Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumtupp faverolle  (läst 912 gånger)

Lönnhult

• Halland
Dumtupp faverolle
« skrivet: 01 maj-10 kl 22:17 »
Jag har nu fått tag i en fin faverolle höna till min tupp så jag kan få fler rastypiska sådana. Dom fick en egen hönsgård igår.
Tuppen och hönan är snart ett år och tuppen har gått med två andra tuppar i blandrasgruppen och dom har gått ganska hårt åt dom yngre hönorna.

Nu är skrället elak mot hönan, inte bara vid uppvaktning utan han hackar henne annars också och hon är så olycklig och skiträdd.

Vad skall jag göra med honom, släppa in en annan äldre ilsk höna också kanske?

Man vill ju inte avla på otrevliga djur...faverollehönan är ju hur go som helst och lägger bra med ägg.

Har två faverollehönor till men dom är inte avelsmaterial men ack så trevliga.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Jennyt

• Västergötland
SV: Dumtupp faverolle
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 22:36 »
Du kan kanske ändå inte ta avelsägg på ett par tre veckor (beroende på vad hönan har gått med innan hon kom till dig)..... och då kan du ju iallafall stoppa in de andra faverollehönsen så länge..... Grabben verkar ha lite för lite att göra ::)....... eller har du möjlighet att släppa ut dem fritt, så kanske ha kan sysselsätta sig med något annat.....

Det är ju till viss del rätt av honom att visa att han bestämmer..... men han verkar inte riktigt ha fattat att han oxå måste smörja henne oxå ;)....... Han får ju inte hacka henne blodig, men annars får du försöka låta det ha sin gång..... se till att hon får lov att äta och dricka någon gång under dagen..... och om inte gör en liten avskild hörna för henne i buren..... med tex kompostgaller......

Hoppas att tioöringen trillar ner hos grabbhalvan snart
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lönnhult

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 22:45 »
Hönan har inte gått med tupp på ett tag och vad jag förstår så hade hon gått med en chabotupp så blir det blandrasägg lär det ju märkas ;).

Kanske att tuppen fått fnatt för att han får hönan själv utan att gammeltuppen är med och domenderar >:(.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 17:05 »
Precis så tror jag oxå..... han har fått storhetsvansinne ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

enbarsfallet

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 19:19 »
Hej

Du har ingen gammal "surtant" till höna... som du kan sätta in till dom, sådana brukar visa tuppen vart "skåpet" ska stå. Då kanske han lungnar sig lite.
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Lönnhult

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-10 kl 09:25 »
Nu har han sansat sig och dom verkar trivas ihop....när jag är utom synhåll.
Så fort hönerackarn får se mig så flyger hon över nätet... Jag har en sådan faverollehöna till...som flyger upp i knät på mig och krashar mot nätet om hon är instängd :o. Trevligt med mammiga höns men det medför viss skaderisk :-\.

Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser