Anvanda sagspan
« Svar #8 skrivet: 27 jun-10 kl 06:31 »
Jag har isolerat med sågspån. Det ska ha Q-värde eller K-värde, eller vad det kan heta nu för tiden som är 15% sämre än mineralull. Spån kan till skillnad från mineral- och glasull släppa ifrån sig fukt också - förutsatt att det inte är en diffusionstät konstruktion.

Som andra har påpekat måste den torkas först. Sågspån sjunker, därför ska den blandas med kutterspån. Jag har använt den både till golv, tak och väggar. Att fylla väggar kan vara lite pilligt, men man måste se till att försöka packa den.

Sågspån kan också användas som jordförbättring, men då bör den komposteras först. Om man inte gör det kommer den först använda näringen i jorden för att brytas ned innan den själv ger näring - har jag hört.

Helt riktigt att kompostera sågspånet först. Sågsån är groningshämmande så det är inte rekomendabelt att ösa i landet och rabatter direkt. Men man kan ha det som gräskvävare innan man gör nytt lande tex och sedan skotta det på komposten.
Eller varför inte ha det i hönshuset (förutsätter att man har höns då).
kämpar med att bli fri....

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Anvanda sagspan
« Svar #9 skrivet: 28 jun-10 kl 00:05 »
Jag har isolerat med sågspån. Det ska ha Q-värde eller K-värde, eller vad det kan heta nu för tiden som är 15% sämre än mineralull. Spån kan till skillnad från mineral- och glasull släppa ifrån sig fukt också - förutsatt att det inte är en diffusionstät konstruktion.


Jag har sett en siffra på att [godtycklig bokstav]-värdet för sågspån skulle vara 0,36 gånger motsvarande för mineralull. Med andra ord: För att ge samma värmeisolerande förmåga som 10 cm mineralull skulle det krävas 28 cm sågspån.
Och jag tvivlar inte alls på den siffran, med tanke på hur mycket varmare flera trossbottnar jag har arbetat med blev när 10-20 cm sågspån byttes ut mot lika tjock mineralull.

Yngve-Frej

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
    • Sandbender
SV: Anvanda sagspan
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 15:38 »
Jag är inte helt säker på att den siffran stämmer. Min egen erfarenhet är inte den. I vintras var det under -30 när jag var i stugan, och en del som varit kallkontor förut och därför inte har timmerväggar, är isolerat med kutterspån + sågspån både i väggar och golv. Det höll värmen hyfsat bra. Förut förvarade man ju isen i iskällarna till isskåpen i sågspån ända till nästa vinter.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Anvanda sagspan
« Svar #11 skrivet: 21 aug-10 kl 17:17 »
Jo, men då var det inte 10 cm sågspån, utan det var metertjockt med spån och stooora isklumpar som blev allt mindre ju längre fram på året det blev... vilket var skälet till att kyla var en riktig lyxvara förr (utom på vintern då när den fanns i överflöd  ;D)

Har lagt om den spånfyllda trossbottnar och istället lagt i lika mycket modernt isoleringsmaterial - och det har blivit en helt annan "värme" i golven.

Annars finns det websidor där man kan få husets genomsnittliga u-värde framräknat - gå bara in där knappa först in med 10 cm spån i strossbotten och sen knappar du in med något annat isoleringsmaterial så ser du ju klart och tydligt.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Anvanda sagspan
« Svar #12 skrivet: 21 aug-10 kl 17:32 »
Var just in och beräknade på en fiktiv väggkonstruktion, alltså hansän tagen till att reglarna leder värme tec.

10 cm sågspån gav u-värdet 0.73... 10 cm medelbra mineralull (finns ju bättre och sämre) gav 0,37.

Så facit är att det blir dubbelt så mycket värme förluster med samma isolertjocklek med sågspån kontra halvbra mineralull (dvs byggmaxgrejjer och inget special hi-tech).

Yngve-Frej

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
    • Sandbender
SV: Anvanda sagspan
« Svar #13 skrivet: 22 aug-10 kl 18:58 »
Har du någon bra webbadress?
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser