Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder för ruvande höns  (läst 851 gånger)

göstaberling

  • Inlägg: 25
Foder för ruvande höns
« skrivet: 03 maj-10 kl 07:46 »
Hej!
Vad får era höns till mat när de ruvar?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Foder för ruvande höns
« Svar #1 skrivet: 03 maj-10 kl 08:29 »
De går och äter av samma mat som de andra, så ingen specialkost direkt. Bör man ha det tro? Fast det är ju svårt när de är i samma utrymme som de andra.

När jag får flera som ruvar funderar jag på ifall man ska göra en särskild avdelning för dem... har mest bara unghöns än så länge.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Foder för ruvande höns
« Svar #2 skrivet: 03 maj-10 kl 09:59 »
Ruvar de i samma utrymme som de andra hönsen får de samma mat. Har jag dem avskilda brukar jag ofta ge dem kycklingstart framförallt den sista tiden då det är lite kraftigare. Och sedan finns ju rätt mat på plats när kycklingarna vill börja prova att äta. :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser