Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir tokig på deras stångande!  (läst 2661 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Blir tokig på deras stångande!
« skrivet: 29 apr-10 kl 21:02 »
Mina getter stångar varann hela, hela tiden. Värst vid maten, givetvis. De kör kornen i juvret eller i magen på varann, blir fullständigt tokig på deras beteende. Har tejpat hornen men varför måste de hålla på dag efter dag och bara stånga sönder varann??! Tar man bort den som stångar värst då börjar nästa i rang att stånga osv.

Vad kan man göra eller ska man inte bry sig? Ska de hålla på så??
Nu har jag fått hem 17 nya smågetter och dom är ju illa ute hela tiden,
det är klart att de ska lära sig sin plats men nån måtta måste det väl ändå vara?

Blir så frustrerad!!  :'(
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

• Gäst
SV: Blir tokig på deras stångande!
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 21:08 »
Ha flera utfodringsplatser med plats för fler antal getter än vad som finns i flocken. Det är inte alls kul med det där stångandet av behornade getter!
« Senast ändrad: 30 apr-10 kl 06:26 av Sussilo »

tigersprång

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 19:47 »
hejsan.
jo så gör våra getter med. men oftast e det för att dom leker.
och annars brukar det vara att de ska visa vem som bestämmer o så blir det så. men man ska låta dom vara frö det är naturligt :)
jag tycker att det känns lite taskigt men det e så dom lever :-\

det man ska göra e att låta dom vara men om det blir för mycket så att dom skadas ordentligt så antingen så får man ta bort hornen elr sätt nåt på dom så dom blir mjuka, elr att sära på dom. :-\

MVH Tigersprång   

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 maj-10 kl 01:22 »
För många getter på för liten yta.... tror jag.

Kan du, förutom Sussilos tips om fler utfodringsplatser, möjligen dela av deras utrymme på nåt sätt, med typ "siktbarriärer" så de inte ser varandra hela tiden. Det kan bli lugnare då.

Tesse

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 08:32 »
Tack för svar alla.
Men hur mkt yta behövs det egentligen, de har hela ladugården, maten sprids på hur många ställen som helst men det ska ju hetsas så in i...! och springa till alla matställen vilket resulterar i att höet bara blir utspritt och ingen vill ha det. De har en jättestor hage och det är samma sak där hets, hets, hets! Den andres mat kanske är bättre, den andres slypinne kanske är godare!  :o

Om bara det där gräset kunde växa upp nån gång så man slipper hålla på och höa dom hela tiden! Då kanske det blir lugnt.

steken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-10 kl 21:36 »
VEt precis hur du känner dig var det samma med våra getter...
det riktigt smäller i väggarna. Det bästa vi någonsin gjort är att spänna fast dem vid matdags(en 30cm plastkedja som hakar i halsbandet). Kan låta onaturligt och det brottades en del vecka 1 men sen vecka 2 direkt jag kom in i stallet och började mecka med foder hinken så sprang alla fram till sin utfodringsplats och inte ett enda stångandes under den halvtimmen det tog att ge utfodra. Nu behöver jag bara koppla den ranghögsta utifall hon blir klar först. alla andra står vid sin plats och väntar. efter som ätit upp väntar dom snällt bara vid enstaka ggr som dom börjar föra liv när deras är slut

lugnet var nästan öronbedövande :)

med stora reservationer för stavfel mitt keyboard har fått fnatt

Tesse

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-10 kl 21:50 »
Men det är ju fantastiskt..det är ju bara att binda fast dom tills dom ätit klart..Helt fastlåst i tanken att dom måste vara lösa..  ::)
Imorgon kommer det råda lugn och ro, det är ju helt underbart! Där kan de stå och tjonga i sina små grimskaft mohahaha  ;D

Tusen tack!!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 maj-10 kl 08:16 »
Ja, betet är ju bäst.  Det ger fri tillgång åt alla, hela tiden.  Kan Du efterlikna det med hö, så kan det vara en idé, men då kommer de att kassera en hel del.  Getter är ju inte gräsätare egentligen.  Kraftfodret kommer de nog att fortsätta kiva om, jag har bara hört om en getbonde i Frankrike som gav fri tillgång på det.  Jag försökte en gång, men havren knuffades bara ut i ströbädden, det gick åt massor ...   >:(  Så jag övergick till att ge havren vid mjölkplatsen, som lockfoder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser