Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 43765 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Re:Leva snålt
« Svar #60 skrivet: 30 dec-06 kl 08:02 »
och en sak till. dem sparknep som inte jag kan är inte värt att veta när det gäller i matväg!!
 ;D
Dela gärna med dig om du inte redan har gjort det!
I så fall kundem an kanske få tips på var.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #61 skrivet: 30 dec-06 kl 09:53 »
jag skulle gärna vilja se: :o

"den alternativa kokboken" med billiga, nyttiga, och hem/lokal-producerade ingredienser.......

har själv några bra recept/spartips på lager...........kanske vore det inte en så dum idé................ ;)
Live simply......so that others may simply live.

Alva

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 30 dec-06 kl 10:36 »
Till lite_av_varje. Varför fick du inte det då ?
Och för att förtydliga lite för dig så  är det du beskriver inte främmande för mig alls. Jag har levt så i många år.
Senaste omgången när min siste hund blev sjuk, varje månad var ett pussel för att få det att gå ihop. Ca . 1000 kr kvar till allt annat, mat , cigg , resor , osv.
I två år var han sjuk, borelia bla. Men, varje månad var jag också väldigt glad över att jag fick ihop det utan att låna.
Det är tungt att leva så snålt och det fungerar bara periodvis.
Tills tänderna rasar o man behöver till tandläkaren tex.
Så visst förstår jag ditt behov av att ha en buffert, det är nästan ett måste för att man mentalt skall orka leva snålt.
För den oro som det skapar att faktiskt inte kunna lösa eventuella problem som dyker upp är det som tär .
Inte att leva sparsamt i sig. Så upplever i alla fall jag det.
Och just det är den tyngst vägande anledningen till att jag inte har några egna djur just nu.
Först en buffert för eventuella kriser.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #63 skrivet: 30 dec-06 kl 11:23 »
Är detta en tävling om vem som haft det sämst, eller en tråd om hur man faktiskt kan få det att gå ihop med mkt. små medel?

Mina bästa tips är att se till att man alltid har potatis, lök och ris hemma. Lätt att komplettera med det lilla man kan få tag i senare. Även om man bara hittar lite kirskål, så blir man i.a.f. mätt.

Alva

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 30 dec-06 kl 12:26 »
Nej Gruff, så var det inte tänkt att det skulle låta. Jag ville helt enkelt visa på att jag vet vad det innebär att leva på väldigt lite.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 30 dec-06 kl 17:17 »
Dela gärna med dig om du inte redan har gjort det!
I så fall kundem an kanske få tips på var.

ett tips är att använda överbliven gröt i bröd
ett annat är att köpa storpack billigt
ett tredje är baka brödet själv
ett fjärde är att använda naturens rikedomar,av bär, frukt,blad och blommor,rötter mm

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #66 skrivet: 03 jan-07 kl 12:21 »
Ett tråkigt tips är väl att lägga lite tid på att se över el/tele abonnemang och jämföra försäkringar. Det kan löna sig mer än man tror...
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 12:21 av Jullan »

red

• Bohuslän
« Svar #67 skrivet: 04 jan-07 kl 14:04 »
Bor man i lägenhet som jag så finns det ju småsaker man kan göra.. många av dem har redan nämnts. Baka eget bröd, plocka bär, odla köksväxter (kryddor som persilja osv), sluta röka, göra storkok. Sedan är jag en stor förespråkare för att plocka svamp. Ju mer desto bättre! Trattkantareller kan man till nästan allting, svampstuvning/sås gör livet roligare och man kan även ha dem i soppor. Svampsoppa på olika sorters svamp.. man kan också ha dem för att fylla ut diverse grytor. Själv torkar jag kantarellerna och stoppar på burk, tar väldigt liten plats och är lätta att bara lägga i ett glas vatten innan man ska ha i dem, eller stoppa dem i direkt i grytan om den ska koka ett tag. Supergott.

Den största ekonomiboven för mig är när man går och handlar utan att ha planerat vad man ska köpa. Det blir godis och dyra middagar, huh. Gå aldrig till affären utan inköpslista! :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Jesca

« Svar #68 skrivet: 25 jun-07 kl 06:56 »
Prata med grannar! Himlarns, vad folk vill bli av med! Barnvagn, tygblöjor, lakan/påslakan, dukar, porslin, barnkläder... you name it! Sen kan jag ge vidare till de som behöver alt sälja. Mina grannar (som vet om att jag säljer) får såklart del av vinsten, slipper frakta bort "skräpet" o blir glada att deras gamla saker kommer till användning. Containerfynd kan man oxå tjäna en slant på. Vidare slår jag ett slag för mer vatten som bordsdryck istället för mjölk (tar dessutom upp bättre näring ur maten om du inte dricker så mkt kalcium då) o grytor till middag, där kan man få ihop det mesta av det minsta!

mejram

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 08 sep-07 kl 22:47 »
Pratas mycket om mat här....

Bästa snåltipset är väl att sälja bilen, många sköna tusenlappar i månaden där.

Likaså se över sitt boende - den överlägset största utgiften.

Men visst kan man spara på småsaker också, har precis slutat använda schampo, sparar väl några hundra om året på det. Använder sedan ett par år menskopp i stället för bindor och tamponger, sparar några kronor och en massa miljö.

Och sluta köp så mycket. Tänk tre gånger innan du köper något. Det slutar oftast med att man inser att man faktiskt klarar sig lika bra utan.

Biblioteket är ju ett annat fantastiskt spartips. Varför köpa böcker? De tar bara plats och så måste man köpa dyra bokhyllor till dem. (Fast jag måste erkänna att jag älskar böcker och har stora förvaringsbekymmer...)

Som Jesca skrev - sälj prylar. Och kolla runt innan du köper något, som sagt, folk har i allmänhet för mycket grejer och är bara glada att bli av med det. Leta gratiserbjudanden på internet.

Som nybliven pensionär kanske man kan tänka sig en liten inkomstbringande hobby för att dryga ut kassan. :)

tänk_positivt

• Gäst

Clementine

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 21 okt-07 kl 13:48 »
jag skrev ett inlägg som handlade om att leva snålt på lite fel ställe.
där står om hur jag letar i kontainrar, kokar böner, bakar bröd, plockar växter i stan osv. o lite moral tjafs.... länkar till den eftersom den delvis borde stå här istället.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=29;action=display;threadid=25307;start=15
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 13:50 av BlackAlex »
Jag har babylonsjukan!

Turid

« Svar #72 skrivet: 24 okt-07 kl 19:53 »
Måste bara fråga: Vad är en menskopp?  :-[

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #73 skrivet: 24 okt-07 kl 21:19 »
Live simply......so that others may simply live.

Elektra

« Svar #74 skrivet: 05 nov-07 kl 23:38 »
Kolla den här länken, om du orkar läsa! ;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=807557
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Mrs EliOtt

• Endast döda fiskar flyter med strömmen.
« Svar #75 skrivet: 26 nov-07 kl 14:49 »
Ja, visst låter det trist att leva snålt?  :-\ ...men det är väl inte det vi eftersträvar? Själv är jag övertygad om att det lönar sig att vara generös. Jag vet också att man lätt drabbas av girighet och just snålhet, men försök då att tänka och testa nya grepp. I stället för att lägga en massa energi på att försöka sälja begagnade saker som man själv inte behöver - ge bort dem till någon som vill ha det utan att kräva något i gengäld. Ta alla tillfällen som dyker upp att ge bort något, eller bjud på mat eller liknande, oavsett om det är bekanta till människor eller främlingar.

Du kommer snart att upptäcka att det lönar sig!  ;)

Turid

« Svar #76 skrivet: 29 nov-07 kl 11:26 »
Tack elektra och kattenihatten för att ni upplyste en enfaldig kvinna! ;)

ekonomisanering

« Svar #77 skrivet: 03 dec-07 kl 14:03 »
ja klart det lönar sig att baka, och blir godare. Fler tips finns på
http://ekonomisanering.blogspot.com

Chester

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 12 dec-07 kl 13:02 »
Jag har inte läst alla inläggen i tråden så jag kanske svara "dubbelt" med någon annan  ;)

trasiga t-shirts, lakan mm, river vi sönder till trasor här hemma. Vi har dom som disktrasor, byter varje dag, tvättar de använda i maskin. Alltid en fräsch trasa, ingen miljöbelastning genom att köpa trasor av nåt plast/gummi material, och så sparar man någon krona om året!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #79 skrivet: 27 dec-07 kl 17:25 »
Det är inte tråkigt att leva snålt....   ;D

Man får många problem att lösa och det är inte tråkigt i min värld...  
När man får använda hjärnan så kommer dom intressantaste och finurligaste lösningarna...

När man sänkt sina kostnader så finns det marginal kvar till lite lyx...      ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare
Ollefund, ärt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser