Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftsolvärmare  (läst 2559 gånger)

Mr Forshaga

• Det går alltid att pruta
    • Värmland
Luftsolvärmare
« skrivet: 02 maj-10 kl 08:57 »
Jag har nu läst igenom alla trådar jag hittat om detta ämne, och även varit inne på ett antal www adresser.
Men jag saknar svar på en del frågor.

Mitt syfte med utrustningen är att få en uttorkande och vädrande funktion.

1. Är det någon ide att sätta upp en luftsolfångare på en vägg i sydvästlig riktning?
(På söderväggen har jag skugga och skogen ägs av annan person)

2. Isolering, jag har läst att man inte skall använda asfaboard, vad finns det för erfarenheter av:
Vanlig stenull, dammar inte det väldigt mycket?
Frigolit/cellplast ?

Vad är bäst?

3. Om jag har en solcells anläggning, rekomenderar ni då att avstå den separata solcellen för att driva fläkten, ta strömen från solcellsanläggningen och istället styra fläkten via termostat ( styrt på temperatur differensen i huset och luftsolvärmaren)?

4. Olika djup på lådan, har diskuterats i andra trådar, men jag hittar inget direkt bra svar på vad som gäller.
Är en tunn låda bättre än en djup, med tanke på den låga mängd luft som datorfläkten klarar att förflytta?
Ni som har hållt på med detta ett tag, är det någon som provat olika djup?

5. Hur räknar ni ut effekten i en Luftsolvärmare?

eka

• Värmland
SV: Luftsolvärmare
« Svar #1 skrivet: 13 maj-10 kl 17:15 »
Hej Mr  8)
Är själv i planer på att sätta upp en liknande på min sommarstuga men den kommer att vara allmänt skuggad av en tallskog. Men lyfter den bara innetemperaturen ett par grader så räcker det för mig.

1. Helt i sin ordning att välja sydväst. jag skulle inte tro du får märkbar skillnad.

En solfångar monterad i 45° lutning och placerad i SV / SO får ca 15% läger verkningsgrad men då sitter den lutande. En väggmonterad (90°)luftsolfångare tror jag skulle få något högre effekt om den vrids och fångar solen i en lägre vinkel.
Ovan är teori, praktiken är den att man får något mer effekt åt SV än SO då morgondimma (som jag misstänker du har) dämpar solen mycket mer än vanliga moln.

2. Behövs isolering ? sitter den inte på en isolerad vägg och om den nu skulle läcka bakåt så går detta in i huset?
Asfaboarden är väll oljeindränkt och kommer att avge lukt. Då blir nog mineralull på sidorna lämpligast. En slät neutral baksida gömd bakom plåten. Så har jag tänkt mig. Möjligtvis att klä den med aluminiumfolie som ger en värmereflex tillbaka till absorbatorn.

3. Själv skulle jag koppla en lite enkel fläkt till en egen solcell. Helt självreglerande. Lyser sol snurrar fläkt.
Ingen mer "elektronik" som kan strula. (Det trodde du inte jag skulle tycka  ;D)

4.
Ingen aning men skulle gissa att en grund låda är bättre.
Målet är att tvinga så mycket luft som möjligt att komma så nära plåten som möjligt.

Stor låda mycket luftfickor som gör att luften går runt utan att komma nära plåten.
Stor låda mycket luft som måste värmas vilket gör att temperaturen inte höjs lika mycket.

5.
Behövs det?
Effekten blir väll instrålad - förlust
förlust = vad som studsar ut ur glaset och läcker åt sidorna vilket är samma som på en vanlig plattsolfångare.
Om du inte använder antireflexbehandlad glas så sjunker den nog med 30%

Men under varmaste sommardagen vill du nog ändå inte ha den på då det är skönt med lite svalare i stugan.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 14 maj-10 kl 20:04 »
Är det inte så att luftsolvärmare fungerar som allra bäst när man behöver värmen som minst? :) Hur kallt kan det vara utomhus innan man "går minus" på den?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 14 maj-10 kl 20:18 »
Om man har en sommarstuga eller annat hus som står tomt över vintern, så ger luftsolfångaren hela tiden lite värme, men framförallt mycket torrare luft. Oslagbart för att hålla torrt och slippa unken instängd lukt.

Har man ett annat uppvärmingssystem, utöver luftsolfångaren, så kan det nog vara smart med en termostatreglering som gör att luftsolfångaren bara ger när in-luften är varmare än inneluften.

_ingemar_

« Svar #4 skrivet: 14 maj-10 kl 23:05 »
jag är sugen på att bygga luftsolfångare till mitt garage som ligger i källaren, på vintern så blir det max 10 °C där
samt på sommarn max 15°C.
jag tänkte mig att ta inne luft å skicka genom luftsolfångaren å in varmare.
det blir bygge när jag har fått tag på gratis/billigt matrial

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #5 skrivet: 17 maj-10 kl 18:01 »
Jag har nu läst igenom alla trådar jag hittat om detta ämne, och även varit inne på ett antal www adresser.
Men jag saknar svar på en del frågor.

http://www.builditsolar.com/index.htm
En sida där du kan hitta mycket inspiration för ditt bygge....
Ang isolering, så välj helst stenull, gullfiber ska enligt vissa kännare kunna avge lite gas. Fråga mig inte vilken...
Ett tips: Samla på dig tomma ölburkar från vänner och bekanta. Borra hål igenom och trä upp på lämligt rör. Lägg in i isolerad låda som ha luftintag nertill och utsläpp upptill. Bygges efter de glasrutor man har till hands.
Drives enklast och billigast med solpanel från: http://www.sagitta.se/. Finns under "fysik / energi.
Samt tag en kylfläkt från en kasserad dator, montera inne i ett 100mm spirorör.
När solen lyser går fläkten automatiskt.
Vill man kan man temperaturbegränsa fläkten med en termostat från en kasserad tvättmaskin eller liknande.
Alla behöver leka "Åsa-Nisse" ibland..
Teacher59
Med sol i sinne, både ute o inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1054 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser