Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk kyckling  (läst 1049 gånger)

sarwen

• Södermanland
sjuk kyckling
« skrivet: 29 apr-10 kl 15:56 »
Idag när jag kom ner låg kycklingen Peter en månad gammal,  ner och var alldeles blöt på ena sidan, hade väl badat i vattenskålen... Snabbt fram med hårtorken och blåste honom torr och sen har han fått ligga under värmelampan och lite avskild från de andra så att de inte ska hacka och kliva på honom som de gör annars.
Nu på eftermiddan lever han fortfarande och efter att jag gett honom ett par ml vatten har han faktiskt pickat i sig lite kycklingfoder, men ligger fortfarande...
Pratade med veterinären som tipsade om att göra välling av kyklingfoder o vatten och ge det med spruta (den jag har till ungarnas medicin i vanliga fall).
Fler tips?
Hade tänkt låta dem flytta ut i hönshuset idag, (nybyggt och trevligt, men svalare än vår jungfrukammare) men vågar inte flytta honom när han är så svag... Fast vad tror ni, de kommer ju att ha värmelampan, så kanske i morgon bitti?

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: sjuk kyckling
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 23:56 »
Jag hade haft honom inne några dagar så han piggnade till lite. Fast jag är kanske lite löjlig när det gäller små djur.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 19:38 »
En kyckling som blivit nerkyld hämtar sig snabbt när den värmts upp. Om din kyckling inte gjort det beror det på att det varit fel på den innan den blev blöt. Kycklingar badar inte frivilligt.  Lycka till i alla fall.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dagg

« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 08:48 »
Jag håller med Sonja- blir de nedkylda brukar de hämta sig när de fått upp värmen. Kan Peter ha varit sjuk innan han badade?
//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser