Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus på bete  (läst 4874 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hus på bete
« Svar #20 skrivet: 01 maj-10 kl 12:51 »
hela bygget kan göras av hundgårdsgaller och kläs med pressening.... enklare...
Fjäderfän och kaniner

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 01 maj-10 kl 12:54 »
Du är gåsexperten:-) Jag kan bara får, och vindskydd för får blir inte fulla.
Hur menar du nu ??? En gång om året måste man ju gödsla ut i alla fall...
Och hur högt man än har i tak så måste det väl någon gång bli fullt?
 Jag skulle ha elnätsinhägnad och någon form av flyttbart hus i alla fall, det borde bli smetigt inne i huset efter ett tag...
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 01 maj-10 kl 12:56 »
använder du spån som ströbädd så blir det mer lättstädat... det ramlar genom nätet...skit i höet...
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 maj-10 kl 13:12 »
Charlotte vi pratar om vindskydd ute, inte lagård inne.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 01 maj-10 kl 14:08 »
Charlotte vi pratar om vindskydd ute, inte lagård inne.
Ja, det fattar tom jag ;)
Men hur som helst blir det skit i ett vindskydd också...
Och kletigt måste det väl bli med gäss om du inte tänkt ströa? Och ströar du så växer ju bädden snabbt.
                                 Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 maj-10 kl 14:12 »
Menar du att du mockar i dina fårvindskydd?

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 01 maj-10 kl 14:20 »
Menar du att du mockar i dina fårvindskydd?
Eftersom jag inte har några fårvindskydd, dom har skog som vindskydd på betet så mockar jag inte...
 Den skit som kommer löses upp så småningom av väder och vind antar jag. I den enda hage som jag har en lada i som fåren har tillgång till och gärna sover i så ströar jag och mockar. Andra fårägare jag känner som har åretrunthagar ströar i sina vindskydd och måste så klart mocka. Om man har någon form av byggnader där djuren vistas mycket så samlas det ju skit och marken slits så strö blir ju nödvändigt.
                                                  Mvh
                                            charlotte

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 maj-10 kl 14:21 »
Ja.. det här tål å tänkas på... en riktigt smart lösning måste uppfinnas.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #28 skrivet: 01 maj-10 kl 23:16 »
Om man studerar skillnaden mellan en fårskit och en gåsskit och sedan skillnaden mellan en fårfot och en gåsfot är det rätt uppenbart att där gässen vistas mycket blir det oerhört mycket geggigare än hos får. Det är visserligen ca. 35 år sedan jag hade gäss, men jag skulle vilja säja att det är otänkbart att ha gäss i ett hus som inte flyttas eller rensas. Dessutom är gässen betydligt mer utsatta av rovdjur, de måste låsas in ordentligt på natten och helst finnas nära husen med lite uppsikt även dagtid, annars blir det troligtvis en mager mårtensafton hos stabon.
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 maj-10 kl 23:21 »
Fint, tack! Ska klura på en lösning. En tredje idé är att helt enkelt valla hem dem till vinterhuset varje kväll. Fast.. dagtid måste de ju ha nåt... å så var jag där igen ja..
« Senast ändrad: 01 maj-10 kl 23:23 av Stabon »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #30 skrivet: 02 maj-10 kl 00:07 »
Ja det är nog värt att försöka, gässen är lättvallade och läraktiga, har man vallat in dem några kvällar på rad börjar dom snart knalla hem och gå in självmant.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 maj-10 kl 00:09 »
Jomen.. vad ska de ha för dagskydd då liksom?

Grejen är att flera hagar ligger så satans dumt till. Det är andra hagar/åkrar framför som man måste ta sig igenom. Jag gör allt för att inte slösa mark på några jävla vägar, men det vete fan om jag kommer undan..

Moëll i Trädet

• -
« Svar #32 skrivet: 02 maj-10 kl 00:17 »
Ja en infrastruktursatsning kanske är nödvändg för att göra livet lättare... gässen betar väl även vägen de vandrar?

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 maj-10 kl 00:27 »
ja... visst gör de... Men det tar ju på min åker mark..  Men jag ska smälta tanken.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 02 maj-10 kl 11:34 »
Det är väl bara att sätt aupp en smalare gång med fårstängsel som gässen kan gå i ut till betet. De kommer garanterat att komma hem på kvällen om de får sitt foder inne i sitt nattkvarter. Annars är de lätta att fösa hem. Har man en vallhund går det också bra att valla hem dem med den.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 maj-10 kl 14:08 »
Det är det ju värt på alla sätt, jämfört med att ha ett hus som kräver en hel traktorväg ner till hagen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #36 skrivet: 02 maj-10 kl 14:19 »
Intressant tråd.  Själv funderar jag mest på motsvarande till grisar just nu, men principen är ju liknande.  På något sätt måste hygienfrågan lösas, utan att orsaka stora insatser av arbete eller mark.

Jag spånar för närvarande i banor av att lyfta vindskyddet rakt upp någon gång per år, kanske med domkrafter.  Och så spån eller nåt in under, och släppa ner det igen.  Tror Ni det skulle funka?  Eller något isärtagbart, som kan bäras hem, eller köras med traktor och kärra på frusen mark.

I kombination med att ta hem gässen om kvällarna, alltså.  Hur är det, samarbetar inte gäss ganska väl emot rovdjur och andra inkräktare, så att flockens storlek, antalet vuxna djur, har betydelse?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 maj-10 kl 14:28 »
Det behöver du inte ödsla energi på. Grisar bajsar aldrig i ett vindskydd.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #38 skrivet: 02 maj-10 kl 20:48 »
Aha, det har Du förstås rätt i.  Men det gör gäss?  Vilka kladdmånsar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 10 maj-10 kl 09:01 »
Jomen.. vad ska de ha för dagskydd då liksom?

Grejen är att flera hagar ligger så satans dumt till. Det är andra hagar/åkrar framför som man måste ta sig igenom. Jag gör allt för att inte slösa mark på några jävla vägar, men det vete fan om jag kommer undan..

Om du har beten for dom dar dom kan ga och ata fritt sa har du antagligen rymninssakrat/rovdjurssakrat dom ocksa. Isafall blir det till att bygga en s.k. "fägång" som man ibland kan se pa riktigt gamla gardar (jag sag en i fin en i Uppland for nagra ar sedan pa en 1700-tals gard). Men dom betar ju i den ocksa. Tyvarr gar det nog at akermark.

Jag har sett amerikaner som anvander "mobila honsgardar" dvs ett litet hus som dom kan bo som kan flyttas for hand samt en "innatad" gard som du drar ut och trycker fast i marken med pinnar. Sa ofta det behovs flyttar man helt enkelt honsgarden till en ny platt med farskt bete och rent under huset. Det gar sakert att bygga nagot liknande fast pa hjul!

Google runt lite sa hittar du nog massor av bilder. Nagot av det gar sakert att skala upp till gasstorlek utan for mycket problem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser