Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Kommer taket rasa in?  (läst 6017 gånger)

Rutagården1885

• -
Hjälp! Kommer taket rasa in?
« skrivet: 01 maj-10 kl 19:19 »
Vi har börjat fixa till en gammal lada vi har står på gården.. Tanken var att vi skulle byta ut lite panel samt måla den nu i i vår. För att så småningom ha den som ligghall till hästar där.

Men när jag började plocka bort panel såg jag att en takstol (vet inte om den kallas så?) var ganska genomrutten!

Hela (halva) taket vilar ju på stocken så jag antar att den räknas som bärande.. Vilket gör att jag antar att de inte är så lätt att bara plocka bort den och sätta dit en ny. Ja kan även tänka mej att den väger rätt mkt..

Behöver hela stocken bytas ut? Eller går de att bara ta bort de som är ruttet, vilket verkar vara ganska mkt, och ersätta med nytt friskt trä?

Om hela måste bytas hur görs de bäst då?Går de ens att göra? Är det någon som har gjort nått liknande?

Vi försöker bevara så mkt som möjligt här på gården så de känns väldigt tråkigt om man skulle behöva riva ner den och sätta upp en ny.

Väldigt tacksam för svar!
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Tacitus

• Ångermanland
SV: Hjälp! Kommer taket rasa in?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 23:02 »
Jag ser inte bilderna...

Men jag kan tänka mig på hur det låter att det är en sk bärlina som är rutten (vanligtvis en "stock" som går på längden i byggnadens längsled och som takstolar eller liknande "står på").

Är det en sån som ruttan så lyfter man helt enkelt upp alla byggnadsdelar som vilar på denna så att den kan bytas ut.

I våran lagård gjorde jag helt enkelt så att jag la in två limträbalkar parallelt med de gamla bärlinorna, som var så att man kunde pilla fingret tvärs igenom, varefter limträbalken lyftes på plats och bjälkarna kilades under denna så att den nya bärlinan kom att bära medan den gammla avlastades - det räcker ju med 1-2 millimeter "lyft" för att kunna få bort den gammla bärlinan (vilken lämpligen tas bort genom att man sågar upp den i småbitar med motorsåg).

Självklart så ska man undvika att skarva bärlinor, måste dessa av någon anledning skarvas så ska detta göras ovanför en bärande vägg. Så även om bärlinan bara är rutten på mitten så byter man ut hela i ett stycke.

I övriga byggnadsdelar får man skilja på om det är endast tryck som ska tas upp eller om det även är drag och böj påkänningar som ska tas upp - det är egentligen endast för tryck som det är ok att skarva, vid andra påkänningar så kommer skarven att bli en svag punkt och därför ska skarvar undvikas i möjligaste mån vid sådana laster.

Man bör därför undvika att skarva om man inte väldigt väl vet vad man gör, alla bärande delar bör bytas ut i sin helhet för att man ska vara säker på att man uppnår god hållfasthet.

Gå över alla trädelar i byggnaden genom att sticka in en kniv i dessa - är virket friskt så lyckas man bara sticka in kniven några millimeter men om virket är rötskadat så sjunker kniven in flera centimeter... sjunker hela knivbladet rätt in utan något egentligt motstånd så är virket så rötskadat att det måste bytas ut på stört.

På gammla stockar så kan ofta en kärna vara frisk även om en eller flera decimeter av trät utanpå är ruttet eftersom kärnveden år så mycket bättre än vanligt trä... MEN en balk som utsätts för böjande krafter tar upp detta som tryck i över delen och drag i nederdelen - i mitten är summan av dessa spänningar noll, så därför är det utsidan på stocken som är viktig och inte insidan vilket gör att även om kärnveden är frisk så är en rötskadad stock ytterst olämplig att använda som balk.

Om ni väljer att försöka skarva ihop gammalt och nytt på felaktigt sätt så att byggnaden försvagas och rasar så är det tveksamt om ert försäkringsbolag kommer att betala ut någon ersättning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 23:25 »
Jag ser bilderna, och Tacitus har gissat rätt i att det är bärlinan som är dålig. Som sagt, lyft försiktigt och byt till en ny stock. Leta upp en ståtlig fura redan nu och ta ner så hinner den torka till i sommar.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 05:45 »
Tacitus har helt rätt.

Jag vill bara tillägga att det är en fördel med att låta virket torka litet på förhand. Torrt virke är styvare så nedböjningen blir mindre. Ett mycket snyggare resultat med andra ord.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rutagården1885

• -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 13:27 »
Tack för ett väldigt utförligt svar :)

Vi kommer alltså få lov att byta ut stocken, men de hade jag nästan räknat med. Ja får nog även ta och klättra runt lite i ladan och kolla övriga stockar så att dom är i bättre skick.

Men om jag skulle fälla nån stor gammal fura här på gården och låta den torka så blir det väl ganska svårt att lyckas kila ut en likvärdig stock från de? Alltså i dimensioner osv.? Ja har ingen erfarenhet av sånt (fäller bara/sågar bara träd för ved), men är det nått man (jag) skulle kunna göra själv? Är det någon som har nått tips/rekommendation?
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-10 kl 15:15 »
Tack för ett väldigt utförligt svar :)

Vi kommer alltså få lov att byta ut stocken, men de hade jag nästan räknat med. Ja får nog även ta och klättra runt lite i ladan och kolla övriga stockar så att dom är i bättre skick.

Men om jag skulle fälla nån stor gammal fura här på gården och låta den torka så blir det väl ganska svårt att lyckas kila ut en likvärdig stock från de? Alltså i dimensioner osv.? Ja har ingen erfarenhet av sånt (fäller bara/sågar bara träd för ved), men är det nått man (jag) skulle kunna göra själv? Är det någon som har nått tips/rekommendation?
Du kan absolut ta ett träd och yxa till själv. Det behöver inte vara exakt, millimeterpassning var något man började med ganska nyligen

Rutagården1885

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-10 kl 21:59 »
Går de lika bra med en gran som en tall??

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser