Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns i boxen?  (läst 1347 gånger)

elvekrok

• Västergötland
Hur många höns i boxen?
« skrivet: 29 apr-10 kl 14:28 »
Jag skal hjälpa min fru att bygga nya innendörs boxar till hönsa.Hon har 1 tupp och 1-2 hönor pr box och vikten er ca 2-3,5 kg stk.Hur stora boxar krever dom och va sier lagen?Vi tittade på jordbruksverkets sida men hitta inget kun för stora annlegningar.Utomhus har dom rastgårder som er fasta och mobile så att det altid finns tillgång till gräs m.m.Dom er i perioder också frittgående ute,men tyvärr inte så mycket som vi önsker pga Räv och Grävling + massa vild/tam katter.

Mvh
Petter

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur många höns i boxen?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 20:56 »
vet inte vad du menar med boxar men du får 9 höns per kvadratmeter golvyta.. 6höns per kvadrat enligt krav.. 2 stora höns per kvadrat meter är mer rimligt..då har de lite svängrum.. så 1x1,5meter per box kan väl vara vettigt...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 08:45 »
Jag planerar att inreda mitt nya hönshus med boxar för avelsgrupper. För en trio i den storleken du nämner skulle jag nog satsa på ca 1,5-2 kvadrat meter. Har dom tillgång till utegård i anslutning till boxen så tycker jag nog att den lilla ytan räcker. Har man dom helt inne under avelssäsongen skulle jag nog satsa på minst 2kvadrat.

Rent generellt är det ju så att ju mer plats desto mer lättarbetatblir det. Det blir inte så skitigt och hönsen håller sig snyggare.

Är det sedan så att det är ett ouppvärmt stall där hönsen ska bo vintertid ska det inte vara för glesbefolkat heller....

Inte en lätt ekvation alla gånger :-\

Själv har jag tidigare haft ungefär ovanstående mått på inneboxar men då har alltid mina djur fått daglig utevistelse. (bor i Skåne så vi har normalt inte så kalla vintrar)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

elvekrok

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 21:41 »
Tack så mycket för eran hjälp,jag hadde planer på ca 2 kvm och då var jag på rätt spor ser jag.Vi har värme i våra hus på vintern och husen er isolerad så behöver inte ta hensyn till den biten,tack nog en gång för eran hjälp och info

Tack Petter m/fam

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser