Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfråga, koppla jordfelsbrytare  (läst 14428 gånger)

Huggorm

• Gäst
Elfråga, koppla jordfelsbrytare
« skrivet: 30 apr-10 kl 17:58 »
Är jordefelsbrytare ett krav nu för tiden?

Jag har köpt ett mätarskåp och hängt upp på sista stolpen, kopplat in strömmen och hängt ut en trefaskabel som jag skall ha som byggström. Strömmen är avslagen sedan en del år tillbaka, och för att få slå på den igen måste en behörig elektriker besikta anläggningen. Jag är elektriker själv, men inte behörig, så jag skall få en kamrat till att fixa underskriften. Frågan är bara om jag måste ha jordfelsbrytare för att det skall bli godkänt? Hur kopplar jag det i såna fall, jord och noll är ju samma här? Jag borde egentligen veta, men elskåpen kommer ju färdiga på jobbet  ;D

Tacitus

• Ångermanland
SV: Elfråga, koppla jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 30 apr-10 kl 18:20 »
När det bostäder tror jag att det är reglerat i starkströmsföreskrifterna att man måste ha jordfelsbrytare nu för tiden (kan dock ha fel där...) och på lantbruksbyggnader är det dels krav från försäkringsbolagen och dels vid djurhållning så ska man följa LBK vilket gör att det blir "lag" på jordfelsbrytare även där.

Du kanske skulle ha dragit med 4 ledad kabel när man har facit i efterhand... jag är lite osäker på om man fortfarande använder 3 ledat hos vanligt folk nu för tiden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 18:54 »
När det bostäder tror jag att det är reglerat i starkströmsföreskrifterna att man måste ha jordfelsbrytare nu för tiden (kan dock ha fel där...) och på lantbruksbyggnader är det dels krav från försäkringsbolagen och dels vid djurhållning så ska man följa LBK vilket gör att det blir "lag" på jordfelsbrytare även där.

Du kanske skulle ha dragit med 4 ledad kabel när man har facit i efterhand... jag är lite osäker på om man fortfarande använder 3 ledat hos vanligt folk nu för tiden.
Nja, jag har ju hängt skåpet direkt på sista elstolpen och dragit Fortums egna gamla kabel direkt in i skåpet, den gick tidigare till det gamla torpet som nu är rivet. Kabeln är fyrledad, det är tre faser samt en gemensam nolla/jord. Ut från skåpet skall jag under byggtiden hänga en femledad trefaskabel med vanlig 16A handske. Nollan och jorden separeras ju inne i skåpet, men har samma potential eftersom dom är ihopkopplade. Det har inte tidigare varit någon jordfelsbrytare, faktum är att det enbart varit en fas, de andra faserna är frånkopplade uppe i sista stolpen men skall kopplas in nu.

bea

« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 18:57 »
All byggström måste föregås med jordfelsbrytare. Detta är tydligt reglerat i gällande föreskrifter och elinstallationsreglerna. Detta är något som alla elektriker med någon halvtaskig utbildning känner till. Att du dessutom inte vet hur man kopplar in en jordfelsbrytare e ju skandalöst! Jag hoppas verkligen inte du utger dig för att vara elektriker efter detta. Och vilken galning skriver på arbeten som du gör? Vill bra gärna veta det  för den mannen bör bli av med sin behörighet. Min fru, Bea, tänkte jag kunde ge ett bra svar här bara och trode nog inte jag skulle lacka ur så här så jag får be om ursäkt för detta. Men det är fan ett hån mot välutbildade och hårt arbetande elektriker som mig själv att höra att det finns sånna här "händiga" som bör hålla sig långt borta från såpass farliga saker som el. Min fru säger nu att jag ska skaffa eget login... Tack för ordet!
/Christian

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 19:08 »
All byggström måste föregås med jordfelsbrytare. Detta är tydligt reglerat i gällande föreskrifter och elinstallationsreglerna. Detta är något som alla elektriker med någon halvtaskig utbildning känner till. Att du dessutom inte vet hur man kopplar in en jordfelsbrytare e ju skandalöst! Jag hoppas verkligen inte du utger dig för att vara elektriker efter detta. Och vilken galning skriver på arbeten som du gör? Vill bra gärna veta det  för den mannen bör bli av med sin behörighet. Min fru, Bea, tänkte jag kunde ge ett bra svar här bara och trode nog inte jag skulle lacka ur så här så jag får be om ursäkt för detta. Men det är fan ett hån mot välutbildade och hårt arbetande elektriker som mig själv att höra att det finns sånna här "händiga" som bör hålla sig långt borta från såpass farliga saker som el. Min fru säger nu att jag ska skaffa eget login... Tack för ordet!
/Christian
För det första har jag ingen koll på reglerna i Sverige eftersom jag inte jobbar här, och för det andra har jag dålig koll på jordfelsbrytare eftersom jag aldrig kopplar in några. Elskåpen kommer kopplade och klara, bara att lägga in inkommande kablar och utgående. Hade jag arbetat med service hade jag nog kollat upp saken bättre, men nu behöver jag inte det.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 20:44 »
Klart att man ska ha jordfelsbrytare och det är ju även ett krav.
Du lägger in Pen på jordskenan och sen till JFB sen ut till Nollskenan.
Sen får du ej gå tillbaka till 4-ledarsystem när du väl gått över till 5ledar system

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 apr-10 kl 20:55 »
Klart att man ska ha jordfelsbrytare och det är ju även ett krav.
Du lägger in Pen på jordskenan och sen till JFB sen ut till Nollskenan.
Sen får du ej gå tillbaka till 4-ledarsystem när du väl gått över till 5ledar system
Tack!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 30 apr-10 kl 23:45 »
Det norska 3 x 230 V-systemet utan nolla (IT-system) gör onekligen vissa saker enklare. I vanliga fall brukar man bara racka ner på det systemets nackdelar (grövre kabelareor för trefaslaster, det behövs dubbla säkringar för varje grupp, det går inte att t ex koppla en lamphållare så att gängan blir spänningslös osv osv).

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 apr-10 kl 23:51 »
Det norska 3 x 230 V-systemet utan nolla (IT-system) gör onekligen vissa saker enklare. I vanliga fall brukar man bara racka ner på det systemets nackdelar (grövre kabelareor för trefaslaster, det behövs dubbla säkringar för varje grupp, det går inte att t ex koppla en lamphållare så att gängan blir spänningslös osv osv).
Inte nog med att dom har dubbelsäkringar, nu för tiden brukar det nästan alltid vara en dubbelsäkring med inbyggd jordfelsbrytare. Men det största problemet är ju att dom inte kan köpa vanlig 3-fasutrustning. I stället måste dom ha en stor trafo stående i källaren som höjer spänningen till 400 volt. Men allt oftare har dom det vanliga systemet nu

trädman

« Svar #9 skrivet: 30 apr-10 kl 23:54 »
Kör inte Banverket och, i alla fall tidigare, militären med IT-system även här hemma?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 01 maj-10 kl 00:10 »
Det sägs att Banverket har gjort det, men att deras installationer byggdes om till normalt femledarsystem i och med att elmarknaden omreglerades på 90-talet och Banverket inte längre fick fungera som eldistributör.

Militära fältelverk har haft IT-system i många år, men de skiljer sig från t ex de norska näten genom att generatorns nollpunkt inte är direkt jordad och elverkens jordfelsskydd bygger på att de känner av nollpunktspänningen.

Samma princip har också använts på trefasnät för motordrift på industrier i Sverige men då oftast för högre spänningar, t ex 3 x 500 V eller 3 x 660 V. Där hade man ofta inget skydd som löste ut vid jordfel utan bara signal för nollpunktsspänning (det var tillåtet fram till mitten av 80-talet). Fördelen med detta var att man kunde köra vidare utan driftstörning även om en fas hade jordslutning, men ur personsäkerhetssynpunkt var det förstås inte så bra. Erfarenheten visade också att om ett sådant nät får jordfel på en fas, varvid spänningen mellan jord och de andra faserna stiger, så dröjer det ofta inte länge förrän man har ett dubbelt jordfel vilket är en mycket otrevlig situation.

Exakt samma slags IT-system som i Norge finns också, eller har åtminstone funnits, i Spanien.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 maj-10 kl 00:13 »
Exakt samma slags IT-system som i Norge finns också, eller har åtminstone funnits, i Spanien.
Är du säker på att det är Spanien? Vi brukar retas med norskarna eftersom IT-systemet bara används av dom och Albanien

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
ärt, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser