Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 43760 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Leva snålt
« Svar #120 skrivet: 12 dec-08 kl 13:11 »
Jag håller med farsan gällande lättmargarin: 'Hade jag velat ha vaselin på mackan så hade jag kunnat gå in och hämta det på toan' Äter hellre en bit bröd som det är än med lättmargarin... Bläääk
elliha.blogspot.com

LillaMor

« Svar #121 skrivet: 12 dec-08 kl 17:16 »
Nej, vet inte vad som är tillsatt, men onyttigt så det skriker om det. Min gubbe hade högt kolesterol. Vi har bara ätit riktig mat i många år, inkl smör. Men han ratade varenda grönsak som serverades i alla år. Inga grönsaker på 25 år!!!
Dom rekommenderade honom motion som vanligt, och GRÖNSAKER!!! Ja, ni vet väl hur det brukar gå med motion. Det sket sig kan man säga, men Han äter numera en rejäl portion grönsaker varje dag. "Allt utom sallad, gurka, och tomat sänker kolesterolet, " sa vården,"men räkna med minst 6 månader innan resultat ses"...
Efter 2 månader var det nere på normala nivåer enl samma människor. Dom höll på att baxna! Trodda knappt sina egna provtagningsapparater! Och maken fick bekräftelse på att det funkade  :D 

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #122 skrivet: 12 dec-08 kl 17:37 »
Nej, vet inte vad som är tillsatt, men onyttigt så det skriker om det. Min gubbe hade högt kolesterol. Vi har bara ätit riktig mat i många år, inkl smör. Men han ratade varenda grönsak som serverades i alla år. Inga grönsaker på 25 år!!!
Dom rekommenderade honom motion som vanligt, och GRÖNSAKER!!! Ja, ni vet väl hur det brukar gå med motion. Det sket sig kan man säga, men Han äter numera en rejäl portion grönsaker varje dag. "Allt utom sallad, gurka, och tomat sänker kolesterolet, " sa vården,"men räkna med minst 6 månader innan resultat ses"...
Efter 2 månader var det nere på normala nivåer enl samma människor. Dom höll på att baxna! Trodda knappt sina egna provtagningsapparater! Och maken fick bekräftelse på att det funkade  :D 

Grattis jag har själv en köttian här hemma.
- Grönsaker ä väl bara dekoration eller?
Å blir det några så är det sönderkokta industrifrysta blandgrönsaker.
Tur man kan göra en rejäl sallad då o då.

LillaMor

« Svar #123 skrivet: 13 dec-08 kl 09:00 »
Jag petar i dom därhemma lite olika prylar. Dom är inte emot grönsaker, bara det inte ser ut som eller smakar grönsaker. Jag startar en tråd om detta nu. "Grönsaksgömman".

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #124 skrivet: 30 dec-08 kl 09:06 »
Och vi lever snålt genom att jag gjorde alla julklappar själv i år. Jag har ont i kroppen efter allt spinnande, stickande och annat handarbete. Men jag kände mig också just snål när barnen (och vi själva dessutom) öppnade dyra fina presenter från släkten och det enda de fick i gengäld var en ulltuss i någon form (handspunnet garn, mössa, fuskpolo och vantar var vanligast)

Det svåraste med att leva snålt är just känslan av snålhet. Oftast är det inga problem när det handlar om oss själva men när det en sån här gång blir så tydligt så känns det lite jobbigt. Men det är väl priset man betalar för att leva sitt liv så som man själv vill.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #125 skrivet: 30 dec-08 kl 09:44 »
Det svåraste med att leva snålt är just känslan av snålhet. Oftast är det inga problem när det handlar om oss själva men när det en sån här gång blir så tydligt så känns det lite jobbigt. Men det är väl priset man betalar för att leva sitt liv så som man själv vill.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Vill man så kan man ;P

LillaMor

« Svar #126 skrivet: 30 dec-08 kl 11:20 »
Man kan faktiskt leva snålt, eller sparsamt, med Glädje!
Ska man bara snåla för snålandets skull, försvinner ju glädjen!!!
Eller har jag missat nåt?  :-\
*Min mammas make blir lyrisk av en burk torkade och malda trattkantareller, och känner smaken i munnen av framtida goda såser som mamma sen kan servera. Detsamma gäller örtsaltet.
*Min svärmor ställer stolt upp på hyllan för att visa, och äta av de hemgjorta kryddade oljorna, som använda både som smakförhöjare i vanlig mat och till Thai-inspirerade grytor.
*Barnen svichade på den tiden det begav sig runt, runt i sina hemsygga klänningar med helklock.
*Mannen njuter av dotterns värv av raggisar hela vintern.
*Och Vinbärsgelen, som spetsats med konjak, den och en bit vilt...
Det är roligt att göra människor glada!
Småbarnen, de i 3-8-årsåldern får i.o.f. köpesaker, men bra och billiga sådana.
En tonåring som älskar smink fick en fin låda smink. Den var en värvningsgåva från vevey, och gick väl på en tjuga. Man KAN, om man Vill. Och inte det är heligare att ha det trist, än nåt annat...antar jag. Annars kar jag nog kommit fel...
Har själv extremt taskig ekonomi sen ett tag, men Glädjen, och uppfinningsrikedom är ju gratis än så länge... och skattebefriad ;D

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #127 skrivet: 30 dec-08 kl 12:52 »
Man kan faktiskt leva snålt, eller sparsamt, med Glädje!
Ska man bara snåla för snålandets skull, försvinner ju glädjen!!!
Eller har jag missat nåt?  :-\
*Min mammas make blir lyrisk av en burk torkade och malda trattkantareller, och känner smaken i munnen av framtida goda såser som mamma sen kan servera. Detsamma gäller örtsaltet.
*Min svärmor ställer stolt upp på hyllan för att visa, och äta av de hemgjorta kryddade oljorna, som använda både som smakförhöjare i vanlig mat och till Thai-inspirerade grytor.
*Barnen svichade på den tiden det begav sig runt, runt i sina hemsygga klänningar med helklock.
*Mannen njuter av dotterns värv av raggisar hela vintern.
*Och Vinbärsgelen, som spetsats med konjak, den och en bit vilt...
Det är roligt att göra människor glada!
Småbarnen, de i 3-8-årsåldern får i.o.f. köpesaker, men bra och billiga sådana.
En tonåring som älskar smink fick en fin låda smink. Den var en värvningsgåva från vevey, och gick väl på en tjuga. Man KAN, om man Vill. Och inte det är heligare att ha det trist, än nåt annat...antar jag. Annars kar jag nog kommit fel...
Har själv extremt taskig ekonomi sen ett tag, men Glädjen, och uppfinningsrikedom är ju gratis än så länge... och skattebefriad ;D

Men i dessa juletider blir det tyvärr alltför lätt att man jämförs med de andra, de normal, de som lägger stora pengar på julgåvor av olika slag.
Delar av mig gillar verkligen att vara och leva snålt men ibland smyger sig ett tivel in.
Då min snålet inte är bara vald utan till stora delar påtvingad pga minimal ekonomi. >:(

Det är underbart att få ge bort något som verkligen uppskattas och som känns personligt och med en god tanke bakom.
Men så kan tvivlet ändå smyga sig på inte minst när det gäller barn. De önskar sig oftast det som de ser att alla andra har...

Så tänker jag i alla fall  :-\
Vill man så kan man ;P

Skytten

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 30 dec-08 kl 12:57 »
Det med barn är givetvis ett problem, men de kommersiella krafterna riktar in sig just på dem, och trots att det är svårt bör man nog inte fostra masskonsumenter.

jag känner till fall där man trots man inte har pengar, måste åka till Disneyland i Frankrike, inte för att man ser det som något man vill uppleva, utan för att barnen ska hänga med i skrytet när skolan börjar.

Men i dessa juletider blir det tyvärr alltför lätt att man jämförs med de andra, de normal, de som lägger stora pengar på julgåvor av olika slag.
Delar av mig gillar verkligen att vara och leva snålt men ibland smyger sig ett tivel in.
Då min snålet inte är bara vald utan till stora delar påtvingad pga minimal ekonomi. >:(

Det är underbart att få ge bort något som verkligen uppskattas och som känns personligt och med en god tanke bakom.
Men så kan tvivlet ändå smyga sig på inte minst när det gäller barn. De önskar sig oftast det som de ser att alla andra har...

Så tänker jag i alla fall  :-\
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #129 skrivet: 30 dec-08 kl 13:00 »
Det med barn är givetvis ett problem, men de kommersiella krafterna riktar in sig just på dem, och trots att det är svårt bör man nog inte fostra masskonsumenter.

jag känner till fall där man trots man inte har pengar, måste åka till Disneyland i Frankrike, inte för att man ser det som något man vill uppleva, utan för att barnen ska hänga med i skrytet när skolan börjar.

Personligen är jag fostrad i min fars skola att man får aldrig köpa något förrän man har pengar. Att låna för konsumtion är obra. Så någon resa till Disneyland blir det inte tal om....funderar på att ta med 5åringen på fjällvandring till sommaren.........om hon orkar gå... ;)
Vill man så kan man ;P

pappi747

• Blekinge
« Svar #130 skrivet: 30 dec-08 kl 13:20 »
Då jag inga egna barn har är det ju "enkelt" för mig att leva snålt, utan dåligt samvete. Jag kan tänka mig att det känns svårt att klä sina barn i hemstickat och lappade knän och skicka dom till skolan, eller?

När jag vill duscha eldar jag i min vattenmantlade kamin (oj vad svårt det var att hitta en sån!) som också sköter golvvärmen. Jag förbrukar ca 150kwh per månad, samma året runt.
Det "dyra" för mig är maten men är det nåt man bör undvika att snåla på så är det väl bra mat?

Skytten

• Skåne
« Svar #131 skrivet: 30 dec-08 kl 13:29 »
Min gamla skolfröken gav rådet(1956):
Bo som du har råd.
Ät bättre än du har råd.
Klä dig sämre än du har råd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #132 skrivet: 30 dec-08 kl 13:44 »
haha det tycker jag var ett utmärkt råd! Kan nog påstå att jag lever efter den devisen.. mitt klädkonto.. ja hur ska Jag uttrycka det? Det är då inte tack vare mig Dressman överlever. Men bra skor får kosta...

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #133 skrivet: 30 dec-08 kl 14:04 »
Och vi lever snålt genom att jag gjorde alla julklappar själv i år. Jag har ont i kroppen efter allt spinnande, stickande och annat handarbete. Men jag kände mig också just snål när barnen (och vi själva dessutom) öppnade dyra fina presenter från släkten och det enda de fick i gengäld var en ulltuss i någon form (handspunnet garn, mössa, fuskpolo och vantar var vanligast)

Själv tycker jag att det viktiga är tanken bakom presenter, att det visar att personen ifråga har ansträngt sig. Det är roligare att få något som är gjort med känsla och omtanke än det som är köpt bara för att man ska köpa och oftast är rätt opersonligt (eller ännu värre när de är köpta för att man ska visa att man har råd med dyra klappar).

Vilket jobb och tid och tankemöda har du inte lagt ned på dessa handgjorda gåvor, antagligen betydligt mer än de som gav dyra presenter som de plockat från någon hylla.

Har i och för sig hört om det omvända, familjer där det tittas snett på den som köper julklappar istället för att göra dem själv, då ansågs man som en smitare som gjorde det alltför lätt för sig  :o

Mina barns pappa har det väldigt bra ställt och där brukar presenterna vara dyra. Har själv alltid varit relativt sparsam med julklappar till barnen, försöker att vara lite påhittig istället. Ett år när jag var arbetslös och verkligen hade begränsade resurser gjorde jag paket med gåtor, svaret ledde vidare till ett paket med ytterligare en gåta som ledde till nästa paket osv tills de kom till det sjunde paketet som innehöll en present. Barnen var först lite konfunderade när de såg en massa paket under granen med namn de inte kände till eller med siffror på, men de tyckte verkligen att det var roligt och pratar om det än idag som den roligaste julen. Jag är också mycket för att skriva rim, vill att det ska vara mer än bara slita upp papperet på paketen.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

LillaMor

« Svar #134 skrivet: 30 dec-08 kl 14:56 »
Vi gjorde på liknande sätt med ett barnkalas en gång. Det var på sommaren, och vi hade slagit ihop de båda barnens kalas till ett barnkalas. Där ledde små lappar till nästa, och till nästa. ibland låg det någon liten billig sak "på vägen", som dom fick, istället för "multum" godis. Skattkartan slutade i vårt jordgubbsland (Vi var först, eller nåst först med att odla eko jordgubbar i sverige). Föräldrarna kom, en efter en men inga barn ville ju hem, och dom tyckte det nästan var konstigt att dom fick godis (lite) också!!!
Ett annat barnkalas Satte kag in en kyckling i ugnen, och åkte och badade med barnen. Vi fick en extramamma att köra dit och hämta sen, så att alla fick plats. Den gången simmade det en huggorm i vattnet, så alle man upp på land i en faslig fart. Och sen ner igen!!! Sen var kycklingen klar, med tilltugg. Efter maten fick dom göra eget godis. Jag hade förberett fondant,vilket är en kall massa, som dom fick smaksätta med kakao, pepparmint, Vanilj, eller "bara" göra figurer av "eau naturelle". också ett lågbudgetkalas. Armod och fattigdom är uppfinningsrikedomens moder. Ingen glömmer vare sig ormkalaset som det sen fick heta, eller kalaset med jordgubbar!
Det ska va gött å leva ;)

pappi747

• Blekinge
« Svar #135 skrivet: 30 dec-08 kl 18:49 »
Jag beundrar er som kämpar emot starka krafter för att göra nästa generation bättre än vår egen! Som inte klär ungarna i pastellfärgat från Disney och skickar dom till McDonalds på kalas.. tack för att ni finns!

Kan vi kräva av nutidens barn att dom ska ta hand om oss när vi blir gamla, med tanke på hur vi behandlar dom?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #136 skrivet: 30 dec-08 kl 20:08 »
Leva sparsamt låter mer positivt, tycker jag.

Maten sparar jag inte in på, utan handlar det jag vill ha. Jag har nöjt mig med att bo i en liten billig etta. På det sättet har jag sparat pengar som kommer att gå till att förverkliga min dröm. Med få räkningar och inga lån blir det pengar över trots att jag inte har en riktig inkomst sedan några år tillbaka. Handlar sällan prylar eller kläder men det beror inte på "snålhet" utan på att jag vill äga så lite som möjligt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #137 skrivet: 30 dec-08 kl 20:56 »
Min väninna har gått ifrån att vara egen företagare o tämligen välbärgad till att på ålderns höst o en konkurs senare bara ha sin pension att leva av.

När julen kom i år så hade hon en hel hög bar o barnbarn att ge julklappar till.

Då ställde hon sig att baka och laga så att alla fick varsin stor låda med hembakt/lagat. Och hon är en fantastisk kocka. Hon kan trolla med grejerna hon har i kyl o frys.

Det tyckte jag var suveränt.  :D

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #138 skrivet: 31 dec-08 kl 12:44 »
Jag lade ut en längre och filosofisk fundering om detta med att leva billigt, snålt, ekonomiskt på sajten www.levabilligt.se

Eftersom texten är lite lång och det dessutom är bilder med så rekommenderar jag er att läsa direkt på sajten.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #139 skrivet: 31 dec-08 kl 19:03 »
Jag tycker det blir roligare och roligare att försöka leva sparsamt...

Jag hittar hela tiden nya sätt att få ner mina kostnader....
I slutet av månaden så blir jag lika överraskad...
 Pengar kvar på kontot  :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser