Jag har också klurat på hur jag ska göra med sommarhus till gässen, nästa år hade jag tänkt ha många gäss, om allt går enligt planerna.
Mina nuvarande gäss går i ett enkelt hus av reglar, med formplyfa i botten och byggplywood i väggar och tak. På taket har jag takpapp (åtminstone i tanken, den har inte kommit på ännu. Vågar inte spika medan gåsen ruvar.) Ena kortsidan sitter på gånggärn, så där kan jag öppna för att mocka ut. Huset är 1,20*2,40, vilket är standardmått för skivorna. Där får jag ha 2,5 avelsdjur per kvadratmeter, ytan är 2,88, så jag får ha 7,2 djur där... (måtten anges för kalkon, men står under rubriken "Mått för stall och byggnader för kalkoner, ankor och gäss", det finns en särskild rubrik för reden längre ner.) Jag tänker mig 4-5 avelsdjur i dessa, de bara sover där. Jag har mockat ut 1 gång sedan jag fick dem i december tror jag. Lagt in extra halm vid behov, men de skitar inte ner så mycket, absolut mycket mindre än ankor. De verkar hålla sig tills de kommer ut, de skiter alltid direkt när de kommer genom luckan. I ett lika dant hus får jag ha 30 kg djur som föds upp till slakt per kvadratmeter. Skånegås snittar på 10 kg, så av dem får man då ha 3*2,88=8,64 djur. Är det en mindre ras eller yngre djur så får man ha fler.
Jag tänker att det bästa för mig är att ha sådana hus, göra en lösning med hjul i ena kortändan och handtag i andra, så att det blir som en jättelik skottkärra. Dessa kan lätt flyttas ett par hundra meter av en person, om där inte är djur i såklart. Det kräver då bara drygt 120 cm bred framkomlighet.
Har man många mindre beten, eller magra beten där man måste flytta djuren ofta, då tror jag på att ha mindre grupper av djur, och mindre hus, som är lätta att flytta. Då kan man också använda färre hus när djuren är små, och sedan sälja några till andra uppfödare, eller dela gruppen i två när de behöver mer plats. Inget hindrar att man har flera hus på samma yta, djuren lär sig vilket som är deras hus efter ett par dagar. Husen är helt rovdjurssäkra när luckan är stängd och haspad. Vill man förhindra tvåbenta rovdjur kan man använda hänglås...
Om man måste mocka ut 4 gånger per säsong, eller mellan att man byter grupper i husen räcker det med en rejäl skottkärra, allt skit från ett hus ryms i den. Vill man inte använda gödseln i sina odlingar kan man ju bara dumpa den i skogen i närheten, men det är ju utmärkt gödsel, så om det inte är många km så rullar man ju lätt hem skottkärran...
Så tänker jag göra, ev med lite finjusteringar efterhand. Jag har tex klurat på att göra husen i två våningar, åtminstone de jag har till avelsgrupperna, så att jag kan ha ankorna i en lägre våning högst upp. Då jag vill ha flera raser av både gäss och ankor är det ett sätt att inte låta husen ta upp för mycket plats. Jag får då göra en ramp, troligen överbyggd så att de inte hoppar ner på sidan, till ankorna. Utgödslingen får flyttas till ena långsidan. På de hus som ska vara stationära, nära mitt boningshus, och där djuren ska vara på vintern, kan jag då ställa husen så att de utgör en del av staketet ut mot den traktorväg som går längs med haggränsen. Då kan jag ställa skottkärran där och mocka ut utan att behöva gå in i hagen.
Hoppas att det finns några idéer här som någon annan kan ha nytta av. Kom gärna med tips på förbättringar.