Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärsträd  (läst 2472 gånger)

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
Körsbärsträd
« skrivet: 29 apr-10 kl 14:55 »
Jag hade för flera år sedan ett jättestort körsbärsträd på gården hemma som oturligt nog gick av på grund av skada en vinter. har länge velat ha ett nytt, men lyckas inte få dem att överleva.
Vi har planterat ett 10-tal träd, men inget av dem klarar sig.

Vad borde jag tänka på föra tt få träden att klara sig?

Jag bor på landet i skogsområde i Jämtland
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Körsbärsträd
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 15:09 »
Det kna ju vara svårt med vedartade växter i en högre växtzon. Det man kan göra för att öka chansen för att något med knapp härdighet ska överleva är t ex

att placera det i väldränerad jord, gärna i en upphöjd bädd
att placera det i lä från den huvudsakliga vindriktningen
att placera det nära en byggnad med visst värmeläckage
att plantera äldre/större plantor, när ett träd/en buske är några år avhärdar de i tid, dvs de går i vintervila i tid och skadar inte tillväxtpunkterna så mycket
att plantera växter med rätt proveniens, dvs växter som härstammar från/är anpassade till området
att plantera tidigt på året så att växten hinner etablera sig
att absolut inte gödsla för sent, dvs efter typ midsommar i norr, början av juli i söder
att vintertäcka roten och klä in stam/grenar med skydd
m.m

Det enklaste är att köpa rätt växt för rätt plats, på en bra plantskola i närheten av var du bor ska de kunna ge svar på vilka sorter som är härdiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 15:20 »
Man förbättrar sitt microklimat genom att gränsa av och skydda. Granhäck i tomtgräns exempelvis, skydd mot blåst osv. Gränsa av, skydda och låt solen komma åt.

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 20:43 »
Hej!
Kolla med finländska plantskolor. De har större erfarenhet av härdiga växter.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser